Kan ik WW aanvragen......?
Auteur | Bericht |
---|---|
Alie |
Geplaatst: donderdag 30 Januari 2014 23:37
Jaren gewerkt als begeleider voor emcg kids....met vast contract voor 28 uur p/w voor een ontzettend geliefd cliëntje van 7 jaar. Nu ouders, gedwongen ivm belastingschuld, over gaan in Zin en per 1 maart in schuldsanering zitten, is m'n baan van bijna 2 1/2 jaar weg.... Hoe pak ik dit aan, als ik nog geen passend werk gevonden hebt...? Mocht iemand een tip hebben...heel graag. Groetjes, Alie |
Grietje |
Geplaatst: vrijdag 31 Januari 2014 08:42
Hangt af van het contract. Als u premies heeft betaald voor de ww, dan heeft u recht op ww. Alsdit niet zo is, dan krijgt u waarschijnlijk geen ww, maar bel voor de zekerheid dan even naar de uwv/belastingdienst. Op de loonstrook kunt u zien of de premies zijn betaald. Succes en sterkte. |
Geplaatst: zaterdag 01 Februari 2014 14:35
Indien U op meer dan 3 dagen in de week gewerkt heeft voor één cliënt heeft U recht op WW, tenzij U werkte als ZZPer of op basis van een freelance-contract. Ik raad U aan U als werkzoekende bij het UWV te melden en een WW uitkering aan te vragen. Nu U werkloos bent én dat weet, behoort U nu te beginnen met solliciteren. Zo niet dan kan dat voor het UWV reden zijn WW te weigeren. Of er wel of geen premie betaald is, is voor de uitkering niet relevant. Zo niet dan krijgt Uw ex-werkgever nog een flinke navordering voor de achterstallige premies en niet afgedragen loonbelasting. Mogelijk moet die bij het UWV een ontslagvergunning aanvragen. Als de betalingen via de SVB liepen kan Uw werkgever daarbij hulp krijgen van de SVB. Aangezien U dit stelt, zult U dat moeten bewijzen d.m.v. loonstroken, contracten en werkbriefjes. Het achteraf aantonen van een werkgever-werknemerrelatie is ingewikkeld. Ik raad U aan een advocaat in de arm te nemen. |
|
Stichting WWA-Delft |
Geplaatst: donderdag 06 Februari 2014 12:12
Bij het stoppen met een PGB en de overgang naar de ZIN behoort het zorgkantoor nog twee maanden het PGB te verstrekken ivm de wettige opzegtermijn van twee maanden aan u .Maar bovendien ook de ouders mogen in de schuldsanering wel een PGB behouden omdat hier jurisprudentie over is en er een toezicht op is bij de schuldsanering om dit geld aan zorg te besteden en niet naar de schuldeisers mag gaan. Succes Lia |
Stichting WWA-Delft |
Geplaatst: donderdag 06 Februari 2014 12:21
Bij het stoppen met een PGB en de overgang naar de ZIN behoort het zorgkantoor nog twee maanden het PGB te verstrekken ivm de wettige opzegtermijn van twee maanden aan u .Maar bovendien ook de ouders mogen in de schuldsanering wel een PGB behouden omdat hier jurisprudentie over is en er een toezicht op is bij de schuldsanering om dit geld aan zorg te besteden en niet naar de schuldeisers mag gaan. Om de werkgevers /budgethouders nog meer in de financiële problemen te brengen lijkt mij onkies......waartoe de vorige reactie wil oproepen!!! Als je werkt op PGB basis behoort er een contract te zijn en is de werkgever werknemer realtie overduidelijk dit hoef je niet via een advocaat te bewijzen!!! Ook als werknemer behoor je op de hoogte te zijn van het contract en kunnen wij hier niet over oordelen omdat wij het contract niet kennen. |
Geplaatst: donderdag 06 Februari 2014 12:43
Mijn advies geldt voor de situatie wanneer er op meer dan 3 dagen per week gewerkt is, terwijl er geen premie is betaald. Als er wel premie betaald is, was het allemaal duidelijk en is er voor de WW geen probleem. |
|
Geplaatst: donderdag 13 Februari 2014 13:03
En hoe zit dat dan als je kind een PGB heeft en je mans bedrijf dreigt failliet te gaan? Ik heb wel eens gelezen dat in dergelijke gevallen inderdaad het PGB wordt stopgezet. Ikzelf wordt ook voor een deel uit het PGB van onze kinderen uitbetaald en dat zou dan ook wegvallen. Dan zou ik ook nog buiten de deur moeten gaan werken en is er geen toezicht meer voor de kinderen mogelijk ( mijn man kan dat vanwege zijn eigen problemen niet bieden...)Of alles moet inderdad in ZiN omgezet worden. Maar dat kan voor mijzelf dus denk ik niet... Ik zie de toekomst met angst en beven tegemoet... |
|
Geplaatst: donderdag 13 Februari 2014 17:34
Dat hangt ervan af of Uw man dan persoonlijk failliet zou gaan of alleen de BV. |
|
Gast |
Geplaatst: donderdag 13 Februari 2014 17:51
Beste Marianne, Over faillisement weet ik niets maar heeft u al een berichtje over ontvangen van de vorige lezer. Wel kunt u uw zorgen er vragen neerleggen bij Per Saldo. Zo nodig kunt u deze ook om juridische ondersteuning verzoeken. Deze zijn beter op de hoogte over de aktueele wetgeving dan ik. De keuzen voor een PGB mocht ook vroeger blijven bestaan naast de ZIN bij schuldsanering. Echter dit is als jurisprudentie door de rechter uitgesproken. Waarvan u uw zorgkantoor wel op kan wijzen zo uw zorgkantoor dit afwijst bij mogelijke schuldsanering. Juist bij schuldsanering is er een partij die het PGB kan beheren zodat dit niet aan schuldeisers gegeven kan worden. Ik hoop echt dat Per Saldo u meer kan vertellen over uw situatie die zo onduidelijk voor u en uw gezin. Sterkte hiermee Lia |
Geplaatst: maandag 17 Februari 2014 21:20
Dat hangt ervan af of Uw man dan persoonlijk failliet zou gaan of alleen de BV. Mijn man heeft geen B.V. maar een eenmansbedrijf. Maakt dat dan ook nog uit? |
|
Geplaatst: dinsdag 18 Februari 2014 10:07
In het laatste geval is/gaat hij peroonlijk failliet en komt dit op zeer gespannen voet met een PGB te staan. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk