1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Stoom (frustraties) afblazen

Auteur Bericht
Marianne Geplaatst: donderdag 31 Oktober 2013 14:20
Zorg voor mensen... maakt de bureaucratie dat wel mogelijk?

Een aantal jaren geleden begeleidde ik vanuit PGB een complexe jongeman (4 diagnoses, GAF score max. 45). Diverse crisisopnames meegemaakt. Ook tijdens opnames ging het niet goed met hem. Weglopen, medepatiënte die misbruik van hem maakte. Bij ouders ging het niet meer. Een woonplek met hem gevonden in een workhome, goed voorbereid daarheen. Na enkele weken psychotisch/manisch vanwege de overgang en de eisen die aan hem gesteld werden. Crisisopname. Weer terug naar workhome. De psychiater en haar team verrichtten goed werk, diagnoses bijgesteld, medicatie optimaal gekregen. Gaandeweg kwamen ze tot de conclusie dat het workhome te hoog gegrepen is voor deze kerel. Hij kan niet wonen in een groepje. Ook niet met veel eigen ruimte. Hij kan allerlei dagbesteding niet volhouden. Enz.

Behandelaar, ouders en cliënt komen tot de conclusie dat de beste vorm van leven zou zijn in een eigen appartementje met veel individuele begeleiding. Hij kan zich niet aanpassen, begeleiding moet zich aan hem aanpassen. Er wordt gezocht, maar geen enkele ZIN instelling biedt daadwerkelijk 5 uur per dag (en nacht) 1 op 1 ondersteuning. (Al zeggen ze soms van wel, de praktijk is anders).

Aan mij werd gevraagd of ik iets kon betekenen. Ervaren collega's verzameld. Rapportagesysteem geregeld. Samenwerking met nieuwe GGz geregeld. Cliënt krijgt een zorgvuldig uitgezochte woning in een dorpje, ouders stemmen datum van vertrek af, herindicatie van B naar C wordt geregeld.
Veel voorbereidend werk wordt door mij en mijn collega's in de vrije tijd gedaan. Vanwege hart voor de knul. Is jammer, maar niet zo erg als het met die knul daarna goed gaat. Ouders weten: dit is een laatste kans, gaat dit niet goed, dan zal hij de volgende jaren doorbrengen op een opnameafdeling (maar hij kan niet leven zo dicht bij anderen), middelen gaan misbruiken, zelf misbruikt worden.

Wat ik nu wel erg vind: de knul woont 3 weken in zijn huisje met 4 begeleidingsmomenten per dag, + tussendoortjes. Het gaat goed met hem.
Krijgt vader vandaag bericht dat zorgkantoor de indicatie van CIZ ontvangen heeft. Maar dat nog geen zorg ingekocht mag worden tot het zorgplan is ingestuurd, een gesprek op het zorgkantoor heeft plaatsgevonden, en daarna moet er op de uitslag gewacht worden. Want misschien wordt er geen toestemming gegeven voor PGB...

Ik word hier zo door geraakt omdat ik zelf heb gevochten voor het bestaan van mijn eigen zoons, nu hier weer zie hoe hard ouders zich inspannen voor een plekje in de maatschappij voor deze jongen. Het welzijn van een mens mag het toch niet verliezen van de bureaucratie!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.