Handelingsplan
Auteur | Bericht |
---|---|
Lot of kids |
Geplaatst: dinsdag 12 Juni 2007 23:06
Ik ben als freelancer werkzaam bij verschillende gezinnen met een PGB. Ik geef daarbij ondersteunende begeleiding aan kinderen met een stoornis of beperking. Binnenkort ga ik starten met het geven van activerende begeleiding aan een jongetje met Asperger. Voor dit jongetje wil ik graag een handelingsplan op gaan stellen, zodat inzichtelijk wordt waar we aan gaan werken en wat de doelen van de AB zijn. Op deze manier kan er dan ook steeds met ouders geevalueerd worden aan de hand van het handelingsplan en gemeten worden of gestelde doelen zijn bereikt. Ik heb wel enige ervaring met handelingsplannen, maar niet specifiek gericht op AB. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat hoort er in het handelingsplan en hoe wordt het opgesteld? Iemand tips of suggesties? |
Geplaatst: vrijdag 15 Juni 2007 21:46
als je ab geeft moet er een zorgplan zijn. dat staat in de vorwaarden voor activerende begeleiding. toch is wat het zorgkantoor hier over vraagt niet veel! een half a4tje over wat het doel was, wat er aan is gedaan en hoe en of het doel is bereikt. dan zou het kunnen stoppen maar het is bijna logisch dat je activerend in beweging houdt en dus met een nieuwe stap komt! hoe meer jij overleg pleegt met de ouders en je bewust bent van je activerende functie hoe positiever dit voor de kinderen en ouders is! maar maak het je zelf ook niet te ingewikkeld! |
|
Lot of kids |
Geplaatst: zaterdag 16 Juni 2007 09:49
Dank je voor je reactie. Het is mij nog steeds niet geheel bekend het het precies zit met de verplichting van een zorgplan bij AB. Volgens de ouders van mijn client moesten ze inderdaad een zorgplan ter verantwoording kunnen overleggen, maar toen ik zelf op zoek ging naar info hierover kon ik nergens het verplichte karakter achterhalen. Ik heb zowel aan het pgb-plein als de SVB de vraag gesteld of dit inderdaad verplicht was bij AB. Van beide kreeg ik het antwoord dat dit niet zo was. Een factuur met daarop de vermelding dat het om AB gaat, de gewerkte uren en de kosten was volgens hen genoeg? Uit jouw reactie begrijp ik echter dat het wel verplicht is? Waar kan ik hier info over vinden? Niet dat het veel uitmaakt, ik wil toch een plan schrijven om zodoende helder te krijgen waar ik aan ga werken en te kunnen evalueren of de AB het gewenste resultaat oplevert, maar is altijd handig om te weten of het wel of niet verplicht is. |
Geplaatst: maandag 02 Juli 2007 17:18
Vanuit professie is het altijd handig doelstellingen neer te zetten en welke keuzes cq behandel-handelings-plan daarvoor nodig is. In de loop van het traject kun je altijd nog bijsturen. Verplicht of niet, nodig of niet? Het is wel zo professioneel om het wel te doen. Gewoon even netjes managen! Tenzij, je het niet weet natuurlijk, dan doe je niks... zoals zo velen .... aanmodderen en niet verder komen.... |
|
Geplaatst: maandag 02 Juli 2007 20:53
de charme van pgb is ook dat het soms NIET proffesioneel is! je kunt je binnen het pgb als on-erkend ook sterk neer zetten soms nog mooier en beter dan erkende zorg, maar soms zit de kracht ook in gewoon doen en gewoon mens zijn. bijvoorbeeld elke week gewoon lekker uitleven in voetballen. moet je dat in een plan verwerken? ik werk zo alleen op de woensdagmiddag. en er zijn kundige slimme ouders bij die juist om die eenvoud voor deze vorm kiezen. ik noem dat niet aanmodderen. minder proffesioneel maar betrokken kan ook waardevol zijn. maar voor ons regellandje moet je soms meer schrijven dan doen en heb je soms weinig keus. maar rapportage is zeker een goed meet punt! |
|
Geplaatst: dinsdag 03 Juli 2007 18:37
Ik ben het met je eens dat het vaak de `gewone` dingen zijn die het hem doen. Juist die gewone dingen in het steunen van een kind ontbreekt vaak. Zeker als het gaat om zaken waarin het kind zelf zijn vertrouwen kan opbouwen. Veel ouders hebben nog niet zelf de `vrijheid` om het kind `vrij` te `laten`. Daarnaast zie ik heel veel ouders die het echt druk hebben en niet meer de energie hebben om er echt voor het kind te `zijn`. En dus ook niet echt investeren en de tijd nemen om echt aanwezig te zijn. Gelukkig zijn er ook veel ouders die dat `opnieuw` willen ervaren en leren. :wink: |
|
Geplaatst: dinsdag 03 Juli 2007 19:25
hallo anywere, ik begrijp je insteek wel, maar let wel op je woorden, het lijkt wel een IK tegen HEN.... wie is hen? ik heb 4 kinderen en alle drie doen ze een andere beproeving op mijn talenten en zo ontdek ik ook mijn minder sterke kanten. gelukkig heb ik lieve kinderen en ontwikkelen ze zich normaal maar ik wil dat niet direct verbinden aan mijn kwaliteiten en inzet! ik heb een gehandicapt zoontje (gehad) en ik weet dat 70% van de mensen mijn inzet en betrokkenheid geweldig en liefdevol vond (echt waar) en 30% vonden mij eigenwijs, te zorgzaam, te weinig aan andere kinderen denkend etc. ik heb ontdekt dat ik moet vertrouwen op mij zelf! en natuurlijk is opvoeden een kunst en belangrijk of je hier een goed voorbeeld in heb gehad en je huidige omstandigheden. maar je gaat als ouder kapot aan al dan niet terechte afwijzigingen en betweterige buitenstaanders. en het maakt niet uit of je kundig bent of een onnozele geit. het doet pijn. en niemand vraagt om generaliserende kritiek. pas reageren op een vraag en die beantwoorden vanuit begrip en betrokkenheid dat zet zoden aan de dijk! jij en ik willen ook niet zomaar advies aannemen terwijl dat wel eens nodig zou zijn. alle goeds komt op zijn tijd.be care... |
|
Geplaatst: dinsdag 03 Juli 2007 23:38
Ik denk dat als je jezelf te veel aantrekt van kritiek of daar `kapot` aan gaat je nog niet klaar bent met het thema `afwijzing`. En dat staat dan weer los van het feit dat je het `goed` of niet `goed` doet. Je kunt immers door je gevoel niet `juist` meer relativeren. De handicap als ouder van je eigen kinderen is dat je niet de objectiviteit meer hebt zoals bij andere kinderen het geval kan zijn. Immers je kunt niet uitschakelen dat het jouw kind betreft. De kunst is je eigen blinde vlekken in beeld te krijgen zonder een gevoel van afwijzing te ervaren en je inzichten te verrijken, te verkrijgen in een warm gevoel van liefde en daar in je eigen autonomie in te versterken, waardoor je kind daar ook van leert..... Phoe... |
|
Danielle |
Geplaatst: vrijdag 27 Juli 2007 14:51
Dag!! Niet alleen dat je zelf door een zorgplan gerichter aan de slag kunt, is het ook wel degelijk fijn voor het CIZ. Met name om aan t tonen, dat het pgb goed besteed word, maar vooral dat er eigenlijk meer bij moet. Wees dus zeker niet te positief in je verslag (en bereid ouders hier op voor), ben je wel te positief dan kan het ciz denken dat er eigenlijk wel genoeg hulp is gegeven, de indicatie niet zo zwaar hoeft etc. Daarbij zou ik dit voorleggen aan ouders en vragen of zij hier behoefte aan hebben, zo ja dan is het zeker niet gek hier uren voor te vragen.... Danielle |
Geplaatst: dinsdag 20 November 2007 09:51
beste charlotte, helaas heb ik ook niet kunnen lezen over je gevraagde behandelplan voor AB. dat je doelen stel is duidelijk. maar om aan de eisen te doen van CIz , wel een behandelplan. ik hoop dat je al een voorbeeld hebt, want ik moet ook een behandel plan opstellen . met vriendelijk groet ivy |
|
Geplaatst: dinsdag 20 November 2007 10:33
Pas bij een herindicatie waarbij je opnieuw activerende begeleiding aanvraagt, moet je kunnen aantonen wat je de afgelopen periode gedaan hebt en waarom de doelen (nog) niet bereikt zijn. Dit omdat AB in principe tijdelijk is en het alleen toegekend wordt als er verbetering te verwachten is. Als dit laatste niet het geval is, maar wel begeleiding nodig is, valt het onder OB. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk