1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Is dit fraude?

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 01 April 2014 19:18
Ik leg de situatie maar eerlijk voor zoal het is. Ik heb het idee dat dit fraude is maar weet het niet zeker.

Mijn man heeft een pgb, al een aantal jaren. Hier wordt voor het grootste gedeelte zorg ingekocht, een begeleider die iedere week langskomt. Hartstikke prima.
Hij staat overigens onder bewind en zijn bewindvoerder is zijn vader (maar zijn moeder doet de administratie).

Het restant van zijn pgb gaat naar iedereen in zijn gezin:
Papa krijgt iedere maand een bedrag
Mama krijgt een iets kleiner bedrag (was eerst meer, maar vanwege belasting teruggedraaid)
Broertje krijgt iedere maand wat
Zusje krijgt iedere maand wat
En ik krijg iedere maand wat.

Mijn irritatie is het volgende:
Zijn ouders krijgen dus allebei geld maar doen hier naar mijn idee heel weinig voor. Ik ben zijn vrouw, ik help hem overal mee, maar toch krijgen zij geld. Overigens vind ik het slecht als je dit doet voor je kind, als je hier geen goede reden voor hebt. Het is namelijk niet zo dat zij schade hebben door hem of minder kunnen werken of iets in die trant. Het is voor hen gewoon een zakcentje.
Van een gedeelte hiervan wordt ook hun vakantiehuisje betaald. Ik weet niet precies hoe dit zit, ik weet niet alle details. Maar ik weet dat mijn man een pgb heeft voor (onder andere) tijdelijke huisvesting (of zoiets) en dat dit dus naar mijn schoonouders gaat vanwege het vakantiehuisje waar wij maximaal 1 keer in de maand samen een weekend zitten.

Dat zijn broertje wat krijgt, vind ik (en overigens hijzelf ook) niet zon probleem. Zijn broertje zorgt er regelmatig voor dat hij uit huis komt, neemt hem mee naar dingen en brengt hem onder de mensen.

Zijn zusje is het grootste probleem. Mijn man is hier ontzettend boos om geworden toen hij hierachter kwam. (een verantwoordingsformulier dat hij niet had mogen zien).
Zijn letterlijke woorden waren: waarom krijgt zij dat, als ze mij alleen maar de grond in kan trappen?
En dat is ook precies het probleem. Hij ziet haar lang niet zo vaak als op het contract staat (zij is uitwonend) en zij doet ook absoluut niets voor hem. Ze kunnen elkaar niet eens luchten. Daarnaast zegt mijn schoonmoeder dan dat zijn zusje geld krijgt waarvoor zij het huis schoonmaakt, om mijn schoonmoeder te ontzien. (wij wonen overigens bij mijn schoonouders in huis). Waarom betaalt zij iemand om voor haar schoon te maken? Dat klopt toch niet?

Naja als laatste krijg ik ook en ik kan eerlijk zeggen dat ik het niet eens wil. Maar mijn schoonmoeder heeft mij verteld dat ze niet wilt dat hij het kwijt raakt (wat gebeurd als hij het niet uitgeeft). Dus als ik het niet wil, krijgt iemand anders van het gezin dat.

Is dit fraude? Of is dit normaal?
Fleur Geplaatst: dinsdag 01 April 2014 22:48
Hier is zeker sprake van fraude! Een pgb is niet bestemd voor een vakantiehuis! Of voor familie die njks doet. Ik val je persoonlijk echt niet aan maar hierdoor lijden de goeie er wel onder. Dit kan echt niet. Succes hiermee. En wat betreft de bewindvoering.. dat is wel vreemd dat iemand zo met het pgb omgaat. Ik zou als ik jou was de rest van de financieen willen inzien. Succes ermee
Geplaatst: woensdag 02 April 2014 10:55
Als dit een 1 aprilgrap is vind ik hem niet grappig.

Dit lijkt mij fraude, omdat er tegenover de betalingen geen werk van betekenis staat door de opgegeven persoon.
Van eigen regie is nauwelijks sprake vanwege de bewindvoering en inwoning, waardoor U zeer afhankelijk bent van Uw schoonouders. Gezien het financieel belang van Uw schoonouders lijkt de kans klein, dat U ooit op Uzelf komt te wonen.
U zou dit aan de kantonrechter kunnen voorleggen met de vraag een bewindvoerder van buiten de familie te benoemen.
Uw man kan het zorgkantoor vragen het PGB in ZIN om te zetten. zodat er hulp komt, die geen belang heeft bij het in stand houden van de probleemsituatie.
U kunt Uw mond houden of de kat de bel aanbinden. In het laatste geval hoop ik, dat U elders terecht kunt.
Gast Geplaatst: woensdag 02 April 2014 15:29
In eerste instantie was het de bedoeling dat hij in dat vakantiehuis zou leren zelfstandig wonen. Met eerst ook het idee dat hij er veel zou zitten. Zowel door de weeks als in het weekend.
Later pas werd er gezegd dat we er maar 1 keer per maand heen mochten want dan kon de rest de andere weekenden. Volgens mij weet mijn schoonmoeder dit weer te verantwoorden onder het motto "gezin ontlasten". Maar volgens mij is het in dat geval de bedoeling dat hij weg gaat (logeerhuis oid) ipv dat zij weggaan.

Ik voel mij overigens niet aangevallen. Ik ben namelijk niet degene die de financiën doet.

De rest van de financiën let ik ook scherp op (met uitzondering van 1 spaarrekening waar ik geen inloggegevens van heb). Zodra ik iets zie dat ik niet snap, vraag ik ook meteen om duidelijkheid.

Dat is inderdaad het probleem ook. Ik irriteer mij mateloos aan deze situatie, maar woon wel bij ze in huis en kan geen kant op.
Wat ik eigenlijk hoop is dat wij ergens na de zomer op onszelf gaan en dan het restant van de pgb (wat nu dus verdeeld wordt) kunnen gebruiken voor andere begeleiding in huis. Ik weet dat we dit eerder hebben gehad (we hebben een jaar op onszelf gewoond) en toen kreeg niemand wat, want daar was geen geld voor.

Het enige waar ik bang voor ben, is dat mijn schoonmoeder daar moeilijk over doet omdat zonder dit geld mijn schoonzusje niet op zichzelf kan blijven wonen (en mijn schoonmoeder wil niet dat zij thuis komt).
Maar ik heb mij sowieso voorgenomen om dan echt stappen te ondernemen. Op dit moment is het namelijk niet zo dat hij begeleiding mist, het geld gaat alleen naar mensen die het niet verdienen. Maar zodra hij begeleiding gaat missen, gaat het mij sowieso te ver.
Gast Geplaatst: woensdag 02 April 2014 21:08
Sorry voor de dubbele post.

Kan iemand mij misschien kort uitleggen hoe het zit met het verantwoorden van de pgb? Ik heb bijvoorbeeld op internet gelezen dat huishoudelijke hulp niet uit de pgb mag worden betaald (het geen mijn schoonzusje dus doet).
Mijn man heeft een indicatie voor individuele begeleiding, kortharig verblijf en persoonlijke verzorging.
Wat ik weet is dat mijn schoonmoeder per persoon een bedrag invult en alleen een van deze drie dingen aankruist. Is dit echt voldoende?

Naar mijn idee kun je op deze manier namelijk geen fraude zien?
Fleur Geplaatst: woensdag 02 April 2014 23:17
Volgens mij weet je zelf ook heel goed dat het niet klopt. En inderdaad zal jij er weinig aan kunnen doen dat anderen de boel met het pgb besodemieteren. ALS dit uitkomt dan hang jij net zo hard als de anderen in het gezin. Je moet jezelf afvragen of je daar op zit te wachten.
Ben je getrouwd of is hij je vriend??
Ik wil je best meer informatie en advies geven.. maar wellicht handiger dit per mail te doen.. ( overigens kosteloos advies hoor!!! ) ik weet alleen niet hoe ik je een prive berichtkan sturen en of het uberhaupt mogelijk is.
Alberta Geplaatst: donderdag 03 April 2014 09:15
Dag Anne,

Met stomme verbazing lees ik deze stukjes. Jij weet volgens mij heel goed dat men verkeerd bezig is met het pgb van jouw man.
Ik raad je aan om contact op te nemen met Per Saldo. Je zult wel lid moeten zijn om daadwerkelijk hulp van hen te krijgen. Maar misschien kunnen zij jou verder helpen met jouw vragen en jou helpen om de schade voor jullie zelf beperkt te houden.
Geplaatst: donderdag 03 April 2014 12:37
Als U getrouwd bent in gemeenschap van goederen is het sowieso raar, dat Uw schoonvader bewindvoerder is. Daarmee gaat hij ook over Uw geld, terwijl hij kennelijk niet Uw bewindvoerder is.
Kennelijk heeft hij een indicatie in functies en klassen. In dat geval mag huishoudelijke hulp niet uit PGB voldaan worden. Dat hoort bij de gemeente thuis.
Bij een ZZP kan dat meestal wel.
Bij een indicatie in functies en klassen gaat de zorg straks naar de gemeente. De hele situatie wordt daar straks onderzocht.
De kans dat jullie dan deze constructie kunnen voortzetten is uiterst klein.
De familie moet dan sowieso een andere oplossing zoeken voor hun inkomensproblemen en daar kunnen ze het beste nu mee beginnen.
Ina Geplaatst: donderdag 03 April 2014 12:43
Neem contact op met iemand van de gemeente, dat is een neutraal persoon en kan je verder adviseren (Loket welzijn bijvoorbeeld.
Sylvia Geplaatst: donderdag 03 April 2014 13:44
Hallo,
Het lijkt mij verstandig om eens te overleggen met de verstrekker van het PGB. Wellicht kunnen zij het PGB omzetten in ZIN; Zorg In Natura. Om uw relatie met de schoonouders prettig te houden zijn het dan gewoon nieuwe regels enz. enz. Zo krijgen u en uw man wellicht de juiste hulp van iemand buiten zijn gezin. Ruzies over gelden geven grote problemen. Denk ook aan uw man, hij is misschien erg gehecht aan zijn ouders. Het is niet meer terug te draaien, maar wel op te lossen want uw man is geen spaarpot. Wel aan de bel trekken bij de juiste instantie. Probeer zo de familie netjes wat verder uit jullie leven te plaatsen. Jullie zijn samen getrouwd. Moeten jullie alletwee begeleid wonen? dan hoeft dat niet perse bij schoonouders te zijn.
Een grotere zelfredzaamheid lijkt geen overbodige luxe en daar bestaat het PGB toch precies voor.
Geplaatst: donderdag 03 April 2014 14:53
Het lastige aan de situatie is een beetje dat ik niet zo goed weet wat ik er mee aan moet. Ik vind het een heel goed idee om het te laten omzetten naar ZIN. Dat heb ik zelf godzijdank ook (ik zag de bui al hangen). Scheelt ook een hoop gedoe voor mijn schoonmoeder qua administratie.
Het punt is alleen dat ik bang ben dat ik dan weg moet. Of dat de situatie hier thuis onhoudbaar wordt. Ik woon tenslotte wel bij hun in huis. En dat is gelijk het lastigste in dit verhaal.

Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik niet zo goed weet wat gemeenschap van goederen betekend. Moet je daarvoor apart voor naar een notaris? Wij hebben het namelijk op de simpelste manier gedaan.
En ja, het is dus mijn man en niet mijn vriend.

Maar stel, dit komt uit. Moet ik dan terugbetalen? Want ik kan niet zoveel vinden over de consequenties van fraude. En maakt het in die situatie nog uit dat hij onder bewind staat?
Overigens is dat ook het hele frustrerende aan de zaak. Hij staat onder bewind dus heeft niets te zeggen over zijn pgb (wat ik overigens toch raar vind). Zo zie je namelijk dat geld gaat waar hij het niet wil.

Wat bedoel je met een indicatie in functie en klassen? En wat gaat er gebeuren als dat naar de gemeente gaat?

Overigens willen wij geen van beiden begeleid wonen en vinden wij beiden ook dat dit niet nodig is. Ik heb een indicatie voor ZIN maar kan prima voor mijzelf zorgen. Ook bij hem lukt dat prima, zij het met wat meer begeleiding dan ik.
De reden dat wij bij mijn schoonouders wonen is omdat wij nu te weinig inkomen hebben om op ons zelf te gaan. We zijn beide bijna klaar met onze studies en dan valt de studiefinanciering en dus het grootste gedeelte van ons inkomen weg. Ik ben hard op zoek naar werk zodat we daarna op ons zelf kunnen. Ook om meer afstand te scheppen.
Maar het klopt wel dat ik bang ben dat dit tegen gehouden gaat worden.
Alberta Geplaatst: donderdag 03 April 2014 15:45
Anne,

Ik snap dat je in paniek begint te raken.

Het lijkt mij niet verstandig om dit allemaal via deze openbare site te behandelen. Misschien kijken jouw schoonouders wel mee. Wij kunnen jou geen bericht sturen omdat jouw advertentie niet is geactiveerd.

Misschien praat ik nu voor mijn beurt maar Jij zou in principe contact op kunnen nemen met Fleur 27. Zij heeft jou aangeboden een helpende hand te bieden.

Haar advertentie is geactiveerd. Dus met haar kun je contact opnemen. Als je op haar naam klikt krijg je haar advertentie en dan moet je in de rechterbovenhoek op het groene vakje met >>stuur bericht<< klikken. Jij kunt haar dan in dat bericht even kort zeggen dat het hierom gaat en jouw e-mail adres opgeven zodat zij op de voor haar gunstige tijd contact op kan nemen. Met verdere omschrijvingen wachten tot zij jou een mail heeft gestuurd. Niet alles zo omschrijven in dat bericht.

En een indicatie in functie en klassen betekent dat per discipline een indicatie is. persoonlijke verzorging klasse? begeleiding individueel klasse? begeleiding groep klasse? en kortdurend verblijf klasse ? Op de vraagtekens staat dan het cijfer wat van toepassing is.

En zzp indicatie betekent dat er ook langdurig verblijf is geïndiceerd. Dus eigenlijk opname. Met deze indicatie mag ook huishoudelijke hulp betaald worden.

Fleur 27 . Tik mij maar op mijn vingers als je vind dat ik dit niet zo had moeten doen. Maar...............
:roll:
Geplaatst: vrijdag 04 April 2014 16:20
"Wij hebben het namelijk op de simpelste manier gedaan. "

In dat geval bent U getrouwd in gemeenschap van goederen. Anders had U vooraf eerst naar de notaris gemoeten wegens huwelijkse voorwaarden.
Het gevolg is, dat U medeverantwoordelijk bent voor de PGB-gelden op zijn rekening.
Wanneer het zorgkantoor de bestedingen afkeurt moeten U en Uw man dus terugbetalen.

Verandering van bewindvoerder lijkt dus nuttig, zeker als dat nodig blijft als U en uw man op zichzelf wonen.
Zo niet dan kunt U de kantonrechter vragen de bewindvoering op te heffen en de zaken verder samen met U man (laten) regelen.
Fleur Geplaatst: zaterdag 05 April 2014 08:14
Nee hoor absoluut geen moeite mee. Mijn bterichtje met mijn voorstel zie ik niet meer.
Maar ben het zeker eens met niet teveel hier neer zetten.
Gast Geplaatst: zaterdag 05 April 2014 13:39
Maar dat hij onder bewind staat maakt niets uit? Hij is alsnog zelf verantwoordelijk?
Star Counseling Geplaatst: zaterdag 05 April 2014 19:21
Beste Anne386,

Dat wat uw schoonmoeder zegt dat het PGB geld opgemaakt moet worden, omdat uw man anders straks minder krijgt is ook een fabeltje dat al langere tijd de ronde doet in PGB-land. Het is absoluut NIET zo dat een herindicatie lager wordt als je PGB geld in voorgaande jaren hebt overgehouden! De indicatie wordt gebaseerd op hoeveel zorg iemand nodig heeft en niet op hoe je eerdere zorg hebt ingekocht. Dus het is echt onzin dat al het PGB geld opgemaakt moet worden. je zou dus kunnen beginnen om zelf een uitbetaling uit het PGB te weigeren, hierdoor ben je in elk geval niet medeplichtig aan fraude. Verder ben ik het met de rest van de reacties eens hier, dit wat je hier beschrijft is inderdaad fraude en mocht er een intensieve controle door het zorgkantoor uitgevoerd worden dan vrees ik dat er heel veel afgekeurd gaat worden. Of het inderdaad zo is dat een PGB houder die onder bewindvoering staat zelf aansprakelijk gesteld kan worden weet ik niet. Dat wil ik eventueel wel voor je uitzoeken?
Geplaatst: zondag 06 April 2014 11:35
Een bewindvoerder handelt voor rekening en risico van de onder bewindgestelde. De onder bewindgestelde blijft handelingsbekwaam.
Wanneer in deze het zorgkantoor de verantwoording afkeurt moet de rechthebbende terugbetalen.
Bij wanbeheer kan rechthebbende de bewindvoerder aansprakelijk stellen voor wanbeheer.
Dat laatste lijkt mij erg lastig als rechthebbende zeer afhankelijk is van de bewindvoerder en: wie stelt moet bewijzen.
W Geplaatst: maandag 07 April 2014 15:50
De vraag stellen is hem beantwoorden denk ik. Zoals jij het beschrijft klopt er niets van.
Het lijkt me een hele moeilijke situatie, vooral omdat het hier om familie gaat en je er ook nog afhankelijk van bent.
Ik begrijp uit je verhaal ook dat je een indicatie van ZIN hebt.
Je zou ook naar een loket van MEE kunnen gaan. Die ondersteunen mensen met een verstandelijke of een lichamelijke beperking en hun familie op allerlei gebied.
Die kunnen je helpen om het een en ander op een rijtje te zetten en uit te zoeken. Dat kost verder niets en dan kun je het rustig bespreken. Die kunnen je in ieder geval advies geven en met jou dingen uitzoeken.
http://www.mee.nl/homepage

Even op het kaartje (rechts) klikken, dan kun je je plaatsnaam intypen voor een adres bij jou in de buurt.
Er zit vast wel een adres bij jou in de buurt waar je zo heen kan gaan. Heel veel succes.
Maaike Geplaatst: donderdag 10 April 2014 16:19
hallo,

is er überhaupt wel een overeenkomst met de personen die geld ontvangen, want als dat niet zo is, is er een groot probleem.
alles wat onterecht is verantwoord, zou je met eigen geld moeten terugbetalen. dit moet je dus zo snel mogelijk stoppen.

als jij met pgb geld iets gekocht hebt of iets gehuurd hebt, en het niet met een goede overeenkomst is (onterecht en niet geindiceerd) dan heb je al die tijd geld uitgegeven wat straks uit eigen zak terug zal moeten worden betaald.
je kan niet terugdraaien wat er is gebeurd.

zoek hulp. wacht er niet meer.

:wink:
Zahira Geplaatst: vrijdag 11 April 2014 00:19
Dit is de reden waarom de overheid het van het zorgkantoor naar de gemeente wil wegdoen het kost te veel. Kan me hier zo boos om maken en er zijn mensen die het echt nodig hebben.

gr zahira,]

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.