1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Wel professional, geen zzp-er, kan dat?

Auteur Bericht
Nelleke Geplaatst: maandag 27 Oktober 2014 22:43
De enige troost is dat het 20 euro maximum voorlopig alleen geldt voor budgethouders die pas in 2014 voor het eerst een PGB kregen...
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 28 Oktober 2014 20:58

De enige troost is dat het 20 euro maximum voorlopig alleen geldt voor budgethouders die pas in 2014 voor het eerst een PGB kregen...

Eh nou nee, Nelleke, volgens de meest recente informatie gaat dit per 1-1-2015 voor bestaande budgethouders ook gelden!
Geplaatst: donderdag 30 Oktober 2014 13:54
Hallo,

Ik werk al 5,5 jaar bij en voor mijn moeder van inmiddels 94 jaar. We werken volgens een 7 x 24 uur rooster met 6 familieleden. Mijn tijdsinvestering is iedere week 2 x 24 uur aaneengesloten. Gemiddeld 52 weken per jaar. Met vakanties ruilen wij met elkaar.
We hebben een zorgovereenkomst voor familie. Mijn vraag is: ik ben ingeschreven bij de kvk, en sta nog wel steeds te boek als zzp-er maar maakt daar geen gebruik meer van. Vanaf het begin wilde ik mijn inkomsten opgeven als zzp-er. Mijn boekhouder toentertijd vertelde mij dat dat niet kon, omdat mijn moeder familie is. Dat daar andere regels voor gelden, en dat ik mijn inkomen moet opgeven als 'overige werkzaamheden'. Hierdoor mis ik de zelfstandige aftrek, en andere voordelen.
Nu zijn we ook nog overgestapt op de 24 uurs diensten op te geven als 12 uur (dus het uurtarief aangepast zodat we wel hetzelfde inkomen behouden), omdat we gehoord hebben dat je niet meer dan 12 uur per 24 uur mag werken van de arbo. Ondertussen krijg ik steeds meer het gevoel dat we iets niet helemaal goed doen, en dat het anders en voor mijzelf beter kan.
Mijn vraag is dus, is dit de juiste manier, of zien we iets over het hoofd?

Vriendelijke groeten, Mirjam
Star Counseling Geplaatst: donderdag 30 Oktober 2014 18:31

Hallo,

Ik werk al 5,5 jaar bij en voor mijn moeder van inmiddels 94 jaar. We werken volgens een 7 x 24 uur rooster met 6 familieleden. Mijn tijdsinvestering is iedere week 2 x 24 uur aaneengesloten. Gemiddeld 52 weken per jaar. Met vakanties ruilen wij met elkaar.
We hebben een zorgovereenkomst voor familie. Mijn vraag is: ik ben ingeschreven bij de kvk, en sta nog wel steeds te boek als zzp-er maar maakt daar geen gebruik meer van. Vanaf het begin wilde ik mijn inkomsten opgeven als zzp-er. Mijn boekhouder toentertijd vertelde mij dat dat niet kon, omdat mijn moeder familie is. Dat daar andere regels voor gelden, en dat ik mijn inkomen moet opgeven als 'overige werkzaamheden'. Hierdoor mis ik de zelfstandige aftrek, en andere voordelen.
Nu zijn we ook nog overgestapt op de 24 uurs diensten op te geven als 12 uur (dus het uurtarief aangepast zodat we wel hetzelfde inkomen behouden), omdat we gehoord hebben dat je niet meer dan 12 uur per 24 uur mag werken van de arbo. Ondertussen krijg ik steeds meer het gevoel dat we iets niet helemaal goed doen, en dat het anders en voor mijzelf beter kan.
Mijn vraag is dus, is dit de juiste manier, of zien we iets over het hoofd?

Vriendelijke groeten, Mirjam

Je bent pas zelfstandige voor de belastingdienst als je minimaal 3 verschillende cliënten hebt en per jaar minimaal 1225 uur voor je eigen onderneming werkt. Zoals ik bovenstaande lees is mij niet duidelijk of je naast je moeder ook nog andere cliënten hebt. Is dat niet het geval dan is de manier waarop je het nu doet de juiste. Heb je wel meerdere cliënten dan ben je dus zelfstandig ondernemer en als het om dezelfde soort werkzaamheden gaat dan ben je zelfs verplicht dit via je onderneming te doen. Het hangt er dus vanaf, welke van bovenstaande situaties op jou van toepassing is.
Diana Geplaatst: woensdag 05 November 2014 07:23
Mijn vraag is het volgende: als je €20 per uur mag vragen, daarnaast nog 8% vakantietoeslag, komt daar dan ook bovenop de 4 doorbetaalde vakantieweken? Of zitten die weken bij de prijs in?
ook is het mij niet duidelijk hoe het zit met reiskosten en feestdagentoeslag? Weet iemand hier het antwoord op?
Diana

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.