1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Tarief per dagdeel Dagbesteding te hoog. Wat nu?

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 05 Mei 2013 20:37
Hallo,
Ik heb vorig jaar de functie beg.groep + vervoer laten omzetten van pgb naar zin. Dit op aanraden van de instelling voor dagbesteding welke mijn dochter dagelijks bezoekt. Mijn dochter heeft een zzp vg4. Nu blijkt dat het tarief per dagdeel 3 euro hoger is dan de toegestane norm. Dit wist ik niet. De eerste 2 maanden heb ik de kosten van de dagbesteding betaald uit het pgb budget. De kosten waren best hoog en daarom raadde men mij aan om beg.groep om te zetten in zin. Dit heb ik dus gedaan.

Nu blijkt na de verantwoording dat het zorgkantoor een deel van de kosten van de dagbesteding terugvordert. Mijn dochter gaat nu een half jaar naar deze dagbesteding en vind het erg leuk daar. Ik beheer haar budget. Ik weet nu niet zo goed wat te doen. De wachtlijst is lang voor dagbesteding voor jongvolwassenen. Moet ik op zoek naar een andere instelling met een tarief onder de 63 euro per dagdeel? Zal ik na de volgende verantwoording weer geld moeten bijleggen, want daar komt het op neer. Wat kan ik het beste doen?

Alvast dank voor de moeite
Geplaatst: maandag 06 Mei 2013 11:10
"Ik heb vorig jaar de functie beg.groep + vervoer laten omzetten van pgb naar zin"

In dat geval snap ik het probleem niet. Bij ZIN is er geen sprake van betaling en verantwoording, dus ook niet van (bij)betaling.
Bovendien mag je geen ZIN afnemen als je voor die zorgsoort een PGB hebt., Dat heet zorgfraude.

Dus: Of je zet ZIN om in PGB. In dat geval moet je je aan de maximum PGB tarieven houden en desnoods bijbetalen.
Of je neemt af in ZIN en praat niet meer over geld.
Tot 2015 heb je dan waarschijnlijk geen probleem, aangezien het aantal indicaties voor begeleiding groep daalt en wellicht de wachtlijsten ook.
Geplaatst: maandag 06 Mei 2013 12:26
klopt, ik heb duidelijk aangegeven dat de functie omgezet werd in zin, dus miijn dochter heef geen pgb meer ontvangen voor de functie. Toch krijgt zij van het zorgkantoor een nota over een periode waarin de functie reeds in zin was omgezet. De dagbesteding heeft aangeboden om dit voor mij uit te zoeken bij het zorgkantoor en zij zeggen dat zij zelfs onder de norm zitten met hun tarieven dus ik snap niet waarom men dit als reden van terugvordering opgeeft bij het zorgkantoor.
Geplaatst: maandag 06 Mei 2013 12:31
ps; mijn dochter heeft maar 2 maanden deze functie in pgb gehad.
Freke Geplaatst: vrijdag 10 Mei 2013 09:13
Je kunt overwegen om je te laten bijstaan door een neutrale professional, in plaats van door de betreffende zorgaanbieder zelf. Voor adressen van een mantelzorgmakelaar bij jou in de buurt kan je de website raadplegen van de beroepsvereniging van mantelzorgmakelaars: http://www.bmzm.nl/leden
Geplaatst: zaterdag 11 Mei 2013 13:34
Kan het zijn, dat U over langer dan twee maanden bevoorschot bent en dat het daardoor teveel ontvangen PGB wordt terug gevorderd?

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.