inkrimping aantal uren ZIN
Auteur | Bericht |
---|---|
Pedagogisch Spectrum |
Geplaatst: donderdag 20 Maart 2014 15:33
Beste allemaal, Mijn moeder heeft een indicatie voor ZIN. Ze heeft recht op begeleiding en persoonlijke verzorging. Al meerdere jaren krijgt zij bij een zorgorganisatie 7 uur zorg per week. Hier zitten heel vaak kleine 'foutjes' in administratie, werktijd, professionaliteit, waardoor ik ben gaan twijfelen aan deze zorgorganisatie. Mijn moeder vertelde mij afgelopen augustus voor het eerst dat zij minder uren zou krijgen. Ik heb nagevraagd of ze een nieuwe indicatie had, maar dit was niet het geval. Zij heeft bij haar hulpverlener gevraagd waarom dit zo was en kreeg hier als antwoord op dat ze dit maar aan de baas moest vragen, die tevens echtgenoot van de hulpverlener is ?? Ondertussen is er hard gewerkt aan een afhankelijkheidssituatie van mijn moeder en nu ben ik er zelf achteraan gegaan en krijg steeds geen antwoord van meneer. Viavia heeft hij mijn moeder laten weten dat er vanuit de overheid sprake is van een bezuiniging, waardoor er voor iedereen 2 uur af is gegaan... Ik vind dit erg vreemd, kan nergens iets vinden over dit soort bezuinigingen op lopende indicaties en ze heeft ook geen schrijven ontvangen. Kan iemand bedenken wat hier mogelijk is voordat ik op hoge poten naar het zorgbureau stap... Met vriendelijke groet, Annemarie Theunissen |
Nelleke |
Geplaatst: zondag 23 Maart 2014 20:38
Als het goed is heeft uw moeder die het indicatiebesluit zelf in huis, het wordt namelijk naar de cliënt gestuurd. Het zorgkantoor heeft daar een duplicaat van. Als er twee uur zorg minder geleverd wordt zonder dat het indicatiebesluit veranderd is, lijkt dat meer op een bezuinigings- of verrijkingsoperatie van het thuiszorgbureau zelf te zijn... U kunt met uw klacht naar het zorgkantoor stappen, en sowieso ook eens uw licht opsteken bij een ander thuiszorgbureau, hoeveel uren zij te bieden hebben met de indicatie die uw moeder heeft. Overstappen hoort geen probleem op te leveren. |
Tineke |
Geplaatst: donderdag 27 Maart 2014 12:44
hallo. Zoals Nelleke ook schrijft, de indicatie is van uw moeder, niet van de zorgverlener. Uw moeder kan aangeven wat welke zorgaanbieder haar voorkeur heeft. U kunt hierover informatie vragen bij uw zorgkantoor. In grote lijnen zijn 3 mogelijkheden: 1 zorg in natura(ZiN) van de door haar genoemde zorg-instelling. Zij betaald alleen een eigen bijdrage aan het CAK gebaseerd op haar inkomen en vermogen. 2. Een PGB, hiermee kan ze zelf zorg inkopen van de zorgverlener(s) of de zorginstelling die zij zelf contracteert. De eigen bijdrage wordt op het PGB in mindering gebracht. 3 zorg in natura (ZiN) van een zelfstandig zorgverlener (zzp-er). Net als bij de zorginstelling waarvan zij nu zorg krijgt. Wordt de zorg rechtstreeks door de zzp-er bij het zorgkantoor gedeclareerd en betaald uw moeder alleen de eigen bijdrage aan het CAK. Bij het zorgkantoor kunt u vragen welke zzp-ers ers gecontracteerd zijn. Soms moet je wel goed doorvragen want zelfs bij de zorgkantoren is niet iedereen bekend met deze 3-de mogelijkheid. Toch biedt dit veel mogelijkheden, want de zorg kan beter op de persoonlijke omstandigheden van uw moeder en van de mantelzorg worden afgestemd. Als de zorg te intensief wordt en de indicatie is niet meer toereikend, dan kan de gecontracteerde zzp-er samen met u een niuewe indicatie aanvragen. Dan kunnen er meerdere zzp-ers de zorg samen (eventueel samen met u) op zich nemen. Ook is het mogelijk om de indicatie in functies te verdelen, waarbij de functie Persoonlijke Verzorging bijvoorbeeld door de zzp-er(s) gedaan wordt en de functie Verpleging en /of Begeleiding door een thuiszorgteam. Het is allemaal wat ingewikkeld maar er is van alles mogelijk. Deze 3-de mogelijkheid is een landelijke pilot. De gecontracteerde zzp-ers kunnen u hierover informeren. Ook kunt u voor meer informatie contact opnemen met de Zorgprofessional, een landelijke coöperatie van zzp-ers in de zorg. Heel veel succes hiermee |
Yo-an |
Geplaatst: donderdag 27 Maart 2014 19:07
Volgens mij begint het ermee, dat u namens uw moeder, of met uw moeder een kopie van het indicatiebesluit opvraagt bij het CIZ. (Als zij het niet zelf in huis heeft). Dan weet u hoe lang het geldig is en voor hoeveel uren. Daarna kunt u eventueel in gesprek gaan met partijen. SUC6. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk