1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

BEGELEIDING 1,9 uur per week

Auteur Bericht
Sophia Geplaatst: zondag 27 April 2014 19:28
HALLO ALLEMAAL WAT VALT NOU WEL EN NIET ONDER BEGELEIDING.IK VIND HET NOG MAAR EEN DOOLHOF.
IK HEB 3 CLIENTEN MET 1,9 UUR PER WEEK
.ALLE 3 HEBBEN ZE BEGELEIDING NODIG IN DAG STRUCTUUR EN .
MAAR ZE WILLEN OOK GRAAG NAAR BUITEN OM TE WANDELEN OF EEN KEER OP DE HOMETRAINER BIJ HUN THUIS,EN MEE NAAR EEN ARTS OMDAT ZE SLECHT TER BEEN ZIJN IS MIJN VRAAG DE PUNTEN DIE IK GENOEMD HEB KAN DAT ONDER BEGELEIDING VALLEN VOOR HET ZORGKANTOOR.

MET VRGR DE VERZORGENDE HAND AAN HUIS.
Roy Geplaatst: zondag 27 April 2014 22:06
Hallo Sophia,

Ik zou zeggen dat al uw bovengenoemde voorbeelden onder begeleiding kunnen vallen. Als u begeleiding geeft kan dat ook begeleiding zijn in het helpen rennen op de hometrainer. Echter zou ik dit niet zo snel zetten onder begeleiden van dagstructurering. Hieronder kunnen zaken als plannen en sturen op dagactiviteiten vallen. Dat kan dus ook een rondje wandelen zijn omdat de cliënt bijvoorbeeld vergeet om buiten de deur te komen.

Uiteindelijk is er inderdaad een dunne lijn hier in te vinden. Belangrijkste is volgens mij dat je hier per cliënt duidelijke afspraken over maakt, kijkende naar de hulp die de cliënt nodig heeft. Dat is volgens mij ook de kern van begeleiden, flexibel omgaan met cliënt-specifieke situaties.

Met vriendelijke groet,

Roy Scholten
Linda Geplaatst: maandag 28 April 2014 12:22
De manier waarop u begeleiding biedt wordt niet goedgekeurd door het Zorgkantoor. Wanneer u in een doelenverslag deze vormen van begeleiding vermeld dat is de kans zeer groot dat PGB wordt afgewezen of misschien zelfs wel wordt teruggevorderd, omdat het verkeerd is ingezet.

U hoort als zorgverlener te weten dat het woord "helpen bij" niet gebruikt moet worden bij verslagen, omdat dit geen begeleiding is.
Hoe wilt u een zorgvrager begeleiden met het lopen op een loopband?
Wat is de begeleiding bij het wandelen buiten?

Het heel simpel, als je bijvoorbeeld in een verslag schrijft "helpen bij het lopen op de loopband" dan vraagt het zorgkantoor wat je dan precies doet (hoe je helpt) en dat zal je dan nader moeten onderbouwen. Het woord helpen is niet voldoende.

En mee gaan naar een arts is nooit goedgekeurd door Het Zorgkantoor, evenals het meegaan met boodschappen doen. Ook al is de zorgvrager slecht ter been het valt niet onder de AWBZ.

Het Zorgkantoor en het CIZ worden steeds strenger, dus zoek naar de juiste manier van begeleiden en vertel als Zorgverlener dat sommige vormen van begeleiding gewoonweg niet mogen en ook al wilt de zorgvrager daar hulp bij, het mag helaas niet.
U als zorggever bent verplicht om deze regels aan te geven bij de PGB houder/zorgvrager.

Daarbij nog even het kleine punt, zet volgende keer je capslock uit, want nu lijkt het alsof je schreeuwt ;-)
Sophia Geplaatst: maandag 28 April 2014 13:48
begeleiding ,
Zo als u het zegt is niet waar alles is goedgekeurd en deze mensen hebben ook huisbezoek gehad en alles was keurig in orde.
het begeleiden moet kloppen met wat je verantwoord en waar het ciz het voor af heeft gegeven.
begeleiden is niet alleen dagstructuur aanleren .
De doelen zijn beschreven en het was prima in orde.
Linda Geplaatst: dinsdag 29 April 2014 09:49
Mag ik vragen in welke regio je cliënten wonen?

Want ik heb onlangs een bezwaar gehad bij het CIZ en daar wordt deze wijze van begeleiden keihard afgewezen en het PGB is foetsie.
Helpen en aanleren werd niet gezien als AWBZ zorg.

Maar als alles is goedgekeurd waarom stel je dan deze vraag op deze site, want dan blijkt dat het in jouw regio wordt goedgekeurd.
Sofie Geplaatst: vrijdag 02 Mei 2014 13:20
Als je mensen ondersteund/begeleid met bezigheden valt het onder begeleiding.
Myriam Geplaatst: donderdag 08 Mei 2014 10:42
Is het niet zo Linda dat goedkeuring vooral te maken heeft met de indicatie van het CIZ en de problematiek van de zorgvrager? Wat te denken van het begeleiden van een praktisch blinde dame. Mag je dan ook niet samen boodschappen doen of een wandeling maken? Dat zou neerkomen op een soort huisarrest van de client. Lijkt me niet juist.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.