Klusjes in huis
Auteur | Bericht |
---|---|
Angelique |
Geplaatst: zaterdag 10 November 2007 20:15
Mijn man en ik hebben een klussenbedrijf. Hij werkt bij particulieren en ik heb een aantal PGB-WMO klanten. Nu zijn wij benaderd door iemand die wat klusjes in huis gedaan wil hebben en dat wil betalen uit zijn PGB AWBZ. Moeten wij voor het verrichten van enkele "losse" klussen een contract afsluiten of kunnen we op de factuur aangeven dat het om ondersteunende begeleiding gaat. Moeten wij BTW doorbereken voor het verrichten van enkele klusjes in huis? Het lijkt mij namelijk vreemd dat iemand met een PGB aan ieder bedrijf moet vertellen dat hij het uit zijn PGB gaat betalen, zodat dat bedrijf geen BTW doorberekent. |
Geplaatst: zaterdag 10 November 2007 22:06
mijn voorzichtige mening is dat jullie bedrijf geen ondersteunende begeleiding kan aanbieden. de dienst die jullie leveren is geen zorg en ook niet btw vrij. ik kan me de wens of het idee wel voorstellen dat het bijna onder zorg valt, maar jullie waren al btw plichtig dus geen zorgaanbieder.ik begrijp best dat de klant hier mogelijk anders over denkt maar helaas klopt het niet. net als begeleiding bij sport; is WEL pgb maar de sport zelf niet! of begeleiding bij een uitje maar het uitje zelf niet. maar als de sportleraar zich zelf een pgb begeleider noemt en alleen voor pgb werkt en zodanig bij de kvk staat ingeschreven kan hij wel inclusief de sport de uren declareren! dus jullie klus dienst is voor iedereen een normale dienst die hij zelf moet betalen.. maar als julie zirgvereners zijn zou het wel weer kunnen.. |
|
Taco |
Geplaatst: zondag 11 November 2007 00:15
Uit sommige posts blijkt dat de grenzen van de mogelijkheden van het PGB wel opgezocht worden.... Maar inhoudelijk de reactie: Je bent ondersteunend (activerend zelfs) bezig als je deze opdrachtgever zélf aan de slag laat gaan. Door deze persoon zelfstandiger te laten worden (mocht er bijv sprake zijn van een licht verstandelijke handicap/stoornis). Motiveren dus, laten zien hoe het moet. Ondersteunende begeleiding gaat verder doorgaans over Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (voor lichamelijk/verstandelijk gehandicapten) of hulp bij administratie e.d. Misschien dat opdrachtgever bij de gemeente aan kan kloppen (mocht er bijv sprake zijn van woningaanpassingen!). Dan kan er een vergoeding komen vanuit het juiste potje. |
Geplaatst: zondag 11 November 2007 00:17
Moeten wij voor het verrichten van enkele "losse" klussen een contract afsluiten of kunnen we op de factuur aangeven dat het om ondersteunende begeleiding gaat. ------------------------------------------------------------------------------------- Losse klussen zoals vertimmeren van een keuken of slaapkamer oid ? Hiervoor is het PGB niet voor bedoeld maar voor zorg ! leest u ook de documenten op www.pgb.nl wat ondersteunende begeleiding inhoudt. |
|
Angelique |
Geplaatst: zondag 11 November 2007 16:29
Dat is dus precies wat ik dacht. Ik kom vaker tegen dat mensen hun PGB gebruiken voor dingen die niet binnen de indicatie vallen. zoals mensen die huishoudelijke hulp voor het gezin willen betalen uit de ondersteunende begeleiding van 1 gezinslid. Ik heb dat altijd geweigerd, omdat dat nou eenmaal niet kan. Het voelde gewoon niet goed. Bedankt voor de info, we weten nu wat we de bewuste klant moeten vertellen. |
Geplaatst: zondag 11 November 2007 20:22
angel28 ik vind het jammer als je de schuld bij de vrager neerlegt! want het pgb is een uitgesproken kans om de grenzen van het zorgaanbod te verkennen! bijvoorbeeld: de thuiszorg organisaties willen voorkomen dat hun personeel zich te uitgebuit voelt en wil vooral voorkomen dat hun personeel zich ziek meld: begrijpelijk! dus om alle risico,s uit te sluiten mogen ze bijvoorbeeld bij een grote zorgleverancier hier in de buurt geen zeep, dweilen en andere doekjes gebruiken: door het wringen en bukken zijn er meer ziek meldingen dus gebruiken ze spuitbussen als glassex zodat de kans op pijnlijke handen wordt voorkomen, geen vuilnisbak bij de weg zetten en geen grote beurt van de vloer. ik begrijp dit vanuit de organisatie wel, maar wat zou het prettig zijn dat de client kon bepalen wat voor hem nou huishoudelijke hulp moet betekenen! en dat kan nou net met pgb. misschien hoef je niet iemand die je kamer stofzuigt maar alleen de bedden verschoond? of wil je familie nog wel een keer dweilen maar in de was doen daar is geen tijd voor... waarom zou je pgb medewerker dat dan niet doen? dat is maat werk. je beperking door je handicap opheffen. natuurlijk heb je de verantwoordelijkheid om de zaken zo gewoon mogelijk te regelen. iedereen betaalt zijn eigen sport, klusjesman of glazenwasser. maar als je nu een beste hh hulp vindt die in haar 3 uren werk net zo lief ipv een keer alle gewone werkzaamheden doen een keer alle kasten boven uitzoekt en sorteert, dan is toch iedereen ook blij? wees blij met ee ruimte binnen het pgb. maar zorg er wel voor dat het ook als zorg op papier staat! |
|
Geplaatst: maandag 12 November 2007 12:16
Sinds huishoudelijke zorg onder de WMO valt , mag je huishoudelijke zorg niet meer uit een AWBZ-PGB betalen. Je kunt ondersteunende begeleiding wel besteden aan persoonlijke verzorging of tijdelijk verblijf en omgekeerd. Zolang de zorg maar onder de AWBZ valt mag dit! Ouders mogen uit PGB zichzelf salaris betalen. Wat zij daarmee doen is hun zaak, dus als ze van hun eigen salaris een klussenbedrijfje betalen is dat hun zaak. Dit is echter wel duur: Van hun salaris gaat eerst zo'n 40% belasting af. Het klussenbedrijf brengt de bruto loonkosten in rekening. Je bent dus een hoop bruto PGB kwijt om een klusjesman netto bijv. €15.- per uur te betalen. |
|
Geplaatst: maandag 12 November 2007 12:55
maar ondersteunende begeleiding in de huishouding kan ook! dat is het juist heel vaak. volwassen gehandicapten hebben vaak ondersteuende begeleding juist voor het huishoudelijke werk. vaak is dit voor een deel proberen aan te leren, te helpen kiezen en een lijst met werkzaamheden rond het huishouden plannen maar veel doet de ondersteuende begeleider. een begeleider voor een kind wil vaak ook wel wat hushoudelijk werk verrichten en waarom niet als de tijd en geld er is? een kind hoeft op een middag van 4 uren niet 4 uren de volle aandacht dat is niet altijd wenselijk. |
|
Angelique |
Geplaatst: maandag 12 November 2007 14:39
Beste Sharedan, Ik snap niet waarom je denkt dat ik enige "schuld" van wat dan ook bij de zorgvrager leg. Ik heb in het verleden voor een thuiszorg-organisatie gewerkt. Ik had toen alle vrijheid om met de cliënten af te spreken wat ze gedaan wilden hebben en hoe ze dat gedaan wilden hebben. Na een pauze van enige jaren, ben ik weer gaan werken. Ditmaal echter voor ons eigen bedrijfje. Als ik zie waar de alpha-hulp zich van diezelfde thuiszorgorganisatie tegenwoordig aan moet houden, ben ik blij dat ik me niet aan protocollen hoef te houden. Dat is het fijne van de PGB, je maakt zelf je afspraken. Het enige dat mij soms een beetje stoort, is dat sommige budgethouders wel heel vrij interpreteren als het gaat om "ondersteunende begeleiding" en dus gewoon huishoudelijke (poets) hulp inhuren onder het mom van, Ja maar dat is toch een ondersteuning voor mij? Als steeds meer mensen hun PGB gaan gebruiken voor dingen waar ze eigenlijk niet voor bedoeld zijn, ben ik bang dat we over een paar jaar met meer regeltjes en wetten te maken hebben en dan zijn zowel de budgethouders als de zorgverleners weer terug bij af. Nog even terug naar de klant die ons vroeg klusjes te doen onder zijn PGB. Na alles nog eens nagekeken te hebben hebben we besloten dat wij best klussen voor hem doen, maar we gaan niet rommelen met onze facturen, om het te laten lijken dat we ondersteunende zorg bieden. Hij krijgt dus gewoon een normale factuur met BTW, net als al onze "gewone" klanten. Uit welk potje hij ons betaalt is niet onze zaak, voor ons is hij gewoon een reguliere klant. |
Geplaatst: maandag 12 November 2007 16:52
ik heb er zelf wel en niet problemen mee dat de grenzen van het pgb worden opgezocht. als het goed is zit er een verband tussen hun verhaal over zorg en het geld dat ze krijgen. het pgb is slecht 75% van de awbz tarieven en als ze er zo slim mee omgaan dat ze het gewenste doel hebben gehaald dan is de rest als het ware je beloning! dus je koopt echt een huishoudster in (en niet de awbz erkende zorg voor 20 euro die niet alles mag: maar je buurvrouw voor 8 euro per uur die wel alles doet) en de begeleiding op woensdagmiddag van je kind doet een spw stagiare gratis en het weekend logeren is bij de pedagogische onderbouwde zus van je vriendin en die vraagt maar 200 euro voor een weekend. dan heb je het bijzonder goed geregeld en waar voor je geld en als je dan voor de laatste pgb gelden in november/december een begeleider vindt die je huis een grote beurt wil geven heb je dan ook echt begeleiding.. wat voel je je dan goed als ouder! tevreden, gelukkig opgeruimd en bewust van je pgb. je geniet en je hebt het geld besteed waar het voor was: je gezin op de rails krijgen of houden! maar natuurlijk zie ik ook dingen die ik jammer en overbodig vind. je hoort mij niet zeggen dat ouders te weinig pgb krijgen,tenzij ze zelf hun zorgvraag niet helder hebben en niet concreet bij de aanvraag zijn, maar ze krijgen veel...(gelukkig) |
|
Gast |
Geplaatst: donderdag 17 Maart 2011 10:18
Mag ik zo vrij zijn deze omhoog te schoppen? :-) Een erg interessant topic. Want stel ... Iemand is gediagnostiseerd met ASS (autisme spectrum). Zonder volledig te zijn o.a. overzicht verliezen, geen verantwoording meer durven nemen en daardoor excessief uitstelgedrag. Die persoon is aan diverse klussen begonnen in het huis maar komt maar niet af. Gezin lijdt eronder, pgb-houder lijdt eronder. Diverse pogingen ondernomen de boel in orde te maken wat maar niet schijnt te lukken. Dit ondanks de technische kennis en vaardigheid bij de pgb-houder. Hoe gerechtvaardigd is het dan om: Een ter zake kundige begeleider in te huren die ook nog begrip en feeling heeft met de medemens. En dat deze handige begeleider dan de pgb-houder begeleidt in het verrichten van de klusjes zodat alles ooit eens af komt en het gehele systeem (lees: gezin) daar beter van wordt? Vroeger zou dit waarschijnlijk gewoon "samen klussen" zijn geweest. Nu met een PGB het verstrekken van BG-I m.b.t. afronden van allerlei zaken in en rondom het huis? |
Geplaatst: donderdag 17 Maart 2011 10:32
Sharedan! Dat is lang geleden! |
|
Pim |
Geplaatst: donderdag 17 Maart 2011 15:14
Beste Gast, Het is naar mijn inzicht prima om een deskundige begeleider de draad op te laten pakken om zodoende deze persoon verder te helpen. Het is daarbij wel noodzakelijk om dit samen met de PGB houder te doen, zodat deze er ook daadwerkelijk mee geholpen is. Ik heb deze vorm van zorgverlening zelf ook meermalen geïnitieerd toen het over Zorg in Natura ging bij ambulante begeleiding. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
H. |
Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 13:41
Als een budgethouder is geindiceerd in een ZZP, is het toegestaan huishoudelijke hulp uit het AWBZ budget te betalen. De budgethouder krijgt hier geen vergoeding voor, maar heeft de vrijheid om dit uit het budget te betalen. |
Heleen |
Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 22:04
Beste Sharedan, vertel die buurvrouw die alles doet voor 8 euro per uur er dan wel bij dat ze wordt onderbetaald omdat jij zo slim bent. |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 18 Maart 2011 22:13
Beste Heleen, Het bericht van Sharedan stamt uit 2007. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
HZC Weert Comfortzorg |
Geplaatst: vrijdag 01 April 2011 12:16
Klussen in huis en dit betalen vanuit een persoonsgebonden budget vind ik wel heel ver gaan. Ik kan wel begrijpen dat ze begeleiding in huurt om de klussen te organiseren als ze dit niet zelf zou kunnen. Maar een klusbedrijf dat begeleiding geeft ?? dat hoort niet echt in die sector thuis lijkt mij, Maar ik denk dat een klusbedrijf ook niet op hun factuur kunnen aangeven begeleiding gegeven, want begeleiding is btw vrij voor de zorg maar voor het klusbedrijf zal er btw geheven moeten worden. En hoe zit het dan met de overeenkomst die moet gesloten worden.. kluszorg ? Ik zou als klussenbedrijf gewoon zeggen : alle klussen die we voor u doen krijgt u gewoon een factuur van met de gedane werkzaamheden, en hoe diegene dit dan betaald is zijn of haar verantwoording, maar als klusbedrijf heb je dan goed gehandeld., en het zorgkantoor handeld dit wel af bij de verantwoording. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk