1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB voor huishoudelijke hulp?

Auteur Bericht
Paulien Geplaatst: donderdag 18 April 2013 16:32
Een PGB cliënt van mij heeft een ruim budget voor begeleiding, verpleging verzorging en dagbesteding.
Mag hij hier ook een deel van zijn budget inzetten voor huishoudelijke hulp?
Geplaatst: vrijdag 19 April 2013 21:12
Alleen als hij een indicatie op basis van een ZZP heeft.
Anders moet hij apart huishoudelijke hulp bij de gemeente aanvragen.
Paulien Geplaatst: vrijdag 19 April 2013 21:24
Hij heeft ZZPc5, onder welke 'tak' moet ik die hulp dan boeken?
Pim Geplaatst: vrijdag 19 April 2013 22:59
Bij een indicatie voor complexe chronische psychiatrische problematiek is het belangrijk om duidelijk voor ogen te houden wat uw doel is bij deze cliënt. U dient hem of haar te ondersteunen in het dagelijks leven. Huishoudelijke hulp is duidelijk een andere tak van sport waar u vandaan dient te blijven want dit is niet geïndiceerd in deze indicatie.

Uw werk dient zich te richten op het zoveel mogelijk activeren om zelfstandig actief deel te nemen aan het (sociale) leven en alle facetten die er bij komen kijken. Als u denkt dat huishoudelijke hulp nodig is, dan dient u deze persoon te ondersteunen in het aanvragen ervan en het helpen bij het goed inwerken dan wel ondersteunen bij het gestructureerd inzetten van deze hulp.

De verleiding is erg groot bij deze doelgroep om zaken over te nemen. Daar is de persoon in kwestie niet mee geholpen. U dient dus niet te bedenken 'onder welke 'tak' moet ik die hulp dan boeken' maar 'hoe kan ik deze persoon zodanig helpen en stimuleren dat deze het huishouden zelf gaat doen', of als dat niet lukt, de gemeente een passende oplossing biedt middels hulp in de huishouding. Het is vaak goed om dat iemand anders te laten zijn dan de begeleider die via AWBZ - PGB word ingezet. Twee paar ogen zien per slot van rekening meer dan 1.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 02 Mei 2013 14:05
Bij mijn weten is het bij een Zorg Zwaarte Pakket zo dat dit al inclusief Huishoudelijke zorg is.
Als je het namelijk in natura krijgt, woon je als client in een woonvorm waar je alle zorg krijgt. Dus wonen, zorg en dagbesteding.

Pim adviseert om geen huishoudelijk zorg bieden bij deze persoon omdat die een psychiatrische problematiek heeft.
Ik vind dit erg stigmatiserend ! Jammer om dat te horen van iemand die zich hier profileert als de deskundige...

Ik adviseer mevrouw om met haar eigen profesionaliteit te beoordelen wat in deze situatie nodig is en goed is om te doen.
Geplaatst: maandag 06 Mei 2013 11:19
"Hij heeft ZZPc5, onder welke 'tak' moet ik die hulp dan boeken?"

Huishoudelijke hulp en dat ook in het contract opnemen met bijbehorend tarief.
Bel voor volledige zekerheid naar het zorgkantoor.
Het heeft ook nog te maken met de indicatiedatum.

Inhoudelijk heeft Pim een punt: Juist bij psychiatrische indicaties moet je je meerdere keren bedenken, voordat je meerdere functies, rollen en posities in een persoon kombineert.

In je profiel bied je geen huishoudelijke hulp aan; heel verstandig en ook niet doen als je het mij vraagt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.