1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

uurloon free-lancer

Auteur Bericht
Marianne Geplaatst: zondag 11 Februari 2007 12:33
Halo collega's,

Graag wil ik jullie iets voorleggen wat ik regelmatig tegenkom.
Als free-lancer reken ik een uurloon waar 33% belasting enz in is berekend. Dat moet wel, anders kom je niet uit. Het valt mij op, dat veel zorgvragers een netto uurloon aanbieden ( rond E15,-) Want van E15,- bruto houd je niets over. Kan het zijn, dat bv, ze de eigen bijdrage niet mee (willen) rekenen en daardoor op een laag uurloon uitkomen?
Graag jullie reactie/advies.
Hartelijk dank
Nelleke Geplaatst: zondag 11 Februari 2007 13:48
Nou, dat je 'niets' overhoudt van 15 euro is natuurlijk niet echt waar. Hoe minder je verdient, hoe minder belasting je betaalt namelijk! En het hangt er ook erg van af wat je achtergrond is, ben je HBO geschoold of ben je helemaal niet opgeleid? Wanneer ik zie dat mensen zonder gerichte opleiding 35 euro per uur vragen voor begeleiding rijzen de haren mij ten berge!
Wanneer je in een verpleeghuis zou werken, wat denk je dat je dán bruto krijgt?

Wanneer een budgethouder iemand in kan huren voor 15 euro per uur, en iedereen is daar tevreden mee, dan snap ik niet wat het probleem is. Of ben je bang voor concurrentie? Ik vraag zelf ook meer aan uurloon, maar ik vind dat ik ook veel te bieden heb: ik heb diploma's, volg bijscholing en heb veel ervaring in mijn vakgebied. Wanneer mensen een goedkopere hulp in willen huren, oké, prima. Tot nu toe heb ik geen gebrek aan werk, dus ik denk dat budgethouders zelf ook heel goed de afweging kunnen maken tussen ervaren/ geschoolde/duurdere zorgverleners en de goedkopere varianten.
Marianne Geplaatst: zondag 11 Februari 2007 14:09
Bedankt voor je reactie.
Ik werk 35 jaar in de hulpverlening en heb alle relevante opleidingen, dus vind ik, dat dit ook wel mag blijken uit de beloning.
Bovendien is het niet alleen belasting, maar zijn er meer kosten die je maakt als zelfstandige.
Wanneer ik "gewoon" werk ben ik ingeschaald in 55, dus dat wil ik ook als freelancer verdienen. het is niet de bedoeling, dat ik er op achteruit ga.
Dag
Geplaatst: zondag 11 Februari 2007 14:35
Het ligt er natuurlijk ook aan om wat voor soort werk het gaat! Ik vind het bijv. belachelijk om 20-25 euro per uur te gaan betalen voor huishoudelijk werk. Toch zijn er mensen die dat vragen (of nog meer zelfs!)
Daarbij heb ik als zorgvrager liever mensen die in loondienst (met 3 dagenregeling) willen werken dan freelancers! Dan komen er bij het brutouurloon nog bijkomende voordelen, zoals doorbetaling bij ziekte etc.
Zelf geef ik OB voor 20 euro bruto per uur, ik weet dat dat lager ligt dan de meesten vragen en heb toch HBO opleiding en ervaring. Ik hoef mezelf alleen niet te verrijken over het hoofd van een zorgvrager (ken die andere kant ook) en als mensen een zeer klein budget hebben is de OB vaak al niet te betalen met de bedragen die ik soms langs zie komen! Voor mij geldt: als ik ervan kan rondkomen dan is het goed!
Geplaatst: zondag 11 Februari 2007 20:23
ik denk dat je 3 verschillende zorgaanbieders hebt: de oprecht betrokken "buurvrouw" die vooral er persoonlijk voor jou wil zijn en toevallig heeft ze geluk dat er pgb is en dat haar inzet ook nog gewaardeerd wordt in financieel opzicht! dan heb je de hulpverlener die denkt dat dat hij er is als hij 1 euro netto meer vraagt san zijn laatst verdiende loon en het als een prestatie ziet dat hij voor een eerlijke prijs het mooiste werk van de wereld heeft, maar niet echt nadenkt bij alle regels en mogelijkheden. en je hebt de zorgaanbieder die weet dat een goed product ook zijn prijskaartje heeft. bied je de service van een pand waar de administratie gebeurt? waar je naar toe kunt met je vragen? heb je een legale internet-site? heb je personeel in dienst? maak je de kwaliteit zichtbaar en uniek? doe je wel eens wat extra,s voor je klanten? nieuwjaarskaartje, kerspakket voor je netwerk?laat je de financiele zaken door een echte accountant beheren? dat zijn allemaal zaken die je prijs met euro,s per uur laten dalen of stijgen! voor pgb kun je een vervelende onervaren ongediplomeerde student inhuren maar ook een top bedrijf! de klant beslist! en een mix is ook mogelijk. ik heb vaak het idee dat zorgaanbieder zich niet altijd realiseren wat er allemaal echt bij komt kijken voordat je bij je zorgvrager staat en dat je in plaats van verdient, vrijwilligerswerk doet! wat natuurlijk ook mag!
Joyce Geplaatst: vrijdag 16 Februari 2007 18:50
Je kunt kijken bij de formulieren en downloads en daar vind je ook een overzicht van de uurtarieven. Je zult dan zien dat er verschillen zijn en hebt dan misschien een richtlijn.

Succes

Joyce
Geplaatst: vrijdag 16 Februari 2007 19:08
mijn mening is dat je alle kosten die met jou bedrijfsvoering te maken hebt deelt door het aantal uren dat je verwacht te gaan werken. met de winst die je als salaris wenst over te houden! als je dan gek veel boven wat de gemiddelde aanbieder zit, moet je checken waarom dat zo is, vergeet je een aftrekpost, belasting terug gave of heb je te duur ingekocht of reis je te duur? ik noem maar wat! maar zo kan jij met jou aanbod een kwaliteits product aanbieden.
Laura Geplaatst: maandag 26 Februari 2007 12:58
Waar staat dat, formulieren en downloads?
Gaby Geplaatst: dinsdag 27 Maart 2007 12:31
Hallo,

mijn advies is om bij jezelf na te gaan wat je netto wilt overhouden aan je salaris.
Daar reken je het aantal % belasting bij op waaronder ook 30% sociale premies en dan heb je een bruto uurtarief.
Houdt goed in de gaten in welk belasting tarief je zit en wij hoeven geen btw te betalen... Dus dat hoef je er niet bij te rekenen.

gr. Gaby
Gaby Geplaatst: maandag 02 April 2007 22:41
Wij hanteren een uurtarief tussen de 35 en 45 euro per uur én 0,19 ct p.k.

Dat lijkt belachelijk veel, maar reken daar maar eens 1/3 of in mijn geval de helft aan belasting vanaf, daarna nog eens de sociale premies en dan nog eens alle verzekeringen.

Dan zit je netto op 15 euro per uur ongeveer.
Geplaatst: dinsdag 22 Mei 2007 22:22
Ik hou, aan mijn uren die ik voor particulieren vanuit het PGB werk, meer over dan dat ik verdien bij de instelling waar ik werk. Maar je moet niet vergeten dat je geen pensioen opbouwt, vaak geen vakantiegeld krijgt (zit al in je uurloon verrekend), je geen bijscholing/cursussen via hun volgt (is op mijn werk in de instelling wel het geval) Omdat ik met 0 uren contracten werk krijg ik ook geen ziektegeld als ik een keertje ziek ben en bouw ik ook geen vakantiedagen op, dus als ik een keer vrij wil is dat op eigen kosten. Om deze redenen vind ik dat het uurloon ook best iets hoger mag zijn, dat compenseert de bovenstaande zaken. Natuurlijk vind ik niet dat er absurde bedragen gevraagd moeten worden, maar iets meer als je regulieren baan vind ik wel op zijn plaats.
Petra Geplaatst: dinsdag 08 Februari 2011 13:47
Ik ben zelf ongeschoold op dit gebied ,maar krijg voor o b begeleiding 35 euro per uur, Die mensen hebben dat zelf aangeboden , ik ben de enige zorgverlener bij die mensen . Voor mij is dat natuurlijk een leuke bijverdiensten naast me huidige baan.
Maar ben toch bang voor een fikse belastingaanslag , heb in ieder geval 40% apart gezet.
Pim Geplaatst: dinsdag 08 Februari 2011 14:47
Beste Petra,

Bedenk wel dat u geen freelancer bent als u in loondienst bent.
Een freelancer is een ondernemer.
Fijn voor u dat uw bruto loon zo hoog ligt.
U werkt waarschijnlijk via de zogeheten Regeling Dienstverlening aan Huis. Lees u goed in over de daarbij horende voorwaarden en verplichtingen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gast Geplaatst: woensdag 09 Februari 2011 15:22
ik ben zelf op zoek naar werk via de 3dgn regeling bij een PGB houder, ik kom uit Arnhem maar weet niet waar ik moet zoeken...
Misschien tips?
Alvast bedankt!
gr,Carine
Heleen Geplaatst: woensdag 09 Februari 2011 19:02
Hallo Carine,
je kunt o.a. op markplaats kijken, maar ook op {deleted by moderator: commerciële links zijn niet toegestaan} zorgmatch . :D

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.