psychiatrie en pgb
Auteur | Bericht |
---|---|
Margot |
Geplaatst: woensdag 25 September 2013 05:13
Hallo allemaal, Ik ben psychiatrisch verpleegkundige en naast mijn 'vaste baan' werk ik bij als begeleidster voor mensen met een pgb. Het valt mij op dat er relatief erg weinig hulpvragen komen van volwassenen met een psychiatrische achtergrond /psycho-sociale problematiek. Zeker met de huidige ontwikkeingen binnen de zorg , lijkt het pgb me echt een oplossing of iig een grote ondersteuning voor deze doelgroep. Echter, deze groep lijkt nauwelijks bereikt te worden. Zelf merk ik dat ik schroom het op mijn werk bespreekbaar te maken. Het voelt een beetje alsof ik in een concurrentie-positie zit , terwijl ik denk dat het elkaar aanvult; de reguliere zorg en het mogelijk werken met/via pgb. Hebben jullie ideeen hoe deze groep te bereiken , en hoe zij bijvoorbeeld ondersteuning kunnen krijgen in het beheer van het PGB? Want ik kan me zo voorstellen dat de verantwoordelijkheid voor de hele papierhandel ed. nogal een bottle neck is. Graag jullie ideeen! |
Geplaatst: woensdag 25 September 2013 12:06
Of mensen met psychiatrsiche problematiek met een PGB schaars zijn weet ik niet. Als je kijkt op de CIZ-monitor dan zijn er veel mensen met een psychiatrische indicatie. PGB is voor mensen, die regie kunnen voeren en wel consequent, consistent en over een langere periode. Dat is vaak een (kern)probleem voor mensen met een psychische stoornis. Het is bij een PGB niet de bedoeling, dat regie wordt overgenomen en daarmee de verantwoordelijkheid voor een juist beheer. Juist dan ligt fraude op de loer, zoals in de afgelopen jaren gebleken is. |
|
Geplaatst: donderdag 26 September 2013 13:46
Ik denk dat de reden is, dat de begeleiding van psychiatrische patienten vaak al uitgevoerd wordt in de vorm van ZIN door de behandelende instellig. |
|
Yo-an |
Geplaatst: donderdag 26 September 2013 15:05
Ik, psychiatrisch patiënt met een PGB-ZZP indicatie voor nu nog 22! jaar woon zelfstandig. Ik denk dat het eraan ligt dat het toch wel heel moeilijk is voor de bestaande GGZ instanties, om te kunnen communiceren met SPV'ers, met name freelancers, in de thuissituatie. Tenminste dat is wel mijn ervaring. Het "naar elkaar wijzen" wordt dan wel erg gemakkelijk voor de GGZ, evenals het afschuif systeem. (Verantwoordelijkheid???) En je kunt nu éénmaal niet verwachten van zorgverleners die via een PGB werken dat ze continue 24 uur per dag beschikbaar zijn tijdens instabiele periodes van de PGB-houder/patiënt. Én je bent als meer instabiele patiënt wettelijk verplicht om gebruik te maken van de crisisdienst (lees GGZ) in je eigen regio, want die moeten binnen 30 minuten ter plaatse kunnen komen. Vanwege de onduidelijkheid die het gebruik maken van een PGB (AWBZ) in combinatie met GGZ zorg (vanuit de zorgverzekering) geeft aan de GGZ, heb ik maar besloten om me te voegen naar de GGZ. Het gaat wel voorbij de PGB-gedachte... |
Geplaatst: donderdag 26 September 2013 15:32
Ik begrijp je vraag niet goed. Waar komen die hulpvragen volgens jou niet binnen? PGB wordt bijna niet meer toegekend, dus nieuwe PGB-houders zijn zeldzaam. ZIN wordt nog wel toegekend. Veel van deze mensen vallen onder "begeleiding minder dan 10 uren" en dat valt vanaf 2014-2015 onder de WMO. Degenen die het geluk hebben nu nog een PGB te hebben, hechten eraan om zelf de regie daarover te hebben. Ze kunnen zelf hulp inkopen en die hulp is heus niet te beroerd om antwoorden te geven op vragen over het beheren van hun PGB. Dus ik weet niet goed wat voor hulp je nou eigenlijk wilt bieden en wie daar nou beter van zou moeten worden? Overigens heb ik wel goede ervaringen met de samenwerking tussen GGZ en ZZP-begeleider. In mijn geval was het de GGZ (in de persoon van een maatschappelijk werker) die me wees op de mogelijkheid een PGB aan te vragen. Niet voor de behandeling die de GGZ biedt, maar praktische begeleiding in de thuissituatie. De GGZ bracht me in contact met een bureau dat hielp me bij de aanvraag en ik kreeg het toegekend. Daarna werd ik minder tevreden met het bureau omdat ze me lang lieten wachten op begeleiding. Het mooie van een PGB is dat je weg kan als de hulp niet bevalt of niet eens geboden wordt! Via de nationale hulpgids vond ik een aantal geschikte zzp-ers. De GGZ hielp me (met aanvankelijk enige tegenzin omdat ze juist goede ervaringen met dat ene bureau hadden) met het selecteren en hield ook in de gaten dat er na een tijdje een evaluatiegesprek kwam. Nog steeds wordt er goed samengewerkt: wat mijn ZZP-er niet voor elkaar krijgt (bij gebrek aan ingangen) lukt de GGZ-instelling soms wel. Als de GGZ-instelling mijn hulpvraag niet voldoende begrijpt, gaat mijn ZZP-er mee om me bij te staan bij het uitleggen. Dat gaat allemaal in goed overleg. Er is weleens "naar elkaar gewezen", maar dat is uiteindelijk opgelost. De GGZ-instelling vond dat een bepaald probleem door de ZZP-er diende te worden opgevangen, terwijl de ZZP-er vond dat hier toch echt behandeling voor nodig is. Uiteindelijk is de GGZ bijgedraaid, na een aantal gesprekken met en zonder mijn ZZP-er. Met als resultaat -hoop ik- nu eindelijk behandeling die veel meer vraaggericht is dan de GGZ gewend is. Ik pas niet in hun reguliere systeem en omdat ik dat met hulp van de ZZP-er aan hun duidelijk heb kunnen maken, (het ligt echt niet aan de dwarsheid van de psychiatrisch patient want haar begeleider ziet het ook zo), komt er een aangepast programma. Dus zelfs bij het schoppen tegen de heilige huisjes van de GGZ helpt mijn ZZP-er: met succes. Van een crisisdienst heb ik gelukkig nooit gebruik hoeven te maken. Het is zelfs zo dat het CIZ mijn PGB (op mijn verzoek uiteraard) had opgeschaald omdat ik nog in behandeling ben bij de GGZ. Het idee is dat ik dan thuis met de begeleiding kan oefenen wat ik bij de behandeling leer. Dus voor het CIZ was GGZ-behandeling een voorwaarde om extra uren te krijgen voor "oefenen". Maar goed, zoals ik al zei: PGB wordt tegenwoordig alleen nog in uitzonderlijke gevallen toegekend. Namelijk als je kunt aantonen dat er geen enkele mogelijkheid is om de benodigde zorg via ZIN te regelen. Dat heeft dan meestal met uitzonderlijke arbeidsomstandigheden te maken. Dus heb je een client die perse rokend geholpen moet worden- om maar wat te noemen- dan is het het proberen waard. |
|
Sarjan |
Geplaatst: vrijdag 27 September 2013 12:02
Of mensen met psychiatrsiche problematiek met een PGB schaars zijn weet ik niet. Ik kan spreken uit een ervaring van begeleiding van een PGB zorgcliënt, waarbij de werkgeefster (de moeder) ooit psychiatrische hulp wilde alleen niet hierin geslaagd was omdat zij door de psycholoog was geklasseerd als niet zelf meewerkend en dus niet helpbaar. In dit geval heb ik uit eigen beweging, omdat ik zag dat er zeker psychologische ondersteuning nodig was, een andere mogelijke oplossing gezocht en aan de werkgeefster voorgesteld. Via een landelijk opererend netwerk en samenwerkingsverband van de ggz instellingen Lentis, Mondriaan, de Parnassia Groep en RiaggZuid is er vanuit de werkgeefster die hier zelf actie in moest ondernemen wel wat in werking gezet. Ik kan als begeleider vis PGB niet mijn ervaringen kwijt bij het servicebureau, dit is er voor de werkgeefster. Zij blijft in haar keuze en handelen zelf verantwoordelijk. Redenen van mogelijke verborgenheid: schaamte/schuldgevoel, vaak verborgen achter lichamelijke kwalen die eerder benoemd worden omdat dit "zichtbaar" is. |
Star Counseling |
Geplaatst: vrijdag 27 September 2013 18:39
Mijn ervaring als begeleidster van voornamelijk mensen met psychiatrische problematiek en gezinnen met meervoudige complexe problemen is juist dat deze mensen prima hun weg weten te vinden in "PGB-land". Ik begeleid al jaren mensen met psychiatrische problematiek en ook het beheer van het PGB is meestal geen probleem, juist die eigen regie zorgt ervoor dat deze mensen het gevoel hebben dat ze zelf bepalen wat er met hen gebeurt en hoe ze hun noodzakelijke hulp kunnen en mogen regelen. Ik vind het dan ook een zeer slechte zaak dat er nu voor nieuwe cliënten een beperking ligt in toegang tot het PGB middels de 10-urennorm en ben zeer blij dat deze voor al bestaande cliënten van de baan is. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat cliënten binnen regulieren GGZ volkomen vastliepen en nu met hulp middels een PGB zeer goed geholpen zijn, waarbij alle betrokken instanties dat beamen, omdat zij ook een opgaande lijn zien sinds er een PGB is. Ik bestrijd dan ook ten zeerste dat mensen met psychiatrische problematiek als groep neergezet worden die niet geschikt zouden zijn voor een PGB!! Verder weet ik niet zo goed waar de vraag van de topicstartster vandaan komt. Ik zie regelmatig advertenties van zorgvragers die (ook) psychiatrische problematiek hebben en word ook regelmatig benaderd (ook via andere wegen dan deze site) door zorgvragers met psychiatrische grondslag. Ik ben dan ook benieuwd waar de vraag vandaan komt en wat topicstartster beoogt met haar vraag,. Anne Vernooijs, Star Counseling. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk