1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

verplicht tot reanimeren?

Auteur Bericht
Math Geplaatst: zondag 23 September 2007 20:57
Ik ben als verpleegkundige werkzaam bij Sevagram thuiszorg in heerlen.
We hebben een onplanbare zorg waarin clienten via een halszender kunnen alarmeren als er iets aan de hand is.
Binnen Sevagram wordt gesteld dat er een niet reanimeren beleid is maar mijn vraag is kun je dat zondermeer stellen voor mensen in de thuissituatie?
En hoe zit dat als ik als verpleegkundige niet reanimeer omdat mijn baas dat niet nodig vind?
Het is Clienten niet duidelijk wat het beleid van Sevagram is.
Geplaatst: maandag 24 September 2007 08:29
ik kan me voorstellen dat je bedrijf terecht of onterecht denkt dat zei niet hoeven/moeten reanimeren. maar het lijkt me logisch dat als jij bij iemand bent en die krijgt hartproblemen of andere ernstige klachten dat je natuurlijk verplicht bent om deskundigheid te alarmeren: dus je belt de huisarts en het alrmnummer. als jij dus niet bevoegt bent om te reanimeren en alleen, kun je het toch niet aan, dan moet je net als in alle omstandigheden wel de juiste mensen inschakelen. ik denk dat het bedrijf er zelf niet de verantwoordelijkheid voor wil nemen, dat ze in kritieke toestanden in de thuiszorg de verantwoordelijkheid nemen.
als een wilsbekwame persoon zelf een verklaring voor euthanasie tekent is dat al vaak discutabel wanneer je daar gebruik van maakt! het kan nooit zo wezen dat een heel zorgverlenend bedrijf kan zeggen,daar doen wij niks mee als iemand dood gaat! je beseft alleen dat je dan als personeelslid van het bedrijf allert bent en tijdig moet doorsturen.
Anne Geplaatst: maandag 24 September 2007 09:32
Ik denk niet dat een thuiszorgorganisatie kan bepalen voor individuele cliënten dat er een niet reanimeren beleid is, ik denk dat dat aan de individuele cliënt zelf is te bepalen wat hij of zij wil en zolang zij de thuiszorgorganisatie inhuren en betalen, heeft deze zich aan de wensen van de cliënt te houden. Het moet niet gekker worden dat een thuiszorgorganisatie dat voor cliënten gaat bepalen zeg!
Als ik jou was zou ik dit ook zeker aan mijn cliënten vertellen en duidelijk vragen wat hun wensen zijn.
Daarbij, is er vanuit deze thuiszorgorganisatie geen mapje waarbij mensen hun gegevens in moeten vullen, zodat de verpleegkundigen duidelijk kunnen zien wie ze in geval van nood moeten waarschuwen, wie de huisarts is, wat te doen bij ernstige problemen, wel of niet reanimeren etc???? Dat lijkt me toch noodzakelijk bij de soort zorg die jullie leveren!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.