Op nota: verpleging?
Auteur | Bericht |
---|---|
Jetty |
Geplaatst: donderdag 18 April 2013 14:49
Hallo, Ik werk als verzorgende in 24uurs-zorg voor een PGB-houder. Op de nota's zet ik dat deze bestemd zijn voor verzorging, begeleiding en huishoudelijke hulp. Nu heeft mijn opdrachtgever gevraagd ook verpleging op de nota te zetten. Ik geef wel medicijnen, zwachtel soms e.d. Maar ik heb geen opleiding verpleegkundige. Mag ik dan wel verpleging op de nota zetten? Alvast hartelijk dank voor jullie antwoord. Jetty |
Geplaatst: vrijdag 19 April 2013 21:10
Het lijkt mij beter van niet. Voor Uw cliënt maakt het niet uit: Die mag vanwege de keuzevrijheid PGB voor verpleging ook aan persoonlijke verzorging besteden. Als Uw cliënt een ZZP heeft mag daaruit ook huishoudelijke verzorging betaald worden. Bij een indicatie in functies en klassen mag dat niet. Alleen als Uw cliënt daarvoor een PGB van de gemeente heeft mag dat. Deze huishoudelijke verzorging moet U dan specificeren. Anders krijgt Uw cliënt problemen met de gemeente. |
|
Pim |
Geplaatst: vrijdag 19 April 2013 22:52
Zover mijn informatie strekt mag u niet leveren waar u niet toe bevoegd bent. Verpleegkundige is een beschermde titel en mag u niet opvoeren tenzij u een BIG registratie heeft. Doet u dit wel kunt u zelfs tuchtrechtelijk worden aangepakt. Als u verzorgende handelingen uitvoert moet u dat als zodanig factureren. De bestedingsvrijheid van het PGB is beperkt bij verpleegkundige handelingen voor mensen met een indicatie waarin deze handelingen daadwerkelijk zijn opgenomen. Dus niet iedereen met een PGB mag verpleegkundige handelingen daadwerkelijk verantwoorden. Dit mede om mensen te beschermen tegen onheus gebruik van budget. U zult uw cliënt dus duidelijk moeten maken dat aan deze vraag niet tegemoet gekomen kan worden. Het blijft me bovendien duister waarom je dat als zelfstandige professional sowieso zou willen doen. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Nelleke |
Geplaatst: zondag 21 April 2013 18:01
Om onderscheid te maken tussen wat verpleging en verzorging is, is deze pagina op de website van het CVZ het lezen waard: http://www.cvz.nl/zorgpakket/awbz-kompas/verpleging/bijzonderheden/bijzonderheden.html Kijk verder eens op de indicatiewijzer van het CIZ, daarin worden ook een aantal voorbeelden gegeven over wat verpleegkundige handelingen zijn. Het lijkt er niet op dat jij één van deze handelingen uitvoert? Maar wanneer zij bekwaam en bevoegd is, is het bijvoorbeeld voor een ziekenverzorgende geen probleem om verpleegkundige handelingen te verrichten. Immers: injecteren en katheteriseren zijn verpleegkundige handelingen die tot de normale taken van een ziekenverzorgende horen. De titel 'verpleegkundige' is beschermd, maar verpleegkundige handelingen zijn niet beperkt tot alleen verpleegkundigen. Anders zouden de meeste wijkteams en huisartsenposten niet meer kunnen draaien! En omgekeerd: ook al ben je verpleegkundige, dat betekent nog niet dat je automatisch voor alle handelingen bevoegd en bekwaam bent. Misschien kun je gewoon eens vragen waarom de klant zo graag wil dat jij 'verpleging' op je nota zet? |
Geplaatst: maandag 22 April 2013 11:26
"Misschien kun je gewoon eens vragen waarom de klant zo graag wil dat jij 'verpleging' op je nota zet?" Komt de herindicatie eraan? |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk