1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

spelbegeleiding en speltherapie

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 21 Augustus 2007 12:13
Het valt me op hoe weinig er specifiek gevraagd wordt door zorgvragers naar spelbegeleiding. Kennelijk kent men dit beroep niet of nauwelijks? Juist spelbegeleiding kan heel veel betekenen voor een kind met een handicap, omdat het helemaal op het kind wordt toegespitst. En speltherapie kan ook bij kinderen van heel laag niveau belangrijk zijn, om zich weer beter in hun vel te voelen. Dan pas kunnen ze zich gaan openstellen voor andere leerervaringen.
Dus, als jij ouders kent die graag willen dat hun kind leert spelen, wil je hen dan attent maken op spelbegeleiding? Of als je indruk is dat het kind emotioneel in de knoop zit, op speltherapie? Zie voor meer informatie over deze beroepen oa. mijn profiel {edited by moderator: commerciele websites niet toegestaan, verwijs naar je profiel}
Geplaatst: maandag 27 Augustus 2007 13:03
ik denk niet dat dat er te weinig bekendheid is voor speltherapie. mensen vragen pgb aan voor zorg. en vaak staat dan de ontlasting voor de ouders voorop en spelen ook! het gaat vaak om het kind lekker thuis bezig te houden en dat is vaak al spelen of juist elders in een groep laten spelen met andere kids. ouders die een pgb aanvragen weten wat ze willen en hebben daarom ook gekozen voor eigen invulling. zei wetne wat hun kind nodig heeft en laten dit door anderen bij hun thuis of elders doen. maar ik begrijp goed dat het jou deskundigheid is.en dat je er inzicht en vaardigheden voor bezit en dat komt vast wel eens van pas. maar ik denk dat er met begeleiding bijna niets anders dan spelen wordt gedaan. ontwikkeling en inzicht zou best wel eens wenselijk zijn maar therapie is maar af en toe en begeleiding vaak dagelijks. succes!
Geplaatst: woensdag 29 Augustus 2007 00:40
Ik denk ook niet dat er weinig bekendheid is over speltherapie, ik ben zelf creatief dramatherapeute, dat kennen veel mensen niet, maar als ik het uitleg zeggen ze vaak : "oh speltherapie" (wat niet helemaal juist is, maar goed).
Ik werk zelf vanuit mijn eigen praktijk sinds kort met kinderen, ook kinderen met een PGB. zelf heb ik ook een PGB (ben chronisch ziek en rolstoelgebonden) en mijn zoontje met PDD-nos heeft ook een PGB. Voor hem heb ik al eens begeleiding ingekocht bij een integratief kindertherapeute. Wat ik vaak hoor is dat mensen denken dat je dit soort dingen niet met een PGB kunt bekostigen en als je het sec beschouwt is dat ook zo, omdat het therapie is, maar ik biedt ook begeleiding en dat kan wel vanuit een PGB bekostigd worden. Het is dus ook maar net hoe je jezelf presenteert, is dat als therapeut, dan kan het niet vanuit een PGB bekostigd worden. Je beroep wat ruimer opvatten en ook andere vormen van begeleiding bieden kan dus de deur openen naar een wat ruimere cliëntele.
Veel succes!
Carla Martine Geplaatst: dinsdag 04 September 2007 14:18
Eindelijk iemand die de gedachten waar ik al zo lang mee rondloop deelt! Ik ben al jaren bezig om werk te zoeken als spelbegeleider. Telkens stuit ik weer op het niet bekend zijn van en vertrouwd zijn met dit beroep. Ook uit de reakties die ik op dit berichtje las, merk ik het. Ook al kunnen speltherapie en spelbegeleiding elkaar overlappen, het zijn wel verschillende beroepen. Ik ken ook anderen die de opleiding Spelbegeleiding hebben gevolgd die heel moeilijk een ingang vinden om hiermee kinderen en ouders hulp te kunnen bieden. Ik heb dikwijls de moed laten zakken, maar toch wil ik heel graag kinderen via spelbegeleiding helpen. Omdat ik uit ervaring weet dat het zo goed kan helpen en ik het nog steeds een heel leuk beroep wil blijven vinden. Het lijkt er soms op dat je alleen iets met dit beroep kan doen, zonder werkelijk het woord spelbegeleiding te noemen en je diensten aan te bieden als speltherapeut. Spelbegeleiding is heel iets anders dan zomaar spelen en het spelend element die altijd aanwezig is bij het helpen van kinderen. Met behulp van spelbegeleiding kun je kinderen die, om wat voor reden dan ook, een achterstand of stilstand in hun ontwikkeling hebben, met behulp van volgend spel helpen, zodat de ontwikkeling weer op gang komt of de achterstand wordt opgeheven of verminderd.
Geplaatst: dinsdag 04 September 2007 22:33
ik denk dat ik wel het verschil weet tussen spelbegeleiding en therapie! het scheelt ook behoorlijk in inzicht en betaling en werkwijze! maar dat ik weet ,dat er therapeuten zijn voor spel of problemen of bv met eten, daar gaat het niet om. ouders beseffen vaak al niet dat er pgb bestaat om hun te ontlasten in hun begeleiding van hun kind! geld om mijn zorg over te nemen? is het dan zo erg met mij of mijn kind gesteld dat ik ontlasting/ondersteuning nodig heb? en begint dat kwartje te vallen dan krijg je advies om begeleiding in te kopen! en niet therapie. hooguit om een proces wat je als ouders opmerkt nog eens te versterken. maar dan heb je het nog steeds over begeleiding en niet een therapeut die je kind vaardigheden aanleert die je zelf als ouder niet ziet of wil zien. dat wil niet zeggen dat ik dit werk niet zie zitten of niet nodig vindt!! maar het is een beetje vaag voor ouders wat ze waar en waarom en hoe moeten bemachtigen. huisarts is duidelijk, de ggz waarschijnlijk ook nog, maar daarna? en waarom en hoe kom je er aan? waarvoor? speltherapie is niet de eerste gedachte als je pgb hebt. mogelijk zou dit anders moeten zijn, maar zo ligt het denk ik gewoon.
Geplaatst: donderdag 13 September 2007 12:01
Beste Sharedan,

Uit jouw reacties merk ik op dat inderdaad het precieze inzicht in wat spelbegeleiding nou eigenlijk is, ontbreekt. En dat vind ik zo jammer, want juist een kind met een ontwikkelingsachterstand is erbij gebaat om "te leren" spelen. Een spelbegeleidster is veel meer dan iemand die gewoon lekker met een kind speelt om het prettig bezig te houden. En dat bedoel ik zeker niet denigrerend toe naar al die lieve mensen die nu lekker spelen met kinderen. Zij zijn heel erg belangrijk! Spelbegeleiding kan daarnaast iets extra's betekenen, juist in situaties waarin er niet of nauwelijks ontwikkeling is waar te nemen. Dat vraagt deskundigheid: het inschatten van het huidige spelniveau en het voorzichtig proberen dat op een hoger plan te brengen volgens een systematische aanpak. Je wilt immers dat een kind zich - met of zonder handicap - zich zo optimaal mogelijk kan ontplooien. Ik blijf dus pleiten voor meer bekendheid voor het beroep spelbegeleidster, want een kind heeft daar echt heel veel aan! Groet, speljuf
Geplaatst: donderdag 13 September 2007 21:01
ik heb een schoonzus die heeft 4 jaar creatieve therapie gestudeerd en mijn zoontje heeft ooit drama therapie gehad, en met beide therapeuten praat ik regelmatig. maar de creative therapeut werkt in een gezin als ondersteuner en de andere is drama lerares aan school! omdat ik ook denk: 1x in je leven met je kind voor 4 a 40 keer therapie is leuk, maar met pgb geld geef je vooral aan dat je in je dagelijks leven aan zit! s,middags cliche met het koekje en het kopje thee! jij wilt boodschappen doen als moeder en je wilt er wel even uit (of je werkt) en dan wil je gewoon dat je kind tussen de andere kinderen in het speeltuintje is. om zo (met begeleider) zo gewoon mogelijk tussen en met andere kinderen te zijn! of je weet dat je kind gek op barbiepoppen is, dus laat je de begeleider met het kind, naar de winkel gaan en spel o theek en een zakgeld beloning systeem opzetten voor een barbie en ze speelt een uur met je kind met die poppen. (want eerlijk gezegd kun je als moeder van een autischtisch kind het woord barbie pop al amper meer horen zo leeft het kind er van!) voor deze problematiek zoeken mijn ouders thuis oplossingen! ze weten wel wat ze willen maar hebben niet de kennis en de moed om op straat de wereld in te stappen en de ouders voelen zich al meer dan leeg gezogen en vragen een begeleider om dit spel voort te zetten en in alle rust betaald te doen! en dat doet niks af aan jullie inzicht en kwaliteiten. maar toen ik een pgb had, wist ik ook wel wat ik wou! en dat zie ik ook bij de ouders terug. wat de kinderen willen zien dat weten ze wel, maar de energie is al op! en natuurlijk is in alle aspecten van een kind met een beperking een beter inzicht en visie wenselijk: school, communicatie, zelfrespect- vriendjes maken en houden, spel ontwikkeling- reinheid- speelgoed opruimen! en natuurlijk is spelen een speels leer proces voor de toekomst, vol advies- inzicht en vooruitgang! maar het gaat er om zien de ouders dat ook als investering. ik weet dat je als ouder met een kind met een beperking gewoon therapeut moe worden: altijd, luisteren- verbeteren- observeren-kwetsbaar opstellen! rust en ondersteuing dat is veel ouders wat waard, denk ik.. maar het is prima werk en ik wil ook zeker ouders aanmoedigen om activerende begeleiding te vragen en te doen!
Geplaatst: vrijdag 14 September 2007 13:25
Hallo Sharedan,

Dank je voor je reactie. Fijn dat je ouders er mee bekend wilt maken! Wat mij betreft sluiten we nu deze discussie. Groet en veel succes in je werk!
Carla Martine Geplaatst: dinsdag 25 September 2007 01:25
Hallo Speljuf, je vraag om meer bekendheid voor spelbegeleiding had mij zowiezo al goed gedaan. Maar des te meer je reactie op berichtjes die later waren geplaatst. Ik ben erachter gekomen dat ik je een paar jaar geleden al eens had benaderd met de vraag over het opstarten van je praktijk. Leuk vind ik dat. Nogmaals, het blijft jammer dat er zo weinig ouders/therapeuten bekend zijn met wat spelbegeleiding is en kan betekenen, maar ik ben vastbesloten om nu door te zetten en een manier te zoeken om ook voor mijzelf iets te gaan opzetten en op allerlei manieren er meer bekendheid voor te zoeken. Vandaag had ik het erover met vrienden en zij waren het met mij eens dat ik na lang aarzelen toch ook contact opneem met de school die deze opleiding zo mooi promoot en wil hen mijn bevindingen onder de aandacht brengen. groetjes en bedankt voor het zetje wat ik op dit moment nodig had! :D
Geplaatst: dinsdag 02 Oktober 2007 18:29
Hoi Marti,

Fijn dat je je zo geïnspireerd voelt. Ik wens je veel succes met je studie en verdere werkzaamheden!
Geplaatst: zaterdag 20 Oktober 2007 10:57
Ik moest even glimlachen om dit onderwerp.
Al drie jaar bepaalt het 'leren spelen' van mijn pleegzoontje (6jr) met het vermoeden van pddnos/mcdd de begeleiding die wij krijgen vanuit pleegzorg. Video interactie tot twee maal toe. Leuke opnamens van mij aan het spelen met hem....met hem ja, maar nu nog zelf...of met een ander kind...of kinderen...
Het opvoedingsdoel in de plannen die er gemaakt worden is al voor de zoveelste keer bij gesteld van kan tien minuten alleen spelen naar kan vijf minuten alleen spelen...
Nu stellen ze speltheraphie voor, vast heel zinnig maar ook hier zal hij thuis niets aan hebben. Die speltheraphie zal weer zoveel prikkels toevoegen dat hij er nog drukker met mij over moet praten en nog minder aan spelen toe komt.
Leren spelen zou zo goed voor hem zijn en ons gezin.
Maar weet je, ik kan het hem niet leren, ik sta te dichtbij hem waar door hij zich steeds weer op mij richt.
Dat is juist wat ik zoek, iemand die hem begeleidt in het spelen, alleen, met een ander kind(eren) zo wel thuis als buiten.
En dat zou juist voor mij zeer ontlastend zijn omdat hij altijd, iedere seconde van de dag, mijn aandacht opeist :-)
Dus zou ik zover komen dat er een pgb komt dan zou ik zeker naar dit soort begeleiding op zoek gaan.

Groet.
Geplaatst: vrijdag 26 Oktober 2007 11:17
Beste Will,
Wat fijn dat jij zoveel tijd en zorg aan je pleegzoontje besteedt. Je zet er wel een lachebekje bij, maar op zijn tijd zal dat gezichtje ook wel eens anders staan, vermoed ik.
Ik heb nog niet zoveel te maken gehad met pleegzorgkinderen, heb daarbij wel ervaren dat het voor pleegouders heel erg moeilijk is om toestemming te krijgen om therapie voor hun pleegkind te krijgen.
Als het goed is, levert speltherapie geen extra onrust op, maar moet de therapeute zoveel rust bieden dat het kind in de ontspanning komt en van daaruit rust vindt om te gaan spelen. In het spel kunnen oude emoties verwerkt worden, waardoor ook meer rust ontstaat. In het begin van een therapie kan het wel tijdelijk meer onrust veroorzaken, omdat er van alles in beweging gaat komen.
Wat mogelijk ook goed voor jouw kind is, is haptonomie. Dit kan hem helpen om meer rust te vinden in zichzelf.
Ik wens je veel succes en veel speelplezier toe!
(verwijderd) Geplaatst: woensdag 11 Februari 2009 10:26
Hallo,

Mijn zoontje krijgt nu speltherapie. dit is vorig jaar aangevraagd en dit jaar in februari gestart. Nu krijg ik tot mijn schrik te lezen dat speltherapie niet meer uit het PGB betaald mag worden. En de zorgverzekeraars niet weten of het onder psychotherapie valt of gegeven wordt door een psycholoog. Door deze onduidelijkheid heb ik dus nu de kans dat speltherapie niet meer gegeven kan worden omdat ik dit niet uit eigen zak betaald kan worden.

wie o wie heeft hier meer informatie over??

groetjes janneke
Geplaatst: woensdag 11 Februari 2009 11:22
Het is maar hoe je het noemt:

Therapie is behandeling. Dat valt wel onder de AWBZ, maar alleen voor Zorg in Natura.
Sluit een contract voor ondersteunende begeleiding en vermijdt het woord therapie. De grens tussen OB en behandeling is in de praktijk flinterdun.
Geplaatst: vrijdag 13 Februari 2009 14:28
Hallo Allemaal,

Ik ben Kunstzinnig therapeut en biedt inderdaad ook OB en AB vanuit creatieve activiteiten, echter doet het zorgkantoor nu heel moeilijk over de verantwoording betreffende mijn praktijk (zie mijn andere forum vraag).

Ik ben nu zelfs op een zwarte lijst gezet bij het zorgkantoor (naam en praktijk) en een gezin van mij is nu via persaldo naar een jurist gegaan (je kan hier met een upgrade van je lidmaatschap bij persaldo.nl gebruik van maken). Ze gaat zelfs een proefproces starten als dit nodig blijkt.

Het zorgkantoor wijst nu per definitie alle kleine bedrijven/praktijken af?!?! (is letterlijk zo tegen de moeder van mijn client vertelt) en omdat ik dus therapeute ben en mijn therapie vergoed wordt door zorgverzekeraars mag ik geen gebruik maken van pgb.
Maar je kunt als ondernemer toch meerdere activiteiten hebben??

Ik verwacht nog een reactie terug van het zorgkantoor hoe ze hiermee omgaan, maar ze hebben nog nooit contact met mij opgenomen over wat ik doe. Ze willen van het gezin een behandelplan zien, dit is inhoudelijk en dit ligt volgens mij bij het CIZ als verantwoording en hoort niet bij het zorgkantoor.

Groetjes Sandra

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.