1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

activiteiten voor autistische jongen

Auteur Bericht
Meggie Geplaatst: zondag 21 Oktober 2007 22:00
Hallo,

Ik begeleid een 11 jarige jongen met autisme. De ouders en ik zijn nog zoekende naar gepaste activiteiten. Die we meerdere malen uit kunnen voeren, het liefst binnen i.v.m. de winter die voor de deur staat. Ik begeleid deze jongen iedere zondag 3 uur.
Ik hoop dat jullie tips kunnen geven uit eigen ervaring of mee willen denken.

Groetjes, M.
Geplaatst: maandag 22 Oktober 2007 19:43
dat is een leuke vraag maar..... waar woon je? ik weet veel in friesland maar als je in limburg woont, dan heb je er niks aan! is hij normaal begaafd en wat is zijn autistische beperking want binnen het autistisch spectrum heb je wel 100 varianten. is hij leergierig, op andere kinderen gericht, individueel of actief?
Geplaatst: donderdag 25 Oktober 2007 17:28
En wat zijn zijn hobby's, waar liggen zijn interesses... allemaal vragen waar je rekening mee kunt / "moet" houden als je activiteiten voor iemand zoekt! :wink:
Probeer dus als je dit als "hulpvraag" hier op het forum schrijft, wat nauwkeuriger de situatie, in dit geval de persoon, te omschrijven!
Meggie Geplaatst: vrijdag 26 Oktober 2007 20:55
Hallo bedankt voor de reactie. Ik woon in Zeeland dus inderdaad niet dichtbij. Hij is erg geinteresseerd in treinen en autoverkeer. Er zijn een aantal factoren die activiteiten verzinnen bemoeilijkt. Hij komt namelijlk uit een stabiel gezin, waar hij heeft geleerd zeer sociaal te zijn. Ouders hebben liever activiteiten bij hun thuis waarin je te maken krijgt met dubbel gezag. Verder is zijn concentratie snel afgeleid. Ik had nu bedacht een modeltrein te bouwen met hem. De ouders zien het liefst dat er vier verschillende activiteiten zijn. (voor iedere zondag een activiteit.) dan herhaald de maand zich. De laatste zondag gaan we zwemmen en een andere zondag gaan we bouwen aan de trein. Nu nog twee...
Hij trekt het meest naar mij toe, als we ergens zijn. Als we in het zwembad zijn en we komen bekende tegen gaat hij toch liever met mij zwemmen als met een andere bekende die we daar tegen komen. Verder is hij heel angstig voor insecten, donker, onbekende dingen.
Wie weet komt er nog een reactie
Geplaatst: zaterdag 27 Oktober 2007 18:55
je noemt 2 dingen die de thuis ondersteunende begeleiding altijd wat ingewikkeld maken. je zei: 4 activiteiten. aan de ene kant begrijpelijk, de ouders zijn eindverantwoordelijk anderzijds is het leven ook niet zo statisch! natuurlijk heeft een kind met autisme structuur en regelmaat nodig maar dat zit hem vaak nog meer in de tijden dat jij komt en de verdeling van de tijd dan wat je doet, denk ik! je moet het alleen doen als jij de verschillende activiteiten zelf ook waardevol en plezierig vind. ouders en kind voelen het als het een moeten is, en dat gaat of jezelf of hun tegen staan. thuis begeleiding is zo prive... het is balanceren tussen respect voor privacy en anderzijds betrokken zijn als je ze buiten werk tijd tegen komt. vooral als het om een kind gaat! je moet je thuis voelen maar ook gast blijven. ze luisteren mee en willen ontlast worden. (vreemd altijd) willen nieuwe initiaiteven en willen alles beslissen. ze willen een andere invloed op het kind en ze willen dat je denkt en voelt als hun! ik ben zowel ouder geweest als nu werk gever. ik ken beide gevoelens begrijpen. respect als je ontspannen met deze verschillen kan omgaan! treinreizen en buiten rondkijken en reizen was geweldig geweest..
Geplaatst: vrijdag 07 December 2007 08:52
Beste Meggie, een leuke tip is misschien speksteen bewerken. Dat is een werkje wat geschikt is voor alle niveaus, want je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt. De meeste stoere binken vinden dit ook "cool". En juist degene die niet durven, merken dat ze toch iets kunnen: een lekkere voelsteen maken, door alleen met een schuursponsje de steen lekker glad te maken. Leg de steen op een vochtige handdoek op een groot dienblad o.i.d., dat scheelt in de stofverplaatsing. Deze activiteit is met een wat grotere steen niet geschikt voor in de huiskamer. Het opwaaiende stof is vet en glad.
Met een schilmesje of wat eenvoudige houtraspen en een schuursponsje van de schilder, of een grote schroef kun je al heel wat bewerken.
Mijn ervaring is dat het kalmerend werkt voor drukke kinderen en juist zelfvertrouwen geeft voor degene die niet zo in zichzelf geloven.
Veel plezier met je belangrijke werk!

Groet, speljuf
Gea Geplaatst: zaterdag 08 December 2007 17:04
Hallo,speljuf Hoe kom ik aan die spekstaan waar kan ik die kopen of bestellen Ik woon in Zutphen
Gea Geplaatst: zaterdag 08 December 2007 17:05
Heb je nog wat meer tips voor een dertien jarige
Geplaatst: zondag 09 December 2007 14:15
Hoi Meggie, ik begeleid ook een jongen van 11 met Autisme (Asperger) en wij hebben de mogelijkheid om (gefinancierd uit het PGB) regelmatig naar musea e.d. te gaan. Dat vinden we allebei fantastisch en gaan samen helemaal op in alles wat er te zien is. Ik vind het belangrijk om op zijn interesses in te gaan en zo continu te weken aan een positief zelfbeeld. Wat deze jongen ook erg leuk vind is het bouwen met Kapla, houten blokjes, waarmee hij de meest uitzonderlijke bouwwerken weet te maken. In Delft (!) zijn deze blokken te huur, maar wie weet ook wel ergens in de buurt. Succes! Groetjes Iris
Geplaatst: zondag 09 December 2007 14:15
Hoi Meggie, ik begeleid ook een jongen van 11 met Autisme (Asperger) en wij hebben de mogelijkheid om (gefinancierd uit het PGB) regelmatig naar musea e.d. te gaan. Dat vinden we allebei fantastisch en gaan samen helemaal op in alles wat er te zien is. Ik vind het belangrijk om op zijn interesses in te gaan en zo continu te weken aan een positief zelfbeeld. Wat deze jongen ook erg leuk vind is het bouwen met Kapla, houten blokjes, waarmee hij de meest uitzonderlijke bouwwerken weet te maken. In Delft (!) zijn deze blokken te huur, maar wie weet ook wel ergens in de buurt. Succes! Groetjes Iris
Niesje Geplaatst: maandag 10 December 2007 17:19
Hallo Meggie
Speksteen kun je kopen bij een goedgesorteerde kunstmaterialenhandel. De prijs is per kilo, maar je zal niet zo'n dik stuk willen, en dan eentje voor jezelf natuurlijk. Het is wel verslavend, hoor.
Veel plezier!
Sonnet
Gert Jan Geplaatst: maandag 10 September 2012 12:25
Hoi,
Je kan zwemmen, klimmuurtje doen, varen in Loosdrecht, karten borstelbaan skien etc. succes!
Gert Jan

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.