begeleiding naar sport
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: donderdag 25 Juli 2013 21:09
Hallo, Ik wil heel graag weten of begeleiding tijdens het fietsen naar de sport van onze zoon met klassiek autisme vanuit het PGB bekostigd kan worden. Het plan is dat opa met hem meefietst en toezicht houdt. Onze zoon kan ondertussen goed fietsen, maar het verkeer zorgt voor veel prikkels en onverwachte wendingen, wat heel lastig is voor hem. Wij willen dus dat opa hem hierin begeleid. Nu lees ik op dit forum dat dit is toegestaan. Op het vergoedingenoverzicht van het zorgkantoor staat: begeleiding bij uitstapjes wordt niet vergoed. Begeleiding bij vrijetijdsbesteding mag niet van het PGB AWBZ gefinancierd worden. Nu weet ik het dus niet meer. Of bedoelen ze hiermee dat het begeleiden bij de sport zelf niet mag, maar de begeleiding hiernaar toe wel? Groet, Loes |
|
Star Counseling |
Geplaatst: vrijdag 26 Juli 2013 01:23
Ja inderdaad er wordt bedoeld dat begeleiding bij het sporten zelf niet mag, maar ernaartoe begeleiden mag wel. |
Geplaatst: zaterdag 27 Juli 2013 13:51
Ik heb een dergelijke vraag op dit forum ook al eerder gesteld en nooit een duidelijk antwoord gekregen. uiteindelijk heb ik de vraag ook voorgelegd bij per saldo en die gaf aan dat de vrijeteijdsbesteding op zich het doel van de begeleiding niet mag zijn. Als je kind echter toezicht nodig heeft ( ook al is dat tijdens het sporten) en er moet bv. ingegrepen worden omdat hij bv. overzicht verliest en daardoor ongewenste situaties ontstaan, dan mag er iemand aanwezig zijn die zonodig in kan grijpen |
|
Geplaatst: woensdag 31 Juli 2013 11:08
Mijn zoon van 6 heeft een genetische afwijking en hierdoor flinke achterstand. Wij vinden het belangrijk dat hij zich veilig voelt in het water. Een zwemdiploma zal hij normaliter nooit halen maar hij kan onder begeleiding wel zwemmen en zo steeds veiliger worden in het water. Een half uurtje 1 op 1 begeleiding in het zwembad is nogal prijzig. Kan ik hier mijn PGB ook voor gebruiken? |
|
Marijke |
Geplaatst: donderdag 01 Augustus 2013 07:31
De 'zwemles' zelf mag niet ervan betaald worden, de begeleiding wel. Dus een rekening vragen met afzonderlijke bedragen erop. Of zelf een begeleidster zoeken die met hem naar het zwembad gaat om te oefenen, dan heb je helemaal niet met het 'probleem zwemles' te maken, want dan is het begeleiding. En of je nu zwemt, of dat je nu een spelletje doet thuis, dat hoeft niet op de rekening te staan. |
Diana |
Geplaatst: donderdag 01 Augustus 2013 11:20
Wat betreft de rekening, nee er hoeft daarop alleen te staan begeleiding individueel. Maar in je zorgplan moet wel staan aan welke doelen je werkt en op welke wijze. Dus geheel vrijblijvend is het niet. En terecht vind ik, zo krijgen mensen met een PGB geen "vrijblijvende" hulp maar zorg op maat. Begeleiden bij zwemmen is mijn inziens geen doel op zich maar een middel om aan bepaalde vaardigheden etc te werken. Uitkijken is dan of je, al beschrijvend en uitvoerend, niet op het stuk therapie of behandeling gaat zitten. Succes ! |
Paula |
Geplaatst: donderdag 01 Augustus 2013 19:15
Ik weet dat Stichting Klimkoord, waar ik als vrijwilliger voor werk, ook kan voorzien in probleemzaken als "zwembad afhuren, begeleider erbij, soms hulp bij omkleden" en dat loopt echt in de papieren. De zwemles zelf moet door een gediplomeerde instructeur gebeuren en gewoon betaald worden, niet uit PGB, de rest kan via de stichting uit PGB betaald worden. Deze pas opgerichte stichting richt zich vooral op adhd en autisme en heeft geen winstoogmerk, wat weer scheelt in de kosten. Zwemles bij een regulier zwembad kan soms niet voorzien in de behoefte van specifieke kinderen. Dit kan echter via de stichting wel uit het PGB betaald worden. Is zoiets een optie? Je kan zelfs je eigen zorgverleners meenemen! Interesse, neem dan contact op via mijn profiel "Paula Zandstra" of zorgvrager Wybe Zandstra. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk