psychiatrie en pgb
Auteur | Bericht |
---|---|
Margot |
Geplaatst: woensdag 25 September 2013 05:13
Hallo allemaal, Ik ben psychiatrisch verpleegkundige en naast mijn 'vaste baan' werk ik bij als begeleidster voor mensen met een pgb. Het valt mij op dat er relatief erg weinig hulpvragen komen van volwassenen met een psychiatrische achtergrond /psycho-sociale problematiek. Zeker met de huidige ontwikkeingen binnen de zorg , lijkt het pgb me echt een oplossing of iig een grote ondersteuning voor deze doelgroep. Echter, deze groep lijkt nauwelijks bereikt te worden. Zelf merk ik dat ik schroom het op mijn werk bespreekbaar te maken. Het voelt een beetje alsof ik in een concurrentie-positie zit , terwijl ik denk dat het elkaar aanvult; de reguliere zorg en het mogelijk werken met/via pgb. Hebben jullie ideeen hoe deze groep te bereiken , en hoe zij bijvoorbeeld ondersteuning kunnen krijgen in het beheer van het PGB? Want ik kan me zo voorstellen dat de verantwoordelijkheid voor de hele papierhandel ed. nogal een bottle neck is. Graag jullie ideeen! |
Geplaatst: woensdag 25 September 2013 12:06
Of mensen met psychiatrsiche problematiek met een PGB schaars zijn weet ik niet. Als je kijkt op de CIZ-monitor dan zijn er veel mensen met een psychiatrische indicatie. PGB is voor mensen, die regie kunnen voeren en wel consequent, consistent en over een langere periode. Dat is vaak een (kern)probleem voor mensen met een psychische stoornis. Het is bij een PGB niet de bedoeling, dat regie wordt overgenomen en daarmee de verantwoordelijkheid voor een juist beheer. Juist dan ligt fraude op de loer, zoals in de afgelopen jaren gebleken is. |
|
Geplaatst: donderdag 26 September 2013 13:46
Ik denk dat de reden is, dat de begeleiding van psychiatrische patienten vaak al uitgevoerd wordt in de vorm van ZIN door de behandelende instellig. |
|
Yo-an |
Geplaatst: donderdag 26 September 2013 15:05