1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Voor en nadelen wmo

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 08 Mei 2007 20:27
Ik ben op dit moment bezig met een artikel te schrijven over alle veranderingen die het afgelopen jaar hebben plaats gevonden m.b.t het pgb.
Nu heb ik mij ook verdiept in de wmo, maar voor mij kwam nou niet duidelijk naar voren wat de voordelen en nadelen zijn, misschien kan iemand mij daar meer oververtellen.
Misschien is er iemand die ook al met deze nieuwe wmo te maken heeft gehad.
Geplaatst: donderdag 08 Juli 2010 18:10
Misschien is het een tip om hier even te kijken, waarschijnlijk wel voornamelijk dingen die je al weet. http://www.leerwiki.nl/WMO
Geplaatst: zondag 11 Juli 2010 11:04
Citaat: Dus eerst zelf, dan mantelzorg en dan pas professionele zorg.

Elke gemeente mag hier in ook zijn eigen beleid voeren.
Zo zie wezelijke verschillen in gemeente's rond om jou heen.
Het loont zich om te verhuizen als een gemeente bepaalde voorzieningen wel bied, en jouw gemeente niet.
MEE is hier al bekent mee, triest hé?

Oncapable mensen werken in mijn gemeente op de WMO.
De WMO is er voor mensen met een beperking, dus als je niet trap kan lopen krijg je een stoeltjeslift.
Maar van een verstandelijke en of psychische beperking hebben ze totaal geen idee. Ik werd gewoon weer naar huis gestuurd!! :shock:

Daarbij zijn de eigenbijdrage per gemeente verschillend, en zijn deze niet na te gaan waarop het is gebaseerd.
Wat mij verwonderde dat de eigenbijdrage net zo hoog was als de woningaanpassing........................................
Ik vind het hele gebeuren erg wrang, hopen dat er iemand is die jou probleem begrijpt, die wil luisteren en doorvraagd. Die met een oplossing komt
Niet zo een die ik kreeg............die mij doodleuk naar huis stuurde.
Als een klein, onbeleefd kind......

Bahhhhhhhhhhhhhhhh, ik ben het vechten zo vreselijk moe...
En met de komende bezuiniging, eigenbijdrage's, eigen risico's voorzie ik voor mijzelf en anderen grote inkomensverliezen.
Gast Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 07:26
Ook ik heb hulp vanuit de WMO.
Huishoudelijke hulp, wel te verstaan.
Ik heb chronische bekkeninstabiliteit, rugklachten en een gezin met chronische mentale, fysieke en sociaal-emotionele problematiek etc.
Onze 2 dochters van 20 jaar en 17 jaar worden geacht werkzaamheden zelf te verrichten c.q. over te nemen.
Gezien hun eigen problematiek maar ook de daarbij nog zware studie die zij (moeten) volgen, is dit niet mogelijk.
Ik heb dus uitbreiding van 1 uur gevraagd; 1 uur in de 2 weken waardoor onze hulp even snel kan stof zuigen in de (slaap)kamer van 1 van deze dochters met de "meeste" problematiek.
Allereerst wordt je onderworpen aan een kruisverhoor en moet je het meest persoonlijke aan privégegevens vrijgeven.
Men is kortaf, zakelijk en ongevoelig!
Vervolgens krijg je dan brieven thuis waarin alle gezinsleden geacht worden toestemming te geven tot vrij inzage van hun medisch dossier.
Dit gaat mij maar ook mijn andere gezinsleden te ver.
Er wordt maar niet bij stil gestaan dat je hele ziel- en zaligheid aan ieder willekeuruge vreemdeling wordt gelezen, bekeken, beoordeeld en veroordeeld; er wordt tegenwoordig niet meer stil gestaan bij dit feit; wat dit van een ieder vraagt.
Er bestaat een grondwet maar alle vrije beginselen hierin, alle beschermingsbeginselen hierin, alle privé en persoonlijke beginselen hierin zijn niet meer van toepassing en kun je geen beroep meer op doen zodra je om wat voor 'n reden dan ook hulp nodig hebt.
Waar moet dit heen?
Ik geef geen toestemming tot inzage in mijn dossier zoals ook mijn andere gezinsleden.
Hierdoor loop ik wel het risico dat ik ook mijn eigenlijke hulp kwijt ga raken maar net als zovelen met mij heb ik geen zin en vind ik het te ver gaan om hiervoor alles aan privérecht en privacy op te geven; om te gaan soebatten en smeken voor hulp die ik, die wij, zo hard nodig hebben maar ook recht op hebben.
Geplaatst: maandag 18 Oktober 2010 10:37
"om te gaan soebatten en smeken voor hulp die ik, die wij, zo hard nodig hebben maar ook recht op hebben."

U hoeft niet te smeken om iets waar U recht op heeft; zo voelt het waarschijnlijk wel.
U bent degene, die meent ergens recht op te hebben. De bewijslast ligt bij U om aan te tonen, dat U binnen de criteria valt, waarbinnen U recht heeft op een voorziening.
U hoeft geen vrije inzage te geven in Uw medische dossiers.
U zult dan zelf moeten aantonen wat U en Uw huisgenoten mankeren en dat noch van U, noch van Uw gezinsleden gevergd kan worden, dat zij huishoudelijke werkzaamheden verrichten.
Het helpt wel, wanneer U daarvan doktersverklarigen kunt overleggen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.