1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Zit ik genoeg papieren voor de toekomst??

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: vrijdag 23 Augustus 2013 14:43
Hallo,

Ik heb een vraagje en hoop dat jullie me daar mee kunnen helpen.

Ik ben in 1990 geslaagd voor de opleing M.D.G.O-A.B.
Uiteindelijk ben ik in de thuiszorg beland en heb de nodige certificaten behaald om als verzorgende te functioneren.
Na 15 jaar ervaring in de reguliere thuiszorg ben ik sinds 4 jaar werkzaam als z.z.p.er.
Helemaal mijn ding!!
Nu gaan sommige verzorgende het zorgdiploma halen, omdat ze bang zijn dat ze in 2014 anders geen zorg meer mogen verlenen. ( Verzekeringen en of gemeente's willen diploma's zien ? )
Ik heb me daar in verdiept maar er zijn mensen die me vertellen dat ik met mijn diploma M.D.G.O A.B en de nodige certificaten al op een niveau gediplomeerd verzorgende zit.
Zij zeggen dan ook dat het zorgdiploma voor mij om in de toekomst werk te blijven houden geen toegevoegde waarde heeft.
Kunnen jullie mij daar duidelijkheid in geven?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
J.
Watze Geplaatst: zaterdag 24 Augustus 2013 02:16
Dag J.,

Uit het oogpunt van mobiliteit en het alle kansen open houden is het erg handig om wel de Verzorgende I. G. opleiding te gaan volgen. Je kunt op basis van eerder verworven competenties waarschijnlijk vrijstellingen krijgen voor de onderdelen waar je al veel werkervaring in hebt. Hiervoor is het vaak nodig om collega's te laten ondertekenen wat je hebt gedaan.
Je zult gedurende de opleiding niet zoveel kunnen werken als je gewend was maar als je dat diploma hebt kun je veel kanten op en is je kans op het behouden van werk hetzij als zzp-er hetzij in loondienst veel groter.

Succes met je afweging.

Watze Koelmans
Bestuurslid platform voor zelfstandigen van V&VN
{deleted by moderator: telefoonnummers zijn i.v.m. privacy niet toegestaan. Verwijs naar je advertentie voor het opnemen van contact}
Gast Geplaatst: dinsdag 27 Augustus 2013 14:15
Hallo Watze,

Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp dat de opleiding I.G natuurlijk helemaal sluitend zou zijn maar met 2 kleine kinderen voor mij op dit moment helaas niet haalbaar.
Gr, J.
Geplaatst: donderdag 29 Augustus 2013 17:05
Beste,

Dat diploma is idd niet veel meer waard: veel te oud en doen certificaten weinig meer.
Mijn diploma als Bejaardenverzorgende in zorgcentra van 1994 bleek ook veel te oud.
Ondanks 2 Certificaten 301 en 302 gehaald hebben in 2001 moest ik toen stoppen met
de toenmalige VIG opleiding. Ook voor mij was combi werken/leren en kleine kindjes
een groot struikelblok.. :( Met veel familie en thuisfront kun je wél veel, ligt aan wat
je motivatie is, zo edeneert het ROC (helaas)...

Enfin..Mét vrijstellingen, een zg. GGZ traject, Nederlands, Redenen en Engels (verplicht !)
en Module 304 heb ik dan uiteindelijk na 16 maanden mijn Vig3 diploma.
Ik ben dus níet terug gevallen naar Helpende Plus (denk aan salaris.. :? )
Ook met nu pubers in huis was het evengoed flink aanpoten, zeker qua
minimaal 24 uur moeten werken tijdens ROC periode...En ernaast dus nog leren en
vooral...verslagen verslagen en nog eens verslagen (POP en PAP: kan ze niet meer zíen !)
Ik weet niet of je als ZZP voldoet aan eisen ROC qua werkbegeleiding die je echt wel moet hebben.
Zal dan toch ergens een leer-werkovereenkomst moeten hebben (zg. P.O.K.: surf er maar op)

Module 304 vond ik overigens een makkie: nagenoeg álle medische handelingen
bleef ik al doen tijdens mijn werk als Verzorgende..Nl. wel blijven werken ondanks
kindjes..Dan devalueert je diploma niet..wél als je elders gaat solliciteren...
Met een Vig3 blijf je dus "waardevol"...

Succes met je beslissing...Overigens vallen her en der al klappen qua ontslagen Helpenden 2 Plus
en "lager": niet waardevol genoeg voor instellingen omdat ze medisch niet inzetbaar zijn... :twisted: :twisted: :twisted:
Geplaatst: vrijdag 30 Augustus 2013 18:18
Ik zat in dezelfde situatie.Sommige instellingen of uitzendbureaus. Namen me i.d aan met certificaten en ervaringsdeskundigheid. Ik spreek nu over 7jjaar geleden.Maaar je moest werken met diensten,Inc weekend,ik was al een oudere jongere(45) maar de nood was hoog voor de instellingenNu is het allemaal veranderd :evil: Te oud geen passende diploma's en een overvloed aan werkzoekende.verzorgenden.Ik heb ervoor gekozen om niet meer terug in de schoolbanken te gaan en ik gok op geluk in het leven
( dat kun je voor een deel zelf laten gebeuren)
Geplaatst: vrijdag 30 Augustus 2013 18:29
Ja tijdelijk werk is een verouderd diploma niet echt probleem gebleken.
Omdat ik tijdelijk zonder werk kwam te zitten én precies de drukte zomerpiek
in de zorg zélf moest overbruggen qua zelfs bijna 8 weken vakantie kinderen
schreef ik me bij ze in. Omdat ik nooit uit de sector ben geweest bleef ik
kundig en vaardig genoeg om als Gediplomeerde aan het werk te blijven
en ernaar betaald te worden...

Het is net wat je wilt...Steeds maar zoeken en vaak je neus stoten qua weigering baan.
Of functie lager accepteren en dus ook het loon..
Of..Kijken wat je aan vrijstellingen hebt, dit ook zwart op wit laten vastleggen door
bv. ROC ( :evil: ) en toch voor poos mobiliseren van je netwerk omtrent je kinderen etc.
Is afzien maar na je diploma profiteren je kids weer mee van beter inkomen en een
mama die minder hoeft te sappelen qua "passend" werk zoeken...

Succes met het nemen van een besluit...
Geplaatst: woensdag 09 Oktober 2013 18:49
Ik werk al een aantal jaar als ongediplomeerde in een zorginstelling als zorgassistent. Bij ons gaan per januari alle ongediplomeerden eruit, niveau 2 mag vooralsnog wel aanblijven. Op zich ook begrijpelijk, want de indicatie van mensen die in een instelling willen of moeten gaan wonen wordt nu eenmaal steeds hoger en daarmee de zorg ook zwaarder en specifieker. Als ik jou was zou ik dat diploma gaan halen, ook al is het sappelen. Beter sappelen en in jezelf investeren dan straks sappelen omdat je je baan kwijt raakt, omdat werkgevers alleen nog maar mensen met een volledige opleiding willen. Vergeet niet dat het veel moeilijker is om zonder werk een leer-werkplek te krijgen dan met een zorgbaan, die je al hebt! Dat ervaar ik nu: veel instellingen hanteren momenteel een leerlingenstop. Ik geef niet op, want ik vind het werk hartstikke leuk, maar makkelijk is het niet. Succes!

Groet, Ciska

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.