verpleegkundigen uit Hongarije
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: woensdag 06 Juni 2007 13:21
Hallo iedereen, Zoals jullie waarschijnlijk weten, is het op dit moment een hot-item in Nederland dat er schrijnend tekort komt aan verplegers in de zorgsector. Er werd zelf een schatting gedaan dat er een tekort zou onstaan van 140.000 mensen. Ik ben zelf momenteel bezig met mijn bedrijf, wat deels is gevestigd in Hongarije en in Nederland, aan het bekijken om een zorgtraject op te zetten met gediplomeerde verplegers uit Hongarije. Het kwaliteits niveau van de medische beroepen in Hongarije ligt vrij hoog in vergelijking met andere Eu-landen. Heeft iemand op dit forum ervaring in de zorgverlening met verpleegkundigen met een andere nationaliteit? Hoe zijn de reacties binnen het werkveld en de reacties van de patienten? Als iemand aan/opmerkingen/tips of relaties of ervaring heeft met deze topic dan hoor ik het graag Groet Roel |
|
Nelleke |
Geplaatst: zaterdag 09 Juni 2007 11:20
Dat is een interessant onderwerp wat je daar aansnijdt. Ik ken zelf een verpleegkundige die uit de Estland komt, in korte tijd zeer goed Nederlands heeft geleerd en hier in diverse zorginstellingen heeft gewerkt. Taal is een enorme barriëre. Nederlands is moeilijk, en niet alle zorgvragers spreken ABN of zijn goed verstaanbaar. Wat mijn buitenlandse collega echter het meeste tegenviel was de mentaliteit van haar Nederlandse collega's. Zij toonden vaak weinig begrip en bleven haar als een vreemde eend in de bijt behandelen. Door de taalbarriere was het voor haar niet mogelijk om op haar eigen niveau (4 ) te functioneren. De vraag is: op welk niveau moet je Nederlands kunnen spreken om plezierig te kunnen werken in de gezondheidszorg? Het maakt wel uit waar je komt te werken, in een ziekenhuis (complexe zorg) of op lager niveau in de thuiszorg of andere instelling. En dan is er nog het feit dat de een veel sneller een taal oppikt of non-verbaal gedrag beantwoordt dan de ander... Op https://videotheek.surfnet.nl/asset-view/13647/ is een documentaire te bestellen over Poolse verpleegkundigen in Nederland, uitgezonden door de NCRV. |
Geplaatst: vrijdag 01 Juli 2011 08:50
Hallo Roel, Ik las jouw bericht misschien kunnen wij elkaar helpen. ik werk op een thuiszorgorganisatie als zorgplanner en ben 3 avonden nog werkzaam in de zorg zelf omdat het omgaan met mensen toch blijft trekken. Wij hebben 3 nationaliteiten in de wijk werken een medewerkster uit Tsjechië een uit Frankrijk en een uit Kroatië wij hebben goede ervaringen ermee ze zijn de taal ook wel goed machtig moet ik zeggen hoor. We hebben ook nog meiden werken in de huishouding van verschillende nationaliteiten die de taal minder kunnen maar wat wel goed gaat. Ik ben met mijn gezin aan het oriënteren om evt permanent in Hongarije te gaan wonen.Hoe is het in Hongarije om in de zorg te werken als buitenlander? We hebben ook zelf nog een zoon van 11 met een verstandelijke beperking die nu op een ZMLK school zit. Dus daar moeten we ook een goede plek voor vinden. Ik hoor het graag van je. Groetjes Susanne |
|
Geplaatst: vrijdag 01 Juli 2011 10:48
Beste Susanne, Werken in Hongarije moet een enorme cultuurshock zijn. Een aantal jaar geleden is mijn zoon in een ziekenhuis in Hongarije behandeld. Hij had een zeer agressieve bacteriële huidinfectie. Wij dachten aan iets eenvoudigs en zijn eerst naar de apotheek gegaan, hier werden we meteen door gestuurd naar het ziekenhuis. Op de eerste hulp ging het erg snel de verpleegkundige sprak goed engels en de arts duits. Omdat we onbekend waren ( buiternlanders) werden we door de s.e.h. verpl. begeleid naar de dermatoloog. Deze werkte in 1 kamer samen met een assistente voor de administratie, een laborante die een zeer snelle kweek nam en een verpleegkundige die alle plekken behandelde ( het zat van zijn tenen tot zijn kruin). Hij kreeg zware antibiotica, jodiumtinctuur en een zalf met een antibioticum en zink. "Natuurlijk mochten wij de rekening niet betalen, we waren gasten". Het feit dat we goed verzekerd waren maakte geen verschil. Na 10 dagen was mijn zoon zover genezen dat hij weer mocht zwemmen. O ja het was dezelfde zomer en dezelfde infectie als die van Balkenende zijn voet. De hongaarse gezondheidszorg: er wordt niet bezuinigd op personeel, er wordt gedegen onderzoek gedaan zonder "eerst even afwachten"en er wordt niet geklungeld met "misschien werkt dit en anders later wat sterkers". , Daat gaan werken wordt een enorme overstap maar mogelijk ook een enorme opluchting. Jolanda |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk