Behandelplan
Auteur | Bericht |
---|---|
Diana |
Geplaatst: dinsdag 09 Juli 2013 22:05
hallo, ik doe een begeleiding bij een man met lichamelijk en geestelijk beperking, ik ben door hem benaderd om via pgb hem te begeleiden, ook zit er een zorgboerderij bij, hij is geswitcht van de ene boerderij naar de andere, ik ben niet op contract bij hun. Wel was mijn contract bij de ene zorgboerderij aanwezig en hun deden ook altijd zijn verantwoording, nu zit hij dus bij een nieuwe en mijn contract is tot nu toe spoorloos bij de boerderijen. Nu gaf de nieuwe boerderij mij te kennen dat ik een behandelplan moet hebben en evaluatieplan van de afgelopen 6 maand, als ik dat niet heb kan mijn klant misschien pgb terug moeten betalen en dat kan hij weer op mij verhalen, omdat ik mij niet aan de regels hou, nu heb ik behoorlijk wat pgb klanten en nooit heb ik iets in al die jaren er wat van vernomen qua behandelplan tenzij het om een verlenging gaat. Ik heb overal al gekeken en hoor diverse gedachten, ik schrok nogal van de ferme en harde uitspraak van de zorgboerderij dus daarom richt ik mij tot jullie, help :lol: groetjes |
Geplaatst: donderdag 11 Juli 2013 15:04
Ik vind dit een beetje vreemd verhaal. Een zorgboerderij( dus zorgverlener) die ook de administratie doet? Daar gaat het dus mijns inziens vaak juist fout. Juist dan is er veel kans op niet gewenste zelfverrijking over de rug van de zorgvrager. Ik krijg hier vervelende onderbuikgevoelens bij. Je bent niet bij de zorgboerderij in dienst maar bij de zorgvrager dus ze kunnen mijns inziens niet zomaar onder jou uit. Je hebt geen contract met de zorgboerderij, lijkt mij maar met de zorgvrager zelf. Daarbij, ze kunnen jouw contract wel kwjt zijn, als het goed is heb je zelf ook, ondertekend en wel, van alle belangrijke paperassen en zeker van je contracten een kopie? |
|
Diana |
Geplaatst: donderdag 11 Juli 2013 16:40
Hoi hoi, mijn onderbuik is wat laat op gang gekomen :oops: , is ben pas wakker geworden met boerderij verandering. ik ben daar iets te naief ingestapt ( was voor mij de eerste keer dat ik als zzp ging samenwerken met een zorgboerderij )( maar dat geeft toch ook weer bij de nieuwe en heb de controle daar neergelegd, omdat ze aangaven daar in thuis te zijn, dus totaal toen niet in bekend in mee gegaan. Ik ben ervan uitgegaan een instelling als een boerderij moet goed zijn, ze hebben een idicatie aanstelling. Maar tot overmaat van ramp is daar geen contract is dus idd kwijt of nooit geweest. wel raar want ze deden ook altijd zijn verantwoording. Maar weet u misschien wel iets van de behandelplan en regels?? bedankt in ieder geval voor de reactie. |
Geplaatst: donderdag 11 Juli 2013 19:28
Hallo Ik ben zelf moeder van een zoontje met een pgb. Afgelopen jaar hebben wij een intensieve controllen gehad van het zorgkantoor. Dit houd in dat je de hele administratie moet op sturen. Daar bij krijg je een lijst met wat je moet op sturen. Voor elke zorgverlener die begeleiding geeft moet een apart zorgplan zijn en die moet je dus ook mee sturen bij intensieve controllen. Dit zorgplan moet bevatten. De doelen waar aan gewerkt wordt. Het plan van aanpak dus hoe je de doelen gaat bereiken en tijdens wat voor aktieviteit er aan gewerkt wordt. Dit plan wordt voor zover dat mogelijk is , samen met de zorg vrager opgemaakt. Is dit bij een intensieve controllen niet aanwezig kan dat gevolgen hebben voor het pgb. Dat betekent niet dat alleen voor jou er een plan moet zijn maar dat ook de zorgboerderij een zorgplan moet maken want hun bieden ook de begeleiding. Wij moesten hem van de zorgboerderij namelijk nasturen van het zorgkantoor. Het is overgens de verantwoording van de zorgvrager of de administratie in orde is. Maar ik denk dat een hoop niet eens weten dat je een plan moet hebben. Wij wisten dat ook niet tot voor kort. Heb je bv 5 begeleiders dan heb je ook 5 zorgplannen. Overgens zorg instellingen hebben bijna altijd een zorgplan omdat, dat ook bij hun werk hoort. Ik zou ook informeren of de vorige boerderij een zorgplan hebben. Elk jaar moet er een nieuw zorgplan gemaakt worden. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en succes er mee. groet Sas |
|
Diana |
Geplaatst: zaterdag 13 Juli 2013 23:07
Hai Sas, echt super bedankt voor je duidelijke uitleg, hier kan ik ook echt wat mee, super top. :D :D |
Marvin |
Geplaatst: zondag 14 Juli 2013 12:06
Hallo, Ik heb zelf een PGB en heb me er redelijk goed in verdiept betreft de regels. Wat ik heb begrepen van de regels die nu gelden is dat de budget houder verantwoordelijk en dus ook aansprakelijk is voor al het papier werk waaronder een begeleidingsplan ook valt. Echter is het de taak van de zorgverlener om dit plan op te stellen. Het is niet echt duidelijk wat er gebeurt als de zorgverlener hierin in gebreke blijft, maar in mijn ervaring snapt het zorgkantoor dat er niet na 1 dag een begeleidingsplan klaar is. In mijn geval vind ik het belangrijk dat mijn zorgverlener mij eerst leert kennen voordat er een plan geschreven word. Ik wil namelijk een plan die op mij als persoon afgestemd is. Niet op mijn diagnose of dergelijke. Na een telefoontje met het zorgkantoor is mij verteld dat het zorgkantoor achter deze aanpak staat, maar dat een plan wel moet komen. Wat mijn mening is over deze kwestie: In de afgelopen tijd is heeft het PGB nogal onder vuur gelegen. Elk jaar zijn er veranderingen waar de budgethouder ook van op de hoogte gesteld word. Eén van die wijzigingen is dat een plan verplicht is. Ik voel mij verplicht dit te vertellen aan mijn zorgverleners. Het is immers mijn verantwoording en het komt op mijn bordje als dit er niet komt. Als na het overdragen van deze informatie de zorgverlener geen plan kan leveren, dan kan ik niet samenwerken met de betreffende zorgverlener en zal ik hem of haar moeten ontslaan. Dit is mij gelukkig nog nooit gebeurt, ik heb een goede band met mijn zorgverleners, maar dit hoort er wel bij. Ik verwacht wel een zekere professionaliteit van mijn zorgverleners. Ik verwacht dat iemand die zich uitgeeft als een PGB-zorgverlener zich op de hoogte houd van de ontwikkelingen op dit gebied en dus ook op de hoogte is dat een plan verplicht is. Mijn conclusie: Je hoeft geen PGB geld terug te betalen. Maar je cliënt kan wel zeggen te stoppen met betalen tot er een plan is. Ik vind het wel raar dat je niet op de hoogte bent van de regels. Je cliënten zijn immers afhankelijk van jou begeleiding/zorg. Niet iedereen verdiept zich goed in deze zaken vanwege uiteenlopende zaken. Een zorgverlening zou hierin een aanvulling moeten zijn. En niet een vinger moeten wijzen naar een andere zorgverlener, in dit geval een zorgboerderij. |
Geplaatst: zondag 14 Juli 2013 13:07
Graag gedaan sas |
|
Cor |
Geplaatst: donderdag 18 Juli 2013 19:42
@ Marvin 6 Ik vind dat je het subliem hebt opgeschreven, ik ben het helemaal met je eens. Zelf ben ik net sinds vandaag (als hulpverlener)op deze site, ik ben ook zoekende en puzzelende. Informatie vergaren, dingen proberen te begrijpen enzovoorts. Inderdaad mag een cliënt van de hulpverlener verwachten dat deze weet hoe het zit. |
Simone |
Geplaatst: zaterdag 20 Juli 2013 08:00
@ Marvin 6 Waar ik mee zit dat als de hulpverlener de afspraken niet na komt je nergens terecht kunt, dat is mij al een paar keer gebeurt, ik zoek vantevoren ook alles uit, ik ben een moeder met een zoon en pgb voor hem. Het zijn vaak eenmansbedrijfjes en dan kun je met de zorgverlener gaan praten....... dat werkt vaak niet bij mij. Ik weet dat het niet altijd perfect kan, maar ik vind het schandalig dat je nergens iets neerkunt zetten erover. Mijn ervaring betreft een boerderij in Lelystad en een stichting in Almere. We hebben beide autisme, en dat wil men niet zien ze praten er gewoon overheen alsof wij moeten gaan begrijpen wat er gezegd wordt, overigens ook als ik het aangeef bij ze. Therapie is niks voor mij dat heb ik al uitgezocht, ik wil handvaten, maar zelfs die zijn nauwelijks te verkrijgen..... |
Geplaatst: donderdag 25 Juli 2013 08:26
Hai Sas, EEn zorgplan is toch alleen verplicht voor degenen die pas een PGB hebben vanaf 1 januari 2012? Ik krijg een huisbezoek en moet . zorgplannen meesturen, die we dus niet hebben. Nu las ik dat dit niet hoeft als je al een PGB had in 2011. Groet Loes |
|
Geplaatst: donderdag 25 Juli 2013 14:51
Hai Sas, EEn zorgplan is toch alleen verplicht voor degenen die pas een PGB hebben vanaf 1 januari 2012? Ik krijg een huisbezoek en moet . zorgplannen meesturen, die we dus niet hebben. Nu las ik dat dit niet hoeft als je al een PGB had in 2011. Groet Loes Hoi Loes Mijn zoontje heeft sinds 2009 een pgb en zoals ik al zei kregen wij over de 2de helft van 2012 de intensieve controllen gehad. Ik wist ook niet dat er voor elke hulpverlener een plan moest zijn.Wij hadden van een instelling waar elke week iemand van komt een zorgplan en die had ik mee gestuurd. Ik had alles opgestuurd en kreeg van het zorgkantoor een schrijven terug dat we ook van de zorgboerderij en een andere hulp verlener een zorgplan moesten op sturen. Als we dit niet deden kon dat invloed hebben op ons pgb. Na dat ik deze had na gestuurd was het prima in orde. De regels zijn erg aangescherpt sinds 2012 en je bent nu dus verplicht voor elke zorgverlener een plan te hebben die elk jaar up to date is. Het maakt niet uit of je voor 2012 ook al pgb had. Zo is mij door het zorgkantoor vertelt. Aan gezien hun de controllen doen ga ik van hun zeggen uit zodat ik zeker weet dat het goed is. Alleen wat ik jammer vind is dat je als zorgvrager [die er voor moet zorgen dat zijn administratie in orde is] niet een brief krijgt met wat jouw verplichtingen zijn of als er iets veranderd. Dat heb ik tenminste nooit gehad. Zodat je als leek weet wat je moet hebben. Want van het zorgplan heb ik nergens kunnen vinden op het internet. Dus mijn advies gauw aan de slag en zorg dat je de zorgplannen hebt groet sas |
|
Geplaatst: donderdag 25 Juli 2013 15:35
Hoi Sas, Dank voor je reactie. Ik heb het zorgbureau al gebeld, en zij zouden voor mij een zorgplan maken. Verder komt mijn vader eens in de week en daar heb ik geen zorgplan mee gemaakt, dus dat zal ik dan nu maar op gaan stellen. Groetjes, Loes |
|
Uitblinkers |
Geplaatst: donderdag 25 Juli 2013 16:24
@ Marvin 6 Waar ik mee zit dat als de hulpverlener de afspraken niet na komt je nergens terecht kunt, dat is mij al een paar keer gebeurt, ik zoek vantevoren ook alles uit, ik ben een moeder met een zoon en pgb voor hem. Het zijn vaak eenmansbedrijfjes en dan kun je met de zorgverlener gaan praten....... dat werkt vaak niet bij mij. Ik weet dat het niet altijd perfect kan, maar ik vind het schandalig dat je nergens iets neerkunt zetten erover. Mijn ervaring betreft een boerderij in Lelystad en een stichting in Almere. We hebben beide autisme, en dat wil men niet zien ze praten er gewoon overheen alsof wij moeten gaan begrijpen wat er gezegd wordt, overigens ook als ik het aangeef bij ze. Therapie is niks voor mij dat heb ik al uitgezocht, ik wil handvaten, maar zelfs die zijn nauwelijks te verkrijgen..... Dag Simone, Iedere hulpverlener in Nederland is wettelijk verplicht een duidelijke klachtenregeling te hebben. Ook voor eenmansbedrijfjes geldt dat. Ik adviseer je om alleen met mensen in zee te gaan die aangesloten zijn bij een (onafhankelijke) klachtencommissie. En ik zou ook screenen op andere kwaliteitscriteria, zoals privacyreglement, VOG, zorgplan, etc. Dat zegt ook niet alles natuurlijk, maar dan heb je in ieder geval een iets professioneler iemand. Het is belangrijk dat je ergens terecht kunt want je bent afhankelijk van je zorgverlener en de zorg moet voor jullie passend zijn. Dus zij moeten hun benadering aanpassen op jullie en niet andersom. Als de zorgboerderij en de stichting niet zijn aangesloten bij een klachtencommissie zou je kunnen overwegen om een andere weg te kiezen. Misschien een tip om je klachten bij Per Saldo neer te leggen, bij de Ombudsman, bij Radar e.d. In ieder geval zou ik sowieso andere hulp zoeken want zo te horen weten jullie best wat je nodig hebt maar wordt het niet goed gehoord. Succes! Hartelijke groet, Maartje Goverde |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk