1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

summiere gegevens hulpvragers

Auteur Bericht
Judie Geplaatst: donderdag 05 September 2013 10:48
Steeds vaker komen er hulpvragen binnen die erg summier zijn met gegevens t.a.v. hulp/begeleidingsuren. Als je dan reageert op een hulpvraag, blijkt het vaak maar om 1-2 uur per week te gaan. Zou handiger zijn als hulpvragers dit vermelden zodat je niet onnodig reageert op een hulpvraag, zeker als het iets verder uit de buurt ligt. Ik heb dit nu al een paar keer ervaren. Uiteraard snap ik dat ivm privacy niet alle gegevens vemeld hoeven worden, maar iets meer gegevens zou handiger zijn.

J. Hermens
Nationale Hulpgids team Geplaatst: donderdag 05 September 2013 13:22
Beste mevrouw Hermens,

Goed dat je dit aankaart. Wij geven dit ook regelmatig aan bij advertenties met weinig informatie. Overigens geldt dit ook voor Hulpen: hoe duidelijker de informatie in je advertentie, hoe groter de kans op een goede match.

Vriendelijke groet,

Jolien Ruiter
Community manager Nationale Hulpgids
Gene Geplaatst: maandag 09 September 2013 12:48
Ook zou het heel erg fijn zijn dat de hulpvraag ook realistisch zijn.. Haalbaar zijn..!!
te vaak lees ik hulpvraag/ zorgoproep die niet haalbaar zijn.. en ook best lang blijft op het net..
Nationale Hulpgids team Geplaatst: maandag 09 September 2013 14:32
Beste Gene,

Zou je kunnen uitleggen wat je precies bedoelt met een onrealistische hulpvraag?

Vriendelijke groet,

Jolien Ruiter
Community manager Nationale Hulpgids
Ans Geplaatst: donderdag 12 September 2013 18:05
Het is mij ook opgevallen dat er te weinig gegevens in staan.
Waar ik als zorgverlener behoefte aan heb, is:
een korte omschrijving van de psychische/fysieke klachten;
waar de hulp uit moet bestaan;
hoeveel uur per week en
een ca. vergoeding.

In het huidige geval, waar de zorgverlener voor het 1e bericht betaalt, is het weggegooid geld.

Een variant op dit onderwerp:
Ik reageerde na 48 uur op een advertentie. Omdat iedere reactie maatwerk is op de gestelde zorgvraag, kost het redelijk veel tijd om een mail op te stellen. Maar, direct volgde er op mijn mail het antwoord dat er in de vraag was voorzien.
Het is storend als de zorgvrager de vraag niet verwijderd.
:?
Nanda Geplaatst: donderdag 19 September 2013 22:59
Zoals hierboven al beschreven: het zou fijn zijn het aantal uur en ca uurtarief te vermelden. Het belangrijkste echter wat ik vaak mis, is wat de vraag precies is. Een vage advertentie als: mijn zoontje heeft verpleging nodig, zegt zo heel weinig. Lijkt me dat er dan ook veel mensen reageren waar de zorgvragers niet op zitten te wachten, maar ook de hulp steekt er tijd en energie in,om te reageren, om er dan achter te komen, dat je niet het antwoord bent op de achterliggende vraag....
Linda Geplaatst: maandag 23 September 2013 10:15
Wat mij ook erg opvalt is dat je vaak dezelfde oproepen terug ziet komen. Ik reageer niet op de oproep omdat ik gewoon niet kan komen werken voor een uurtarief van 10-15 euro en zeker niet als je ziet wat er allemaal van je verwacht wordt.

Hulpvragers hebben een budget en een indicatie voor een bepaald aantal uur in de week, het bedrag dat ze hier voor krijgen staat aan het aantal uren waarvoor de indicatie is afgegeven. Hulpvragers willen echter voor het bedrag dat ze ontvangen van het Zorgkantoor (of gemeente) veel meer zorg inkopen dan waar ze een indicatie voor hebben, met als resultaat een zeer laag uurtarief.

Stel een hulpvrager heeft klasse 2 als budget en we delen dat door 52 (weken per jaar) en dat delen we weer door 3.9 (uren indicatie) dan kom je op een uurtarief van 29 euro uit. Hoe kan het dan dat hulpvragers 10-15 euro kunnen bieden voor de zorg die ze vragen en hoe kan het zijn dat iemand er voor kan gaan werken, want mij lukt dat niet hoor. Het is namelijk onderbetaald als al je lasten er vanaf zijn gehaald.
Voor dat bedrag kan ik beter bij een werkgever gaan werken, je hebt dan pensioen opbouw, vakantiegeld en bent verzekerd bij ziekte of ongeval.

Je ziet dezelfde zorgvragers ook continue terugkomen, hebben de zorgvragers zelf niet in de gaten dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dat de verkeerde mensen reageren op hun hulpvraag omdat ze te weinig vergoeding bieden?
Ik snap het ook niet, want als ik zie welke diagnose er is gesteld zal je verwachten dat er een hoge indicatie moet zijn, dus als de indicatie niet voldoet aan het aantal uren dat er zorg nodig is dan is een verzoek tot ophoging aan de orde.

In de praktijk kom ik vaak tegen dat ouders zichzelf ook uitbetalen uit het pgb voor de dagelijkse (gebruikelijke) zorg en er om die reden niet veel budget meer overblijft voor het inkopen van professionele begeleiding/ondersteuning/zorg.
Geen uitzondering hierop is dat ze zichzelf per uur dan nog meer uitbetalen dan de zorgverleners ;-)

Ikzelf krijg een goede vergoeding voor de diensten die ik lever en ik zit bij vier van mijn 6 cliënten al zeker 4 jaar (andere twee anderhalf jaar en een half jaar) , het verloop van mijn cliënten is zeer laag.

Het lijkt mij een zeer goede taak van het zorgkantoor om te controleren hoeveel zorg er wordt ingekocht van de indicatie, omdat de zorgvrager verplicht is goede zorg in te kopen om de gestelde doelen die in de indicatie staan te kunnen behalen .

Al met al is dit een zeer lang bericht geworden, die misschien wel een nieuw lijntje nodig heeft.

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties hierop.
Nanda Geplaatst: maandag 23 September 2013 11:55

Wat mij ook erg opvalt is dat je vaak dezelfde oproepen terug ziet komen. Ik reageer niet op de oproep omdat ik gewoon niet kan komen werken voor een uurtarief van 10-15 euro en zeker niet als je ziet wat er allemaal van je verwacht wordt.

Hulpvragers hebben een budget en een indicatie voor een bepaald aantal uur in de week, het bedrag dat ze hier voor krijgen staat aan het aantal uren waarvoor de indicatie is afgegeven. Hulpvragers willen echter voor het bedrag dat ze ontvangen van het Zorgkantoor (of gemeente) veel meer zorg inkopen dan waar ze een indicatie voor hebben, met als resultaat een zeer laag uurtarief.

Stel een hulpvrager heeft klasse 2 als budget en we delen dat door 52 (weken per jaar) en dat delen we weer door 3.9 (uren indicatie) dan kom je op een uurtarief van 29 euro uit. Hoe kan het dan dat hulpvragers 10-15 euro kunnen bieden voor de zorg die ze vragen en hoe kan het zijn dat iemand er voor kan gaan werken, want mij lukt dat niet hoor. Het is namelijk onderbetaald als al je lasten er vanaf zijn gehaald.
Voor dat bedrag kan ik beter bij een werkgever gaan werken, je hebt dan pensioen opbouw, vakantiegeld en bent verzekerd bij ziekte of ongeval.

Je ziet dezelfde zorgvragers ook continue terugkomen, hebben de zorgvragers zelf niet in de gaten dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dat de verkeerde mensen reageren op hun hulpvraag omdat ze te weinig vergoeding bieden?
Ik snap het ook niet, want als ik zie welke diagnose er is gesteld zal je verwachten dat er een hoge indicatie moet zijn, dus als de indicatie niet voldoet aan het aantal uren dat er zorg nodig is dan is een verzoek tot ophoging aan de orde.

In de praktijk kom ik vaak tegen dat ouders zichzelf ook uitbetalen uit het pgb voor de dagelijkse (gebruikelijke) zorg en er om die reden niet veel budget meer overblijft voor het inkopen van professionele begeleiding/ondersteuning/zorg.
Geen uitzondering hierop is dat ze zichzelf per uur dan nog meer uitbetalen dan de zorgverleners ;-)

Ikzelf krijg een goede vergoeding voor de diensten die ik lever en ik zit bij vier van mijn 6 cliënten al zeker 4 jaar (andere twee anderhalf jaar en een half jaar) , het verloop van mijn cliënten is zeer laag.

Het lijkt mij een zeer goede taak van het zorgkantoor om te controleren hoeveel zorg er wordt ingekocht van de indicatie, omdat de zorgvrager verplicht is goede zorg in te kopen om de gestelde doelen die in de indicatie staan te kunnen behalen .

Al met al is dit een zeer lang bericht geworden, die misschien wel een nieuw lijntje nodig heeft.

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties hierop.

Beste Linda,

Helemaal mee eens! Als mensen zo weinig uurtarief kunnen bieden, dan is of de indicatie niet goed genoeg aangevraagd (wellicht hulp bij vragen, want het is een ingewikkelde en (emotioneel) moeilijke bezigheid), omdat ze blijkbaar meer uren nodig hebben dan uitbetaald wordt of er wordt meer werk gevraagd dan waar de indicatie op gebaseerd is.
Degene die voor dit geld werkt, is waarschijnlijk geen full-time ZZP-er of heeft (nog) niet door dat er nog heel veel van betaald moet worden.
Van die 15 euro per uur gaat ca de helft naar belastingen, pensioen, zorgverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering. Daarnaast gaan er ook nog de reiskosten vanaf. Dus ik mag blij zijn als ik van die 15 euro 7,50 euro overblijft....

Maar een ieder heeft keuze vrijheid: Laat je je huis schilderen door een proffesionele schilder (die is duur) of door de buurman (doet het voor weinig)... met het resultaat dat je huis of mooi in de verf zit voor de aankomende 5 jaar of nog net 1 jaar bestand is tegen de regen...

Met vriendelijke groet,

Nanda

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.