Logeeropvang
Auteur | Bericht |
---|---|
(verwijderd) |
Geplaatst: woensdag 05 December 2007 16:12
Casa Nostra in Helden (L.) biedt weekend logeeropvang aan autistische kinderen in 2 leeftijdsgroepen (6 t/m 11 en 12 t/m 16jr). Casa Nostra is een particulier initiatief en zoekt nog enthousiaste, professionele begeleiding op basis van de 2 (of 3)dagen-regeling. Maar los daarvan, het schijnt, nu het logeerhuis (nog) niet permanent bewoond wordt, dat een vrijstelling bestemmingsplan aan de gemeente gevraagd dient te worden, een zgn. art. 19 WRO-procedure. Wie herkent dit en/of heeft hier ervaring mee :?: |
Geplaatst: woensdag 05 December 2007 21:54
laat ik met het slechte nieuws beginnen; de kans op een vrijstelling is waarschijnlijk klein. een stad of dorp of een industrieterrein wordt neergezet volgens plan. op de ene plek ligt woonstemming, op het andere stuk mag alleen landbouw of industrie volgens een bepaalde categorie. (licht, gemiddeld of matig) in zware industrie mag met giftige stoffen worden gewerkt en bij lichte helemaal niet. dienstverlening waar vaak zorg onder valt heeft weer andere bestemmingseisen. als ik als aanbieder een locatie zoek wil ik dat ook nog steeds het liefst zelf uitkiezen. ik zou in een redelijk bewoonde buurt willen en met wat groen. maar net als ik hier spijtig genoeg geen toestemming voor krijg krijgt ook de andere aanbieder het ook niet zomaar! een bos blijft een bos en volgend jaar staat er in het midden niet zomaar een villa! of in het huis naast je beginnen ze volgend jaar geen discotheek. een woonbestemming krijgt zelden tot nooit een werkbestemming. wel mag je thuis kinderen opvangen zolang de buurt er geen last van heeft. daarom mag je o.a geen personeel bij jou thuis laten werken. en bij meer dan 8 mensen in je huis moet het kostbaar brandveilig bewezen zijn! een locatie voor logeren is een groot probleem. ook voor mij na 2 jaar huurpanden te gebruiken...! ik kan je uit eigen ervaring weinig hoop geven, wel kunnen we samen nadenken over hoe dit landelijk ooit mooier geregeld zou kunnen worden... |
|
Geplaatst: woensdag 05 December 2007 22:01
en je had het over de 2 of 3 dagen regeling. die mag je als zorgaanbieder wel rechtstreeks aan een freelancer aanbieden. maar als jij een zorgproject begint, vindt de belasting eigenlijk dat jij ze een contract moet aanbieden. (je kunt eerst 3x een tijdelijk contact aanbieden voor je een vast contract aanbiedt maar dan moet je een vast contract aanbieden. als werkgever heb je die plicht! je kunt wel met freelancer werken die zijn dan zelf aangemeld bij de kvk als freelancer, regelen zelf alles, dus jij betaalt ze bruto zodat ze zelf verder de premies kunnen betalen. alleen een freelancer werkt alleen per opdracht. dus elke keer als je hen vraagt te komen werken mogen ze ook nee zeggen. je hebt als werkgever niets van hun te verwachten. ook geen functioneringsgesprekken, want ze zijn zelfstandig en jij vraagt per opdracht je kwalitei en zei kunnen ja of nee zeggen. ze moeten ook minsten voor 3 werkgevers per jaar werken anders ben je niet zelfstandige... ook voor ons was dit een enge maar noodzakelijke keus. |
|
(verwijderd) |
Geplaatst: donderdag 06 December 2007 10:52
Dankjewel Sharedan voor je uitvoerige reactie. Wellicht is het raadzaam indien ik nog vermeld dat ik niet vanuit een huurpand werk, maar vanuit eigendom, dat dus niet (meer) permanent door mezelf bewoond wordt. Het eigendomspand is thans in gebruik als logeerhuis, vooralsnog in weekenden, met mogelijk tevens uitbreiding naar midweken. In hoeverre is art 19 WRO aan de orde nu het pand wel nog steeds bewoond wordt, zij het (vooralsnog) alleen in weekenden? De bestemming 'wonen' verandert in elk geval niet heel erg opvallend in werken. Ik vestig er bijvoorbeeld geen winkel in en ik ga ook niet van-huis-uit broodjes verkopen o.i.d. Ik ben benieuwd naar reacties :?: |
Geplaatst: donderdag 06 December 2007 20:26
Beste Tobie, ik weet niet hoe het daar tot nu toe georganiseerd was, met welke vergunning. ik zelf werk op 2 locaties en heb dit voorlopig zo opgevangen: de ene is een leerboerderij. deze heeft een vergunning voor logeren/vakanties in het gebouw en brandveiligheid tot 40 personen. voordeel: veel bedden en zelf geen omkijken naar de regels en brandveilgheid. nadeel: 8 persoons kamers is voor ons te groot! en het is niet op zorg berekend, ook niet heel netjes voor vakantie kan het best maar structureel iets minder. maar hier mogen we huren! en ik heb een heel groot prive huis. de eigenaren zijn verhuist en willen het verhuren. het staat op hun naam. wij hebben bij de makelaar vermeld dat we het voor werk gingen gebruiken maar dat wilden ze niet op papier zetten. (waarschijnlijk omdat ze het anders niet mochten verhuren) het is in een prijsklasse die een particulier niet overweegt dus niet verhuurbaar.. dus ook geen vergunning want wij zijn hier officieel niet. wel weten de paar buren die we hebben dat we hier kinder opvang doen. ik heb nu de kans om de buren tot goede kennissen te maken en mochten we het willen en kunnen kopen dan verwacht ik zo minder weerstand uit de buurt. ik zelf zou ook schrikken als er in je omgeving logeeropvang voor kinderen met adhd zou komen. dat is niet voor niets, stel je voor dat! inmiddels weet ik dat de buren er geen last van hebben maar als we eerst toestemming hadden moeten vragen, weet ik niet of ze ook zo enthousiast waren geweest. Een gemeente kan een niet ingrijpen idee over het pand hebben: gedogen maar zodra je officieel toestemming wil en ze maken een uitzondering zijn er zeker nog 50 mensen die een uitzondering willen. we hadden hier een prachtig groot (pipie langkous) huis, fantastisch! de eigenaar wil het dolgraag verkopen maar het is naast zijn opgekochte fabriek waar een vergunning voor zware industrie op ligt en het zit tegen de haven aan. prachtig uitzicht! maar dus een vergunning voor zware industrie. wie hadden dit allemaal willen hebben: jonge starters- studentenwoningen- medewerkers voor de ombouw van de fabriek- prive gezin, kinderopvang= niemand kreeg het. als ze het nu alsnog zouden veranderen, wie krijgt het dan? ik zou vinden dat ik er recht op had. ik had de sleutels al en heb al een bouw bedrijf er doorgehad.. maar het blijft nog steeds: NEE. officeel aanvragen moeten ze er als gemeente ook voor staan en de buurt moet akkoord. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk