1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

klacht indienen over de zorgverlener waar kan dat?

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: zaterdag 20 Juli 2013 08:18
Hallo, ik heb enige tijd geleden behoorlijke meningsverschillen gehad bij een stichting in Almere-Buiten, ze is een eenmansbedrijf en een klacht indienen omtrent de werkzaamheden gaat niet bij haar.
Je trekt als ouder aan het kortste eind zullen we maar zeggen.

Het betreft om o.a. de rekening die ze niet vooraf heeft aangegeven wat ze allemaal berekent, staat ook niet in contract, email wordt berekend, en zelfs de geprekken die je omtrent de werkzaamheden hebt ook, dan wordt er gezegd heel snel je hebt daar je pgb voor.... de emails over de 1e weekenden waren een extraatje.....

Ze vergat even rekening te houden met het autisme spectrum van mijn zoon..... blijft hem aanspreken op de situatie die dan ontstaat, opzich goed, maar ze houdt er geen rekening mee dat hij doorblijft vragen en een laag niveau heeft en op een hoog niveau praat (maar niet de situatie overziet die erdoor ontstaat)

Een behandelingsplan moest van mij afkomen..... volgens mij doe je dat in overleg, ook dat overleg wordt berekend, ik wordt t zo zat dat vooral de hulpverleners rondom Almere het alleen maar om geld te doen is en niet om de zorg, ze kijken liever naar het eind van de maand naar de rekening, zo boven de 1000 euro...... en van de zorg zie je nauwelijks iets terug.

Ik heb de namen van de stichtingen niet genoemd, weet niet of dat mag en sorry voor mijn gemopper maar ik wil echt weten waar dat kan, want alleen bij de eigenaar je klacht indienen die alleen werkt heeft echt geen zin!

groetjes simone
Angelique Geplaatst: zaterdag 20 Juli 2013 13:33
Beste,

Zover ik mij heb laten vertellen moet een zzpèr of freelancer zich aansluiten bij een klachtencommissie.
Tenslotte moeten er klachten behandeld kunnen worden. Helaas heeft u daar nu weinig aan. Misschien weet iemand hier dat precies zit.

Ik wens u veel succes,

Janna Zorgt.
Star Counseling Geplaatst: zaterdag 20 Juli 2013 17:11
Beste Simone,

Je hebt het eerst over een eenmansbedrijf en daarna over een stichting. Volgens mij is het zo dat een stichting op z'n minst een klachtenregeling zou moeten hebben, voor een eenmansbedrijf (ZZP'er) geldt dat niet. Maar als iemand professioneel begeleiding aanbiedt (dus als iemand dit echt vanuit een bedrijf doet en niet je buurvrouw, familielid of kennis van een kennis is) dan ben ik van mening dat er ook een mogelijkheid moet zijn om een klacht in te dienen bij ontevredenheid over de zaken die u noemt. Zelf werk ik sinds bijna 7 jaar als ZZP'er voor PGB houders en heb mij aangesloten bij een tweetal beroepsorganisaties, waarbij ik gelijk onder hun klachtenregeling val. Ook kan een ZZP'er zich aanmelden bij een onafhankelijke klachtencommissie.
Uiteraard is het van belang om er eerst samen uit te komen, maar is dit echt niet mogelijk dan heb je als cliënt het recht om gebruik te maken van een klachtenregeling. Wanneer iemand die zijn/haar diensten professioneel aanbiedt zich niet heeft aangesloten bij een beroepsorganisatie/klachtencommissie dan zegt dat iets over de professionaliteit van die persoon en heb je als cliënt geen andere mogelijkheid dan opnieuw te proberen er met de persoon zelf uit te komen.
Ik meen me te herinneren dat er in het verleden door Per Saldo een soort "zwarte lijst" werd bijgehouden van zorgverleners waar mensen klachten over hebben, maar weet niet meer precies hoe dat in elkaar zat. Ik ben dus bang dat je niet veel verder gaat komen als betreffende persoon zich nergens bij heeft aangesloten. Sterkte!
Simone Geplaatst: maandag 22 Juli 2013 19:43
De stichting is opgezet door iemand in haar eentje.... en heeft geen klachtencommissie of iets dergelijks. Daarnaast bij een andere stichting hetzelfde verhaal, de directeur is ook in haar eentje niet echt een team eromheen en een verwijzing naar een klachtencommissie, je hebt er niet veel aan als zij de enige daarin is. Einde verhaal, wat je ook voorsteld als ouder. Vandaar mijn vraag ook hierover. In Almere met wat ik mee heb gemaakt kom ik het veel tegen zelfs bij een organisatie over autisme.
Men zegt van alles te weten, maar eigenlijk willen ze alleen hun portomonnee vullen aan het eind van de maand.

Daarvandaan zocht ik een landelijk punt om dit soort situaties te kunnen melden, over stichtingen die hier als paddestoelen uit de grond komen en je verder nergens terecht kunt over ze. En ik me afvraag hoe zij gecontroleerd worden terwijl wij als budgethouders ieder half jaar gecontroleerd worden.

Ik mag geen verwijzingen neerzetten over ze, maar als je dat wil weten kun je via mijn FB account of hier een email sturen.

groetjes Simone
Star Counseling Geplaatst: maandag 22 Juli 2013 21:20
@Simone: ik heb je even een berichtje gestuurd via FB.
Nationale Hulpgids team Geplaatst: donderdag 25 Juli 2013 10:12
Beste Simone,

Wat vervelend om te horen. Wellicht heb je hier iets aan: http://www.wegwijzerloket.nl/page/pag_view.asp?pag_id=23679. Dit gaat over de WKCZ (Wet Klachtrecht Cliënten in de Zorgsector), welke zegt dat alle zorgaanbieders verplicht zijn een klachtenregeling te hebben. Ook worden er plekken genoemd waar je je klacht kan indienen, zoals het Regionaal Tuchtcollege en Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Succes!

Jolien Ruiter
Team Nationale Hulpgids
Gast Geplaatst: donderdag 25 Juli 2013 16:34

De stichting is opgezet door iemand in haar eentje.... en heeft geen klachtencommissie of iets dergelijks. Daarnaast bij een andere stichting hetzelfde verhaal, de directeur is ook in haar eentje niet echt een team eromheen en een verwijzing naar een klachtencommissie, je hebt er niet veel aan als zij de enige daarin is. Einde verhaal, wat je ook voorsteld als ouder. Vandaar mijn vraag ook hierover. In Almere met wat ik mee heb gemaakt kom ik het veel tegen zelfs bij een organisatie over autisme.
Men zegt van alles te weten, maar eigenlijk willen ze alleen hun portomonnee vullen aan het eind van de maand.

Daarvandaan zocht ik een landelijk punt om dit soort situaties te kunnen melden, over stichtingen die hier als paddestoelen uit de grond komen en je verder nergens terecht kunt over ze. En ik me afvraag hoe zij gecontroleerd worden terwijl wij als budgethouders ieder half jaar gecontroleerd worden.

Ik mag geen verwijzingen neerzetten over ze, maar als je dat wil weten kun je via mijn FB account of hier een email sturen.

groetjes Simone

Dag Simone,

Je kunt ook altijd een melding doen bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), google of via http://www.igz.nl/. Zij zullen je individuele klacht misschien niet persé behandelen, maar je geeft ze in ieder geval een signaal over die bedrijfjes en daar zullen ze dan ongetwijfeld een keer iets mee doen. De IGZ onderzoekt juist ook het soort dingen die je noemt, of ze zorgplannen hebben, of ze aangesloten zijn bij een onafhankelijke klachtencommissie e.d.

Hartelijke groet,
Maartje Goverde
Simone Geplaatst: donderdag 25 Juli 2013 16:54

Beste Simone,

Wat vervelend om te horen. Wellicht heb je hier iets aan: http://www.wegwijzerloket.nl/page/pag_view.asp?pag_id=23679. Dit gaat over de WKCZ (Wet Klachtrecht Cliënten in de Zorgsector), welke zegt dat alle zorgaanbieders verplicht zijn een klachtenregeling te hebben. Ook worden er plekken genoemd waar je je klacht kan indienen, zoals het Regionaal Tuchtcollege en Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Succes!

Jolien Ruiter
Team Nationale Hulpgids

Hoi Jolien, dank je wel voor de link, sommige klachtenregelingen zijn via bekenden en dan wordt er nog niks aan gedaan, terwijl wij als pgb budgethouders alles moeten laten zien, dat vind ik zo oneerlijk hierover. Als het al zover komt dat ze er wat meedoen, heb je uiteindelijk niks meer aan zulke adressen, en het worden er steeds minder die goed zijn, en echt weten wat autisme in combi met adhd en een laag niveau is......
Als ik volgende week weer terug ben ga ik de link bekijken en kijken of het zin heeft om te melden. Heb voorheen via MEE ook al eens een bedrijf gemeld waar zij zaken meedoen.... de naam staat er gewoon nog steeds, tsja..... wat kun je dan nog verder doen.....

groetjes simone
Geplaatst: vrijdag 26 Juli 2013 21:58
Als je zorg met een PGB inkoopt ben je als opdrachtgever ook verantoordelijk voor de kwaliteit van die zorg. Dat staat in de toekkingsbeschikking.
Kennelijk vind je die beneden de maat.
Wat je dan hoort te doen is met in achtname van de opzegtermijn, die in je contract staat, op te zeggen en een andere hulpverlener te zoeken.
Bij ZIN is de instelling verantwoordelijk voor de kwaliteit en daar hoort een klachtenregeling bij.
Ron Geplaatst: zondag 28 Juli 2013 11:38

Hallo, ik heb enige tijd geleden behoorlijke meningsverschillen gehad bij een stichting in Almere-Buiten, ze is een eenmansbedrijf en een klacht indienen omtrent de werkzaamheden gaat niet bij haar.
Je trekt als ouder aan het kortste eind zullen we maar zeggen.

Het betreft om o.a. de rekening die ze niet vooraf heeft aangegeven wat ze allemaal berekent, staat ook niet in contract, email wordt berekend, en zelfs de geprekken die je omtrent de werkzaamheden hebt ook, dan wordt er gezegd heel snel je hebt daar je pgb voor.... de emails over de 1e weekenden waren een extraatje.....

Ze vergat even rekening te houden met het autisme spectrum van mijn zoon..... blijft hem aanspreken op de situatie die dan ontstaat, opzich goed, maar ze houdt er geen rekening mee dat hij doorblijft vragen en een laag niveau heeft en op een hoog niveau praat (maar niet de situatie overziet die erdoor ontstaat)

Een behandelingsplan moest van mij afkomen..... volgens mij doe je dat in overleg, ook dat overleg wordt berekend, ik wordt t zo zat dat vooral de hulpverleners rondom Almere het alleen maar om geld te doen is en niet om de zorg, ze kijken liever naar het eind van de maand naar de rekening, zo boven de 1000 euro...... en van de zorg zie je nauwelijks iets terug.

Ik heb de namen van de stichtingen niet genoemd, weet niet of dat mag en sorry voor mijn gemopper maar ik wil echt weten waar dat kan, want alleen bij de eigenaar je klacht indienen die alleen werkt heeft echt geen zin!

groetjes simone

Ron Geplaatst: zondag 28 Juli 2013 11:44
Geachte,
Juliie kunnen natuurlijk een klacht indienen,
Echter daar zijn jullie de eerste tijd niet mee geholpen en, de sfeer zal er niet beter op worden.
Jullie zijn toch zelf de werkgeven zo je kunt het contract opzeggen met een reden waarom.
Mogelijk bestaat er een opzegtermijn.
Kijk ondetussen naar een andere zorgverlener en voeg een proeftijd in of e.e.a. loopt.
Houd het op te stellen contract in het oog.
Er zijn standaardcontracten waar je alles in kunt zetten.

Óók een hulpverlener via PGb :wink: :wink:
Francis Geplaatst: donderdag 01 Augustus 2013 13:50
Beste Simone.

Wat een ontzettende vervelende situatie voor jullie. Het is erg spijtig dat er ZZP-ers zijn die denken zorg te kunnen bieden terwijl ze de zaken niet goed op order hebben. Ik weet dat men momenteel vaak kijkt op de site van zorgkaart Nederland. Hier kan men een beoordeling schrijven over een organisatie en/of zorgverlener. Mogelijk voorkom je hiermee dat anderen dezelfde problemen krijgen.
Ik zou op zoek gaan naar een andere zorgverlener en goed nakijken of men de zaken in order heeft. Ik begrijp dat het voor onwetenden erg moeilijk is om te achterhalen wat een Zelfstandig Zorgprofessional wel of niet moet hebben om de juiste zorg te kunnen verlenen. Daarom heb ik een Keurmerk (STIZOS). Hiermee is de zorgvrager verzekerd van de juiste zorgverlener. Het Keurmerk onderzoekt nier alleen jaarlijks of ik in het bezit ben van de benodigde papieren maar doet ook een klanttevredenheidsonderzoek bij mijn cliënten waarin wordt gevraagd of de zorg op verantwoorde wijze geboden wordt.
Je zou ook eens kunnen vragen bij je zorgverzekeraar of er in je regio ZZP-ers zijn die hebben aanbesteed bij de zorgverzekeraar. Deze zelfstandigen hebben een contract met de zorgverzekeraar. In de regio Twente waar ik werkzaam ben is dit mogelijk. In principe zoek je je eigen zorgverlener uit en maakt met hem/haar afspraken over welke zorg er geboden moet worden. Voordeel is dat je geen onderzoek hoeft te doen naar de juiste papieren want indien de zorgverlener dit niet heeft, krijgt hij/zij geen contract. Mocht je hier meer over willen weten laat gerust weten. je kunt mij bereiken via mijn facebookpagina of eigen site.Misschien zou je ook eens kunnen informeren bij Per saldo als je daar lid van bent. Zij komen op voor de budgethouders en mogelijk zijn er meerdere klachten. Ik wens je heel veel sterkte toe en ik hoop te horen hoe het verder gaat.
Simone Geplaatst: dinsdag 13 Augustus 2013 20:12
Dank jullie wel voor de laatste berichten, we hadden ook afspraken gemaakt met elkaar, er stond niks op papier, maar ja je wilt ook een huiselijke sfeer en een vertrouwens sfeer creeëren met diegene bij wie je de zorg inkoopt.

Een gesprek hebben we ook voorgesteld, echter ook daar vraagt ze geld voor hetzelfde tarief als de andere werkzaamheden,
toen kregen wij er ook geen goed gevoel meer over, als je voor vertrouwens gesprekken moet gaan betalen.

Ze zei letterlijk, daar heb je pgb voor en betaal je dan maar aan mij......

Je probeert een band op te bouwen waarin mijn wensen als opvoeding denk ik net zo belangrijk zijn, maar om ieder dingentje en datje op papier te gaan zetten gaat wel erg ver, waar is het vertrouwen dan vandaag de dag.

Het vertrouwen in de ander die de zorg doet voor mijn zoon ook al is het logeren dagopvang, vakantieopvang wordt wel steeds moeilijker.

Er is autisme, een verstandelijke en sociale handicap daarnaast astma en een hartafwijking. De meeste handicaps zijn onzichtbaar...... en kijk je gauw overheen......

Wie wil ons helpen eventueel met een goed adres hier in de omgeving? Via grotere stichtingen ook al adressen gekregen en gemerkt dat ze niet meer kunnen doen dan je aanhoren.....

Groetjes Simone
Simone Geplaatst: woensdag 14 Augustus 2013 16:50

groetjes Simone

Dag Simone,

Je kunt ook altijd een melding doen bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), google of via http://www.igz.nl/. Zij zullen je individuele klacht misschien niet persé behandelen, maar je geeft ze in ieder geval een signaal over die bedrijfjes en daar zullen ze dan ongetwijfeld een keer iets mee doen. De IGZ onderzoekt juist ook het soort dingen die je noemt, of ze zorgplannen hebben, of ze aangesloten zijn bij een onafhankelijke klachtencommissie e.d.

Hartelijke groet,
Maartje Goverde

Dag Maartje

Ik heb het gemeld bij het meldpunt van IGZ vanuit de link die je stuurde, ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen, er waren namelijk meer bedrijven die geen officiele klachtencommissie hebben.

Met vriendelijke groet Simone
Nanda Geplaatst: vrijdag 04 Oktober 2013 20:49

groetjes Simone

Dag Simone,

Hartelijke groet,
Maartje Goverde

Dag Maartje

Ik heb het gemeld bij het meldpunt van IGZ vanuit de link die je stuurde, ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen, er waren namelijk meer bedrijven die geen officiele klachtencommissie hebben.

Met vriendelijke groet Simone

Beste Simone,

Het is inderdaad vervelend al die papieren rompslomp, maar als iemand jou een goed degelijk contract kan geven met na enige tijd een goede zorgplan, dan geeft dit ook een teken van professionaliteit.
Vertrouwen is natuurlijk goed, maar hoeft professionaliteit niet in de weg te staan. Je gaat in zee met een zelfstandige, die zo als je ervaren hebt, goed of niet goed kan uitpakken. Als je dan niets vast hebt gelegd kan dit heel vervelend zijn.
Zelf ben ik hulpverlener en werk ook echt met papieren, omdat ook voor mij een risico is van een hulpverlener die niet wil/kan betalen of ineens nog meer taken verzint naast wat we afgesproken hadden...
Zie de papieren als noodzakelijk kwaad, regel ze lag ze erg ver weg, maar als het dan mis gaat, heb je in ieder geval iets om op terug te vallen...
Er zijn kant en klare zorgovereenkomsten, dus je hoeft echt niet zelf het wiel uit te vinden...

Sterkte met het vinden van wel een te vertrouwen hulp!

Met vriendelijke groet, Nanda
Geplaatst: donderdag 17 Oktober 2013 16:24
Zelf heb ik 5 jaar ervaring met hulpverleners.
Ondertussen ben ik gesloopt.
:oops:

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.