1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

minimale opleiding om begeleider te zijn voor een pgb'er

Auteur Bericht
Etty Geplaatst: zaterdag 11 Mei 2013 16:13
ik ben zelf doktersassistente al 17 jaar. En wil begeleider worden voor voornamelijk PGB'ers.

Wat is de minimale opleiding die je moet hebben om dit te doen?
Pim Geplaatst: zaterdag 11 Mei 2013 21:36
Er is geen opleidingsvereiste voor het verlenen van diensten voor iemand met een PGB (tenzij u verpleegkundige handelingen gaat uitvoeren). De buurjongen om de hoek kan dit evenals de professional met 20 jaar ervaring.
De PGB houder is degene die moet uitzoeken op basis van kwaliteit en geschiktheid, en die zelf daarin een keuze moet maken.
Wel is het zo dat er steeds minder mensen zijn die een PGB hebben omdat de overheid druk doende is deze variant van zelfbeschikking af te bouwen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 13 Mei 2013 11:15
Voorwaarde is, dat het om geindiceerde hulp gaat, dus begeleiding, persoonlijke verzorging, huishoudelijke hulp.
Op de website van de zorgkantoren wordt uitgelegd wat daaronder valt en wat daar niet onder valt.
Geplaatst: vrijdag 17 Mei 2013 15:41
geen opleiding voor individuele begeleiding

Pasop ik heb individuele begeleiding van 2 personen
een is creatief therapeut beeldend en begeleid ook personen
omdat kvk haar als therapeut beschrijft wat niet in mijn doelstellingen naar voren komt wordt het door het zorgkantoor afgewezen. omdat zij een andere functie bekleed
2e geeft ook les in muziek en begeleid mij daarnaast mag niet omdat hij muziek les geeft mag hij geen individueel begeleider zijn.

Dus nu is de vraag kan je dan de uitbetaalde begeleiding geld terug verderen omdat zij begeleiding aanbied individueel maar het zorgkantoor haar als therapeut ziet, deze zorg heb ik niet gevraagd, zij reageerde op mijn oproep individuele begeleiding, het zal toch uit de zotte zijn als dat niet mag. het gaat niet op creatieve therapie maar om ondersteunende wat het cak voorschrijft.
Diana Geplaatst: vrijdag 17 Mei 2013 18:56
De indicatie individuele begeleiding wordt afgegeven met een of meerdere doelen waar aan gewerkt dient te worden. Hebben uw begeleiders geen begeleidingsplan opgesteld waarin deze doelen zijn opgenomen en is beschreven op welke wijze hieraan wordt gewerkt ?
Na een afgesproken periode kan dit plan worden geevalueerd en de eventuele voortgang beschreven.
Deze evaluatie wil het zorgkantoor ontvangen bij de verantwoording om te beoordelen of het PGB is gebruikt waar het voor is afgegeven.
Dit is dan ook hoe ik werk en bij de verantwoordingen en herindicatie's van de meeste van mijn clienten wordt hier om gevraagd, zowel bij bureau Jeugdzorg (herindicatie) als zorgkantoor (verantwoording)
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 17 Mei 2013 22:04
Precies wat Diana hierboven ook zegt. Ik ben zelf ook creatief therapeut, maar geef ook begeleiding aan PGB houders. Ik maak meteen na de eerste kennismaking op basis van de informatie die ik van de PGB houder krijg een begeleidingsplan en bespreek dit daarna met de PGB houder, waarna het gezamelijk ondertekend wordt of eventueel aangepast en daarna ondertekend. dit begeleidingsplan kan zowel bij verantwoording naar het zorgkantoor als bij herindicatie naar het CIZ of BJZ gestuurd worden. Ook zet ik duidelijk op mijn facturen dat ik naast therapeut ook begeleider ben én zet ik in de omschrijving van de geboden zorg dat het om individuele begeleiding gaat. Er is bij mijn cliënten nog nooit een verantwoording afgewezen!!! Het gaat er dus om dat je duidelijk maakt naar het zorgkantoor dat het om begeleiding gaat, zowel met een begeleidingsplan als op de facturen van de zorgverlener. Dus regel dit samen met de zorgverlener en ga in bezwaar tegen de afwijzing van het zorgkantoor!
Pim Geplaatst: vrijdag 17 Mei 2013 22:14
En de ondernemer moet het uitdrukkelijk vermeld hebben op de website alsmede in de KvK inschrijving dat deze vorm van zorg geleverd word.
Daar let het zorgkantoor nu op en moet kloppen, anders is dat (terecht) grond voor afwijzing.
Dit mag zover ik weet ook met terugwerkende kracht gecorrigeerd worden, alleen kan een KvK inschrijving niet met terugwerkende kracht worden gecorrigeerd. De facturen en begeleidingsplan kunnen wel worden aangepast.

Het is ronduit slordig dat uw zorgverleners niet op de hoogte waren van deze gegevens aangezien dat op heel veel plekken op het internet is terug te vinden en bij Kamer van Koophandel inschrijving ook uitdrukkelijk word gevraagd naar alle geleverde diensten, waar dit bovendien gratis ten alle tijde (tijdens kantooruren) persoonlijk is te corrigeren bij de KvK indien het wijzigt of niet klopt.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: vrijdag 24 Mei 2013 16:02
goedendag

de zorgverleners waren deels op de hoogte, maar het zorgkantoor is gewoon lastig. Omdat de ene gitaar leraar is mag hij nooit individueel begeleiden, stel je voor dat hij muziek gaat geven. Ik heb het voorgelegd aan deskundige maar wie controleer haar/ hem?

een verpleegkundige mag wel individueel geven maar als ze maar geen verpleeghandelingen doet. wie controleer dat.

De creatief therapeut is nog in overleg met het zorgkantoor,
zij had alle doelen overgenomen die het CIZ opschreef.
maar het zorgkantoor vond dat niet voldoende.

het is lastig maar hoe verder is nu de vraag
als zwolle naar ben ik opzoek
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 24 Mei 2013 19:59
Het gaat dus om zorgkantoor Zwolle als ik het goed begrijp Kees?
Gek, ik heb ook cliënten die onder dat zorgkantoor vallen en heb echt nog nooit problemen gehad, wel de vraag om gespecificeerde facturen en zorgplannen, maar zoals ik al eerder schreef zijn die er gewoon dus was het een kwestie van een kopietje maken en opsturen voor de PGB houder. Zorgkantoor Zwolle heeft het daarna gewoon steeds goedgekeurd, terwijl er standaard op mijn facturen ook staat dat ik creatief therapeut ben en dat is ook op mijn website terug te vinden (hoewel ik natuurlijk ook overal heb staan dat ik PGB begeleidster ben). Ik denk dus echt dat het een kwestie is van duidelijkheid scheppen en duidelijk op facturen vermelden dat het om begeleiding gaat.
Geplaatst: vrijdag 24 Mei 2013 20:38
Bedank voor je antwoord. Wij overleggen nog. Jou werkgebied is geen zwolle? Vrijdag middag?

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.