Uurtarief PGB
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: zaterdag 10 Januari 2015 14:43
Hallo lezers, Voor een familielid zijn wij op zoek naar een zorgverlener die begeleiding kan bieden op meerdere dagen van de week. Wij hebben alleen wat moeite met het bepalen van een goed en solide uurtarief per uur. Wij willen een zorgverlener in dienst nemen die op basis van een freelance overeenkomst gaat werken en die tussen de 20-25 jaar is. Wat is dan een goed uurtarief welke de kwaliteit waarborgt maar de prijzen niet onnodig hoog opdrijft? Graag jullie ervaringen en advies. Groetjes, Edith |
|
Gast |
Geplaatst: zaterdag 10 Januari 2015 15:49
Beste Edith, Je hebt een indicatie gekregen waarin staat voor hoeveel uur je zorg in mag kopen van de week. Deel het aantal uren van je indicatie door het budget dat je hebt gekregen en je komt op een uurtarief uit tussen de 30 en de 40 euro. Ga je meer uren inkopen dan waar je een indicatie voor hebt dan betekend dit automatisch dat je je zorgverlener gaat onderbetalen. Houdt er rekening mee dat een ZZP-er alles bruto verdient en veel verzekeringen moet betalen en geen pensioenopbouw heeft en ook geen vakantiegeld en dat dit uurtarief dus absoluut redelijk is en ook het uurtarief is waar Per Saldo vanuit gaat. Je ziet hier veel zorgvragers die 15 euro per uur bieden, ik kan je vertellen als vaste bezoeker van deze site dat deze mensen heel vaak een oproep doen voor nieuwe zorgvragers, dit komt omdat hun verloop heel hoog is. Bied je een goed tarief, dan ben je beide tevreden en kan er continuïteit geboden worden, wat de begeleiding/ondersteuning alleen maar ten goede komt. |
Geplaatst: zaterdag 10 Januari 2015 17:10
Beste Edith, Hallo Gast, Dankjewel voor je reactie. Zelf zat ik te denken aan 30 euro per uur. Gemiddeld worden er per keer dat er wordt begeleid 3 uren afgenomen. Mijn inziens lijkt dit redelijk gezien de ervaring van de betreffende zorgverlener en de leeftijd (21-22 jaar). Wat houdt een freelancer ongeveer van deze 30 euro netto over? Zodat ik een beetje een idee heb of het netto ook nog te doen is voor een freelancer. Groetjes, Edith |
|
Star Counseling |
Geplaatst: zaterdag 10 Januari 2015 21:32
30 euro bruto is best hoog voor iemand van die leeftijd (en waarschijnlijk ook nog niet zo heel veel ervaring?) ik zou ook opleidingsniveau meenemen in de berekening. Je hebt het over een freelance overeenkomst, hou er rekening mee dat daarbij een VAR-WUO vereist is en dat de zorgverlener dan door de belastingdienst aangemerkt moet worden als zelfstandig ondernemer (eis daarbij is minimaal 3 cliënten en 1225 uur voor je onderneming werken (declarabele en niet-declarabele uren). Is de zorgverlener geen ZZP'er en heeft hij/zij geen VAR-WUO (of kan die niet krijgen omdat hij/zij niet aan de eisen van de belastingdienst voldoet voor het zelfstandig ondernemerschap) kun je beter een arbeidsovereenkomst afsluiten voor maximaal 3 dagen (driedagenregeling) dan kun je ook gewoon bruto uitbetalen en vergoed de SVB 6 weken doorbetaling bij ziekte en dan is de eis van een VAR er niet. |
Gast |
Geplaatst: zaterdag 10 Januari 2015 23:50
De VAR is geen vereiste meer tegenwoordig, het is alleen wel beter om er 1 te hebben en veel zorgvragers willen inderdaad alleen zorgverleners met een VAR WUO. Het bruto uurloon van een 25 jarige ligt rond de 10 euro bruto (bij een werkgever) dus zit je bij iemand van 20/21 jaar op een uurloon van 20 euro zeer redelijk. |
Suzanne |
Geplaatst: zondag 11 Januari 2015 00:13
Bij de SVB ben je wel verplicht een kopie van de war-wuo mee te sturen. Zo niet dan kan er ook geen overeenkomst met een freelancer afgesloten worden. Dan wordt het een arbeidsovereenkomst met een zorgverlener. Aldus de SVB. |
Suzanne |
Geplaatst: zondag 11 Januari 2015 00:15
Bij de SVB ben je wel verplicht een kopie van de war-wuo mee te sturen. Zo niet dan kan er ook geen overeenkomst met een freelancer afgesloten worden. Dan wordt het een arbeidsovereenkomst met een zorgverlener. Aldus de SVB. |
Gast |
Geplaatst: zondag 11 Januari 2015 11:31
Ze hebben bij de SVB een kopie van je VAR gevraagd, maar je bent het niet verplicht hoor. Ze hebben dit zelf tegen mij gezegd, toen ze opnieuw naar mijn VAR vroegen terwijl ik die al had opgestuurd. |
I.E |
Geplaatst: zondag 11 Januari 2015 13:03
De VAR is geen vereiste meer tegenwoordig, het is alleen wel beter om er 1 te hebben en veel zorgvragers willen inderdaad alleen zorgverleners met een VAR WUO. Een bruto uurloon van 10 euro ?? Dit geldt misschien voor iemand met een lage opleiding maar iemand met hbo/wo verdient toch echt wel meer. |
Geplaatst: zondag 11 Januari 2015 14:14
30 euro bruto is best hoog voor iemand van die leeftijd (en waarschijnlijk ook nog niet zo heel veel ervaring?) ik zou ook opleidingsniveau meenemen in de berekening. Je hebt het over een freelance overeenkomst, hou er rekening mee dat daarbij een VAR-WUO vereist is en dat de zorgverlener dan door de belastingdienst aangemerkt moet worden als zelfstandig ondernemer (eis daarbij is minimaal 3 cliënten en 1225 uur voor je onderneming werken (declarabele en niet-declarabele uren). Hallo StarCounseling, Bedankt voor je bericht. Het gaat om een zorgverlener die een opleiding op de universiteit heeft gevolgd als orthopedagoog dus een universitaire opleiding is in die zin wel een hoog opleidingsniveau. Ons idee was om een uurtarief van 30 uur af te spreken gezien de opleidingchiedenis? Ligt dit een beetje met elkaar in verhouding? De zorgverlener geeft aan in het bezit te zijn van een VAR verklaring dus dat zal wel goed zitten. Graag hoor ik verdere tips van jullie :) Groetjes, Edith |
|
Star Counseling |
Geplaatst: zondag 11 Januari 2015 21:53
Iemand van 21 met een al afgeronde WO opleiding? Je mag uiteraard betalen wat je wilt aan uurtarief (tenminste als je maar minimaal het minimum hanteert) maar ik vind persoonlijk 30 euro erg veel voor iemand van die leeftijd. Dat is het bedrag dat ik per uur vraag en ik ben bijna 47 heb 20 jaar werkervaring en naast een HBO opleiding ook nog diverse Post HBO opleidingen en momenteel bezig met een WO opleiding voorlaatste jaar. |
Suzanne |
Geplaatst: maandag 12 Januari 2015 12:57
Ze hebben bij de SVB een kopie van je VAR gevraagd, maar je bent het niet verplicht hoor. Ze hebben dit zelf tegen mij gezegd, toen ze opnieuw naar mijn VAR vroegen terwijl ik die al had opgestuurd. Dan was er dus al een Var aanwezig bij de SVB, dan hoeft het niet opnieuw dit jaar. Maar als je nieuw bent moet je die wel inleveren, anders kan er helaas geen overeenkomst met een Freelancer worden afgesloten, volgens de SVB. |
Gast |
Geplaatst: maandag 12 Januari 2015 14:23
SVB heeft duidelijk tegen mij gezegd dat een VAR niet verplicht is, maar wel aan te raden. De overeenkomst met de SVB kan dus ook zonder VAR. Het enige dat de SVB nodig heeft is de Zorgovereenkomst. |
Star Counseling |
Geplaatst: maandag 12 Januari 2015 16:33
SVB heeft duidelijk tegen mij gezegd dat een VAR niet verplicht is, maar wel aan te raden. De overeenkomst met de SVB kan dus ook zonder VAR. Sorry Gast, maar zowel ikzelf als meerdere van mijn cliënten die freelancers/ ZZP'ers inhuren hebben ook van de SVB te horen gekregen dat de overeenkomst van opdracht met een freelancer alleen in behandeling kan worden genomen als deze vergezeld gaat van een VAR. Sterker nog, in de overeenkomst zelf staat expliciet genoemd dat de freelancer in het bezit van een VAR moet zijn! |
Geplaatst: maandag 12 Januari 2015 16:56
Iemand van 21 met een al afgeronde WO opleiding? Dat vind ik zelf aan de ene kant ook. Maar gezien de werkzaamheden vind ik 30 euro meer dan redelijk voor deze leeftijd. |
|
Gast |
Geplaatst: maandag 12 Januari 2015 21:34
Raar dan he, dat tegen mij wordt gezegd dat het niet noodzakelijk is ;-) En dat moet ons dan straks uit gaan betalen hihi. Het was voor mij geen probleem , ik heb gewoon een VAR maar het werd echt tegen mij gezegd dat het niet noodzakelijk is. |
Joan |
Geplaatst: donderdag 22 Januari 2015 21:32
Als budgethouder van de eerste uur heb ik de prijzen de laatste jaren opgedreven zien worden. Ik erger me daar mateloos aan. Mijn zoon een uitgebreid VG05. Daar zit o.a. 20 uur begeleiding in. Dat bedrag ligt rond de € 50.000,=. Goh gaat iedereen nu roepen, dan is € 30,= toch een redelijk bedrag. Mijn zoon heeft 7 x 24 uur zorg nodig. Wanneer ik de schooltijden eraf trek, komt dit op € 7,= per uur. Het gastgezin wilt nu meer dan 100% meer en hebben dan nog het gevoel dat ze te weinig krijgen. Ze zitten nu op € 210,= per 24 uur. Ik ben ooit 14 jaar geleden voor Dfl. 65,=. Dit is een stijging van 600 %. Het PGB is in die jaren met 30% gestegen. Dan maar op zoek naar een ander gastgezin. Ik zie de gevraagde tarieven voor huishoudelijke hulp op de nationale hulpgids in 1 jaar tijd met meer dan 30% gestegen. Ik ga hier dus niet in mee. Bij de NH reageert praktisch niemand. Prima hoor. Ik heb nu een advertentie in het plaatselijke suffertje gezet met een uur tarief van € 13,50. Het loopt storm. Jullie maken een grote denkfout. |
Geplaatst: vrijdag 23 Januari 2015 13:37
' Ik heb nu een advertentie in het plaatselijke suffertje gezet met een uur tarief van € 13,50. Het loopt storm. " Hopelijk horen we nog of het gelukt is, als ze horen, dat het wit moet. |
|
Gast |
Geplaatst: vrijdag 23 Januari 2015 15:10
Kan je dat er dan niet beter bij vermelden, ze denken dus nu dat het zwart werk is voor 13.50 per uur? |
I.E |
Geplaatst: vrijdag 23 Januari 2015 15:15
Als je voor 13,50 bruto werkt als ZZP'er kom je netto onder het minimumloon uit vergeleken met iemand die voor een brutominimumloon bij een werkgever werkt!!!!! |
Joan |
Geplaatst: vrijdag 23 Januari 2015 20:32
Ik heb vermeld dat het om een PGB gaat. Het bruto minimumloon is € 8,66 per uur. Dat is inclusief vakantiedagen en vakantiegeld € 10,40. Dan wil ik graag horen hoe de redenatie gaat dat je minder over zou houden wanneer je in loondienst bent of via een PGB houder inkomen hebt. De belasting hangt af van de uren, die je werkt. In eerste instantie heb je een belastingvrije voet. Als ZZP-er heb je zelfs een belastingvoordeel als je meer dan 1.250 uur per jaar werkt. Je kan als ZZP er ook onkosten aftrekken, die je maakt. Dat kan je in loondienst ook niet. Dus ik wil graag weten hoe je tot de redenering komt dat je minder over zou houden als je zelfstandig werkt. |
Gast |
Geplaatst: vrijdag 23 Januari 2015 20:44
Bij het zoeken of het nu allemaal zo onredelijk is wat ik beweer, kwam ik deze link tegen. http://www.loonwijzer.nl/home/arbeidsvoorwaarden/rechten-van-huishoudelijk-personeel/je-recht-als-hulp-in-de-huishouding |
Linda |
Geplaatst: woensdag 28 Januari 2015 22:47
Op dit moment staat er een oproep van iemand die 70 tot 80 euro per uur wil betalen voor coaching. Ik ben benieuwd hoeveel reacties deze persoon gaat krijgen. Heb hem geadviseerd om zeker de helft te gaan zakken, want dit uurtarief is natuurlijk heel erg leuk, maar veel te hoog ;-) |
Star Counseling |
Geplaatst: woensdag 28 Januari 2015 23:18
Op dit moment staat er een oproep van iemand die 70 tot 80 euro per uur wil betalen voor coaching. Ik ben benieuwd hoeveel reacties deze persoon gaat krijgen. Jee dat is weer eens wat anders. Hoewel coaching niet uit een PGB betaald mag worden, dus ik vermoed dat deze persoon het uit eigen zak gaat betalen? Overigens vraag ik dát niet eens voor therapie (en dat wordt vaak nog vergoed vanuit de zorgverzekering). |
Gast |
Geplaatst: donderdag 29 Januari 2015 00:20
Nee staat duidelijk bij "betaling vanuit PGB"....maar veel mensen noemen het coaching, gelukkig weten wij hoe we het moeten benoemen in het zorgplan ;-) Maar hooguit mag het nog maar 63 euro zijn dus dan zit hij of zij al boven. Tja is weer eens de andere kant van het verhaal haha. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk