1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Moeite doen voor een VAR WUO en jur. ondersteuning nodig.

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 22 April 2013 19:45
Ik heb hulp en begeleiding nodig in het traject belastingdienst en de VAR WUO.

Ik heb een VAR WUO aangevraagd, echter een ROW gekregen. Ik ga starten bij een interim kantoor als zelfstandig verpleegkundige. Interim werkt alleen met VAR WUO. De belastingdienst heeft mijn bezwaar ontvangen.

Vandaag van hun terug gekregen een 17 punten lijst om mijn bezwaar te beargumenteren. Terwijl ik niet eens weet waar ik fout op ben gelopen met de eerste aanvraag. Van de belastingdienst krijg ik geen hoogte. Kortom,
ik heeft juridisch advies nodig op kort termijn. Ik wil daar best voor betalen. Als ik mijn VAR WUO maar kan krijgen.

Wie heeft er suggesties voor mij?

Alvast bedankt voor het lezen.

Gyliane
Pim Geplaatst: dinsdag 23 April 2013 14:47
Beste Gyliane,

Als u VAR ROW heeft gekregen verwacht de belastingdienst dat u niet gaat voldoen aan de urennorm, of dat u naast een dienstbetrekking in loondienst van rond de 20 uur of meer een bedrijf op probeert te richten.

In beide gevallen kunt u geen VAR WUO krijgen, omdat u niet aan de voorwaarden voldoet om als ondernemer voor de belastingdienst te fungeren.

Het is daarom belangrijk goed in het oog te krijgen wat de belastingdienst aan eisen stelt aan ondernemers om als volwaardig ondernemer voor de inkomstenbelasting te kunnen worden aangezien.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/

- U moet verwachten een redelijke winst te maken (verwacht in ieder geval de helft van uw inkomen van het afgelopen jaar te gaan binnen krijgen)

- U moet uw onderneming profileren als een zelfstandige onderneming, met eigen communicatie, eventueel eigen contracten, een duidelijk en herkenbaar eigen profiel. En u bent degene die deze onderneming bestuurt. (KvK inschrijving is daarbij een noodzakelijk onderdeel)

- U moet aannemelijk maken dat u er zeker in het begin heel veel tijd in gaat stoppen, en als doel stelt ten minste 20 uur per week aan uw onderneming gemiddeld te besteden op jaarbasis.

- U zoekt zelf naar opdrachtgevers en sluit met hen contracten, verzorgt zelf een administratie en zorgt zelf voor promotie en bekendmaking van uw onderneming.

- U runt de onderneming voor eigen inkomen en risico. Als een klant niet betaald, moet u dat merken in uw portemonnee, anders is het niet uw onderneming. Ook voor schulden gemaakt in uw onderneming bent u zelf volledig verantwoordelijk.

Als u aan deze voorwaarden voldoet krijgt u gegarandeerd een VAR WUO. Zo niet, moet u zorgen dat u er wel aan voldoet.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Annelies Geplaatst: donderdag 09 Mei 2013 16:09
Sins 1 januari ben ik als ZZP"er in de zorg begonnen Ook ik heb nog steeds geen VAR WUO ontvangen. Ik heb bezwaar aangetekend. Alle contracten en facturen ingestuurd waaruit blijkt dat ik aan alle voorwaarden voldoe. Nu kreeg ik een telefoontje van de belastingdienst dat ik een verklaring op moest stellen dat ik alleen thuiszorg lever ten behoeve van het PGB. Dus geen opdrachten aanneem van een bemiddelingsbureau. Op zich vreemd want hier is niets over terug te vinden op de site van de belastingdienst. Volgens de belastingdiens ontvangen heel veel mensen die zelfstandig in de zorg werkzaam zijn ten onrechte een VAR WUO en gaan zij hier dus scherper op controleren.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.