1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Monopoli van dure instellingen gaat ten koste van PGB thuis

Auteur Bericht
Ron Geplaatst: zaterdag 20 Oktober 2007 20:07
Het PGB is in principe goedkoper dan opname in instellingen.
Instellingen hebben een grote overhaed en dit moet allemaal bekostigd worden.
Veel instellingen moeten nu productie draaien en "vechten" om cliënten om deze productie maar op pijl te houden.
In principe hebben de verzekeringsmaatschappijen het te vertellen op de werkvloeren van de zorginstellingen. Hoe meer zij snijden in de kosten van de zorg hoe meer de instellingen"vechten om cliënten, om maar aan dezelfde inkomsten te blijven komen om de kosten de blijven betalen.
Cliënten is productie en dus inkomen.
Het zijn productiebedrijven geworden
De kosten van de gezondheidszorg zullen op deze manier niet naar beneden gaan.
Alhoewel Het PGB in de thuissituatie goedkoper is blijft er veel teveel geld naar de zorginstellingen gaan omdat dezen blijven"vechten om zoveel mogelijk geld binnen te halen.

Er zou via PGB véél meer en in verhouding met veel minder kosten zorg thuis kunnen worden aangeboden.
Het geld moet bij de instellingen weg en naar het PGB.
Wanneer dit inhoud dat instellingen moeten verdwijnen dan is dit zo.
Dit levert alleen maar geld op voor de zorg.

De manier van zorgaanbod moet veranderen

De regering kiest er nog steeds voor om de dure zorginstellingen met hun productie en het geldverslindende management in stand te houden.
Lenie Geplaatst: maandag 22 Oktober 2007 00:01
vraag 1:
Kun je voor je gehandicapte kind bijvoorbeeld, of voor je dementerende moeder, die beide 24 uurs zorg en begeleiding nodig hebben, voor 24 uur een PGB aanvragen dan? Zegt het Ciz dan niet: stop maar in een instelling, die zijn daar voor? En wat is goedkoper?
vraag 1a:
Ik ken ook iemand die geen PGB heeft maar wel ongeveer 20 uur particuliere zorg per etmaal heeft. Kan het zijn dat iemand met een hoog inkomen geen PGB kan krijgen?
vraag 2:
hoeveel bedraagt de eigen bijdrage als je een PGB hebt toegekend gekregen? (is dit bijv. een percentage of hangt dit af van de hoogte van het inkomen van de zorgvrager of zijn wettelijke vertegenwoordiger) :?: :?:
Laatste:
vraag 3:
Iemand met een beperking kan huishoudelijk verzorging krijgen via de reguliere thuiszorg. Ik verbaas mij er steeds weer over dat er ook mensen met een beperking zijn die een PGB hebben voor dit werk.
Waarom heeft de een dit wel en de ander niet??? Wat is per saldo duurder voor de persoon met de beperking: 3 uur h.h.v van de reguliere thuiszorg of 3 uur h.h.v. van iemand die je zelf uitkiest en betaald van je pgb-budget??
Sorry voor zoveel vragen, maar als ik hier toch eens antwoorden op mag krijgen, zal ik het hierna noooooit meer doen! :oops: :D
Geplaatst: maandag 22 Oktober 2007 19:51
ronwijveld, ik ben het voor een groot deel met jou eens, maar wat bij de grote instellingen zoveel kost zijn alle kwaliteitsprocedures! hkc, haccp, en de normale awbz eisen! regels en nog eens regels! schijnbaar vraagt zorg nederland daar om! wij eisen... we willen genoegdoening! als we maar een beetje het gevoel krijgen dat onze moeder in het verpleeghuis, de verkeerde pil heeft gehad, te snel gewassen, niet tijdig naar een fysiotherapeut gestuurd, te koude maaltijd heeft gekregen, of maar 1x in de 2 weken douchen. wij zijn boos! (terecht of niet terecht daar gaat het niet om) we willen controleren, zorg garanties hebben en die contrale dwang en inzichtelijkheid kost tijd, geld en energie. het verwerken in de computer, het bijhouden, het bijhouden van de tijd..wat jammer van onze eerste inzet, vanuit je gevoel betrokken werken en inspringen op de behoeftes die je zelf ziet en niet volgens een strak schema iedereen precies zijn kwartiertje tijd geven! het voordeel is dat je precies weet waar je aan toe bent, maar het mist inzicht en creativiteit. maar dit onstaat door onze eis mentaliteit (denk ik)
Geplaatst: maandag 22 Oktober 2007 20:08
zomers: ja je kunt voor 24 uur hulp thuis krijgen! ook omdat het altijd slechts 75% van de in natura tarieven zijn. ik ken genoeg kinderen met adhd en pdd-nos van 10 jaar: pgb geld= 1500 in de maand. ik ken een ernstig gehandicapt jongetje van 10. pgb= 3500 in de maand. ik ken een ziek jongetje pgb= 5000 in de maand. ik kan me zelfs nog voorstellen dat je een net afgestudeerde verpleegkundige inwonend voor 2000 bruto in de maand 5 dagen in de week 9 uur wil werken. om maar aan te geven dat het echt wel kan, soms wel creatief en slim werken.
vraag 1a inkomen staat los van zorg. net als in het ziekenhuis, krijgt iedereen dezelfde behandeling en geen rekening thuis gestuurd! alleen voor huishoudelijke hulp betaal je naar verhouding mee, maar wat je krijgt is altijd meer dan wat je moet betalen!
2 het tarief voor huishoudelijke hulp kun je bij www. persaldo vinden en anders bij de gemeente wel vragen.
3.als mensen met een beperking een pgb krijgen voor huishoudelijk werk is dit vaak ondersteunende begeleiding. ze kunnen dit zlef niet organiseren en zijn niet in staat om het te overzien en goed uit te voeren. dit allleen als ze niet meer thuis wonen.
en wat de tarieven betreft: pgb is altijd 75 van de 100 % die naar de instelling gaat. (in natura is hoger omdat voor alle administratie en regelgeving en eisen een hoger tarief noodzakelijk is. maar met die 75% kan je nog steeds een kwaliteitsbedrijf uitzoeken (maar dan mischien van je tarief wat je kreeg voor 3 uren kun je dan maar 2 en een half uur aangeboden krijgen of een buurvrouw wil je helpen en die werkt voor het zelfde bedrag 6 uren!! dat is het leuke van pgb, dat je ongediplomeerde mensen zelf mag vragen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.