1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

intrekken pgb bij psychische thuis begeleiding

Auteur Bericht
Irene Geplaatst: dinsdag 05 November 2013 14:18
Bij een cliënt van mij met psych. problematiek (ASS) die jaren al een PGB had voor thuis begeleiding is in oktober ineens zijn pgb stop gezet omdat hij daar geen recht op zou hebben (eerder wel toe gezegd).
Dat is al rot voor hem maar tot overmaat van ramp dient hij alles van 2013 terug te betalen aan het zorgkantoor, ongehoord als je het mij vraagt.
Nu betaalt de cliënt evenmin mijn factuur van oktober.
Klopt het dat de cliënt de nota voor geleverde zorg moet voldoen ondanks dat zijn pgb is stop gezet?

Hoe moet deze meneer handelen inzake de claim? Hebben jullie daar ervaring mee?
Er is veel onrust rond pgb's is mijn indruk. Wellicht horen jullie meer van dit soort verhalen?
Irene
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 05 November 2013 18:33
De enige optie voor deze cliënt is om tegen de beslissing van het zorgkantoor in bezwaar te gaan en heel goed uit te zoeken waarop het nu is afgewezen en de lijst met wat wel en niet bekostigd mag worden vanuit het PGB bij begeleiding er naast leggen om uit te zoeken of de geleverde zorg wel of niet toegestaan is. Het gebeurt de laatste tijd vaker, heb er ook al meer berichten over op dit forum gezien. Heb het zelf (nog) niet aan de hand gehad, wel dat er om verduidelijking werd verzocht door het zorgkantoor, maar daarna werd het dan ook goedgekeurd.
En als u zorg heeft geleverd in oktober, dan dient de cliënt daarvoor te betalen, maar constructiever in deze situatie zou zijn om de cliënt te ondersteunen in het bezwaar, zodat hij niet nog erger in de problemen komt en u gewoon kunt blijven begeleiden en doorbetaald kunt worden uit het PGB, nadat e.e.a. is rechtgezet. (ga ik van uit, omdat u aangeeft dat deze cliënt al jaren dezelfde soort begeleiding krijgt, ik neem dus gemakshalve even aan dat er iets fout gegaan is in de verantwoording en/of gebruikte omschrijving van de begeleiding)
Geplaatst: donderdag 07 November 2013 12:21
Nu de PGB is stopgezet dient het zorgkantoor ook aan te geven op basis waarvan de PGB is beeindigd. Mogelijk dat je voordat je een bezwaar gaat instellen telefoniisch kontakt opneeemt om na te gaan wat de reden van deze beslissing is geweest.
Huub Hoogeveen
Marianne Geplaatst: donderdag 07 November 2013 13:13
Hallo Irene,

het klinkt alsof de uitgaven van de verantwoording van het 1e half jaar niet goedgekeurd zijn. Soms is dat een kwestie van een verkeerde woordkeuze in rapportage of op de factuur, van een verkeerde zin in een contract. Ik werk in diverse regio's en heb het afgelopen jaar gemerkt dat het ene Zorgkantoor op elk slakje zout is gaan leggen, terwijl het andere nog doorgaat zoals de jaren tevoren.
Het kan ook zijn dat je cliënt , buiten jouw begeleiding om, zaken gedaan heeft met het budget die het Zorgkantoor niet goedkeurt.
Geplaatst: donderdag 07 November 2013 13:25
"Klopt het dat de cliënt de nota voor geleverde zorg moet voldoen ondanks dat zijn pgb is stop gezet? "

Beëindiging van PGB is een reden voor beëindiging van het contract.
Als het contract hierdoor met onmiddellijke ingang ontbonden is is evt. een opzegtermijn van kracht.
Als het goed is heeft U daarover aan het begin met uw ClIënt schriftelijk afspraken gemaakt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.