1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Zorgovereenkomst met een familielid

Auteur Bericht
Hermke Geplaatst: maandag 11 November 2013 13:18
Hallo,

Ik zit met de volgende vraag. Ik ben bewindvoerder en mentor voor mijn zusje. Alhoewel ik het moeilijk vindt, reken ik hiervoor tegenwoordig het tarief zoals dat vastgesteld is door de rechtbank.
Wat ik echter nooit gedaan heb, is geld vragen voor begeleidingsuren.
Nu wil ik daar toch mee beginnen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Dat ik zelf een uurtarief kan bepalen, begrijp ik. Daarover heb ik al veel gelezen op het forum. Op zich al lastig genoeg, want wat is genoeg?
Maar hoe zit het eigenlijk met overige kosten, zoals benzinekosten? Mag ik daarvoor een vergoeding vragen die uit het PGB betaald wordt?
Ik begrijp er weinig meer van, ik zou het zeer op prijs stellen als iemand me wat duidelijkheid kan verschaffen over dit soort zaken.

Met vriendelijke groet
Stichting WWA-Delft Geplaatst: donderdag 14 November 2013 13:03
Per Saldo biedt cursussen aan op dit gebied met wat precies wel en niet mag.
Maar ook de Sociale Verzekerings Bank kan je hierover informeren.
Er zijn nl contractien af te sluiten als familie lid voor je zusje.
Hoewel daar inderdaad nog geen draagvlak voor is mag en kan je dit wel doen.
Freke Geplaatst: donderdag 14 November 2013 13:56
Op de website van de SVB kan je een voorbeeldovereenkomst met een familielid downloaden ( of zelfs online invullen). Daarin staat ook de mogelijk voor overige afspraken, zoals reiskostenvergoeding, opgenomen:
http://svb.nl/int/nl/ssp/direct_regelen/een_zorgovereenkomst_afsluiten/index.jsp
Wettelijk mag je 19 cent per km declareren, budgethouders zijn vrijgesteld van btw, dus die hoef/mag je er niet bij optellen.
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie. Ik ben dan ook benieuwd naar het tarief voor de bewindvoering. En waarvan mag dat dan betaald worden?
Lia: wat bedoel je met / hoe kom je tot je opmerking dat er nog geen draagvlak is voor het inzetten van familieleden als zorgverleners?
Geplaatst: donderdag 14 November 2013 19:55
Bewindvoering zelf mag niet uit het PGB betaald worden.
Begeleiding wel, mits het voldoet aan de richtlijnen in de vergoedingenlijst van het zorgkantoor.
Als je kilometers wilt gaan declareren zullen ze ook echt in verband moeten staan met de geboden begeleiding.
Ik heb zelf begrepen dat het tarief nu nog vrij is maar dat men er naar toe wil het uurtarief voor begeleiding door naasten te binden aan een maximum bedrag van € 20,- per uur.
Freke Geplaatst: donderdag 14 November 2013 20:16
Logisch dat bewindvoering niet uit het pgb betaald mag worden: het is immers geen (awbz-)zorg! Maar waar wordt het dan wel uit betaald? Uit de inkomsten van degene die onder bewind staat of is er nog ergens een potje?
En inderdaad mogen uit het pgb alleen reiskosten worden vergoed die rechtstreeks te maken hebben met de geboden (awbz-)zorg.
Voorlopig is er aan het uurloon alleen nog maar een maximum gesteld, van 62 euro per uur, een minimum bestaat nog niet.
Het maximum-tarief van 20 euro voor familieleden is alleen nog maar een voorstel.
Geplaatst: vrijdag 15 November 2013 14:31
"Maar waar wordt het dan wel uit betaald? Uit de inkomsten van degene die onder bewind staat of is er nog ergens een potje?"

Inderdaad uit de inkomsten en evt. vermogen van de onder bewindgestelde, voor zover de kantonrechter daartoe toestemming verleent. Hiervoor zijn richtlijnen. De richtlijn voor niet professionele bewindvoerders is ongeveer € 800.- per jaar.
Als betrokkene dat niet kan betalen kan die daarvoor bijzondere bijstand aanvragen.

Vroeger werd dit bedrag afgetrokken van de AWBZ bijdrage. Daarover kan ik evenwel nu niets meer vinden.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.