1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

reiskosten

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 31 December 2007 16:39
Wat vinden jullie als zorgaanbieders een redelijke vergoeding voor reiskosten?

Ik heb nu een offerte gekregen waarin ik de reistijd moet betalen als uurloon + 0,33 cent per km.

Volgens de aanbieder zou dat volgens de CAO zijn. Over welke CAO spreken wij dan eigenlijk voor een SPH-er?

Ik dacht trouwens dat je niet meer als 0,19 cent onbelast mocht vergoeden?

Dianab
Nelleke Geplaatst: maandag 31 December 2007 19:20
Ik reken zelf als zorgaanbieder 0,19 per kilometer, dit is het gangbare tarief. Daarboven moet er belasting over betaald worden. Ook nog de reistijd vergoeden? Je moet die zorgaanbieder wel héél graag willen hebben als je met deze tarieven akkoord gaat...

Zie ook http://www.svb.nl/internet/nl/regelingen/pgb/reiskostenregeling/index.jsp#1
Anne Geplaatst: maandag 31 December 2007 19:50
Net als nelleke vraag ik 19 ct per km. en de reistijd wordt niet meegeteld.
Ik zou persoonlijk nooit in zee gaan met zorgverleners die meer dan die 19 ct per km willen en daarnaast ook de reistijd vergoed willen hebben, maar dat is voor ieder persoonlijk een afweging uiteraard.
Cum Cura Geplaatst: donderdag 03 Januari 2008 14:02
:o :o :o :o :o :o :o
Ook ik werk in de regio Utrecht en reis veel door de provincie heen en weer. Ik reken 20 Eurocent per km. Soms reis ik wel 1 uur incl. files maar dit is mijn eigen keuze. Dus mijn eigen tijd. Je maakt een keuze hoe je je werk indeeld. Dat daar dan km vergoeding tegenoverstaat omdat je de auto gebruikt is dan niet meer dan gebruikelijk.
Een aanbieder die ook de reiskosten meerekend lijkt mij dan ook meer een commercieel bedrijf dan een welzijnswerker. Als het uurtarief te laag is voor deze aanbieder kan je ook je tarief afstemmen op de normale norm en daar de juiste afspraken voor maken, zodat iedereen tevreden is. Het PGB is bestemd voor zorg en welzijn toch.
Geplaatst: donderdag 03 Januari 2008 16:59
Via mijn werkgever ontvang ik € 0,31 p. km. aan reiskostenvergoeding, boven mijn werkuren. Hier zit het parkeergeld bij inbegrepen.
Via Humanitas, waar ik als vrijwilliger werkzaam ben, ontvang ik ook € 0,31 p. km. reiskostenvergoeding. Dit als ik niet met het openbaar vervoer kan. Ook hier zit het parkeergeld bij inbegrepen.

Deze vergoeding is in mijn ogen net niet (meer) dekkend.
Per kilometer gebruik ik € 0,10 tot € 0,15 aan benzine en € 0,20 tot € 0,25 aan onkosten als belasting, verzekering en onderhoud. Dan reken ik de afschrijving van de auto en de parkeerkosten niet mee.

Dus mensen die € 0,19 rekenen per kilometer schieten er volgens mij dik bij in.
Geplaatst: donderdag 03 Januari 2008 19:34
Ik wil nog even reageren. De aanbieder (bureautje) wil 49 euro per uur. Ik krijg dan een HBO opgeleid iemand. Stel dat deze 4 uur wordt ingepland dan gaat er 1 uur a' 49 euro op aan reistijd. De daadwerkelijke totale reistijd bedraagt ook een uur en in de spits iets langer. Daarboven op komt 0,33 x 74 km per bezoek is 24,42 euro. Ik ben dus 73 .42 euro aan reiskosten kwijt en krijg voor 98 euro hulp. (In eerste instantie had ik niet door dat ik ook een uur reistijd moest betalen.) Als zorgvrager vind ik deze verhouding echt te gek.

Het gaat mij dus niet alleen om de 0,33 cent. Inderdaad is 0,19 niet kosten dekkend. Toch staat op de site van de SVB (PGB) dat ik als zorgvrager niet meer als 0,19 cent onbelast mag vergoeden. Daarboven moet dus belasting betaald worden. Als zorgvrager moet je daar dus erg in hebben en doorgeven aan de belasting. Lijkt mij onnodig ingewikkeld. Volgens mij is het gangbaar dat je voor woon-werkverkeer 0,19 cent krijgt. Voor zakelijk rijden worden vaak wel hogere tarieven gehanteerd. Maar een echte werkgever weet hoe dat verwerkt moet worden. Bovendien lijkt mij dat als er geen pakeergeld betaald hoeft te worden dat je dit niet doorberekend aan de zorgvrager. Ik vind dat je inderdaad dan een reele uurprijs moet vragen die je kosten dekt.

Wel vraag ik mij nu af stel dat mijn kind een uitstapje gaat maken met zijn begeleider hoe dan de vervoerskosten doorberekend worden. Hoe doen jullie dat? Ik mag namelijk niet apart vervoerskosten opvoeren als ik geen indicatie voor vervoer heb.

Weet iemand nog een antwoord op mijn CAO vraag?

Groetjes Dianab
Nelleke Geplaatst: donderdag 03 Januari 2008 23:24
Dat zal dan misschien de CAO Welzijn zijn. Misschien kun je dat nog navragen? Volgens mij wordt ook in die CAO geen reistijd vergoed, alleen dienstreizen... Daar hoef jij niet voor op te draaien! Verder vergoedt die CAO alleen 31 cent per kilometer als er echt niet naar de werkplek te komen is met het openbaar vervoer. Die 19 cent is gebaseerd op openbaar vervoertarief!
Geplaatst: donderdag 24 Januari 2008 19:21
Voor freelancers en zorgbureaus geldt dat zij reiskosten kunnen aftrekken bij de belastingaangifte. Daarbij, zoals te zien in de contracten uitgegeven door de SVB, is er bij deze categorie zorgverleners ook geen reiskostenvergoeding mogelijk. Dit zou dan opgenomen moeten worden in het uurtarief, terwijl de kosten tevens aftrekbaar zijn. Dat is mijns inziens dubbelop.
Annette Geplaatst: zaterdag 26 Juli 2008 14:45
De CAO's waaronder je kunt vallen in dit werkterrein zijn: COA Maatschappelijk werk en welzijn, CAO GGZ, en CAO Gehandicaptenzorg. Bij alle CAO's zijn de reiskostenvergoeding woon/werk 0.19 per kilometer, en er is een eigen bijdrage ( zie CAO) Dienstreizen, gemaakt in de werktijd in opdracht van de werkgever zijn 0.33 cent.

Mvr, Annette
Geplaatst: dinsdag 13 Maart 2012 16:30
Wil iedereen gaarne wat voorleggen. Ik zit in een Cliëntenraad van de GGZ en zet mij tevens in als ervaringsdeskundig vrijwilliger op verschillende gebieden en met die achtergrond ben ik ook gekozen om onze belangen te behartigen in de WMO Raad van mijn Gemeente. Ik stuit hier al twee jaar op een probleem, dit betreft de reiskostenvergoeding van 0.19 eurocent per km, deze is namelijk veel te laag, zoals ook al eerder vanuit verschillende kanten in dit forum is gezegd. De Belastingdienst heeft nu juist en alleen voor deze groep van vrijwilligers hier een uitzondering voor gemaakt, namelijk zij mogen de daadwerkelijk gemaakte kosten opvoeren dus hoger dan die bewuste 0.19 eurocent , zonder dat de desbetreffende organisatie die deze reiskostenvergoeding uitkeert hier belasting over hoeft te betalen noch dit bedrag dient op te geven , zolang men zich maar binnen de verder gestelde bepalingen die voor vrijwilligers geldt zal houden. Echter de GGZ maar ook de Gemeente blijven vasthouden aan de 0.19 vergoeding per verreden km en hebben hier geen verdere boodschap aan.
Vindt dit een groot onrecht zeker gezien als men weet dat er volgens de GGZ CAO per 1-1-2012 een vergoeding van maar liefst 0.36 cent per km wordt uitgekeerd voor werknemers in loondienst. Temeer omdat het overgrote deel van de GGZ vrijwilliger leeft van een schamele uitkering, men vindt het schijnbaar heel normaal dat men het tekort uit eigen zak zal moeten bijleggen. Daar komt bij dat voor een deel van deze groep vrijwilligers het openbaar vervoer geen redelijk alternatief zal zijn, vanwege hun beperkingen. Het werkt verder zeker niet motiverend noch opbouwend maar meer frustrerend en is daarom welhaast asociaal beleid te noemen.
De volgende logische gedachte komt dan ook bij mij spontaan op, dat omdat juist deze groep van vrijwilligers vaak niet bij monde genoeg zijn om hier afdoende tegenin te gaan dat daarom de GGZ zich hier in zo blijft vastbijten, is dan ook werkelijk triest te noemen.

Bedankt voor uw aandacht en met vriendelijke groet , een bevlogen vrijwilliger
Geplaatst: woensdag 14 Maart 2012 18:51
Zoals hier in mijn bericht ook is te lezen, is de vergoeding per km volgens de GGZ-Cao niet 0.33 maar is deze al opgetrokken naar 0.36 eurocent de kilometer per 1-1-2012.
Pim Geplaatst: donderdag 15 Maart 2012 08:48
Beste Ron,

Het vervelende is dat een CAO niet gaat over vrijwilligerswerk tenzij het specifiek vermeld staat erin.
Het gaat echt over professionele krachten die collectief arbeidsvoorwaarden hebben.

Zover mijn informatie strekt hanteert de belastingdienst nog steeds de zeer lage 19 cent regeling (ook voor 2012) om dit niet aangemerkt te krijgen als extra inkomsten (waarover belasting betaald moet worden; met andere woorden, alles wat meer word vergoed geld als gewone inkomsten waarover belasting betaald moet worden)
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/eigen_vervoer/u_reist_met_eigen_vervoer_naar_uw_werk

Over de uitzondering waar u het over heeft is mij niets bekend en kan ik u dus geen informatie over geven. U zult dat zelf hard moeten maken middels een brief die u daarover heeft gekregen van de belastingdienst of een officiële bekendmaking. Anders heeft u helaas geen enkele grond om dit te kunnen claimen.

Als de vergoeding voor de kilometers een struikelblok vormt voor u om uw vrijwilligerswerk te doen, zult u dat zeker aan moeten kaarten. Dat kan ook betekenen dat u het niet krijgt en mogelijk daardoor moet stoppen met het goede werk dat u doet. Benadruk dus vooral wat u bijdraagt aan de organisatie en wat het met u doet als u dit niet meer kunt doen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zaterdag 21 April 2012 20:46
Hallo Pim, bedankt voor je reactie. Het klopt dat de uitkerende instanties uitgaan van die 0.19 cent vergoeding voor werknemers in loondienst, zij denken echter verkeerd ze gaan uit van de verkeerde basis. De link die jij mij stuurt is ook die van een werknemer in loondienst.
Dat is dan nu ook juist de reden dat de Belastingdienst hier voor de vrijwilliger terecht een verschil in aanbrengt, let wel het zijn daadwerkelijk gemaakte onkosten en geen inkomsten
Heb het even opgezocht voor je, de link staat hieronder.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/vrijwilligersvergoedingen/vergoeding_voor_gemaakte_kosten

Ik hoef niemand iets te bewijzen, want een ieder kan dit zelf nalezen op de site van de Belastingdienst , het spreekt voor zich.
Heb mijn daadwerkelijk gemaakte reiskosten uitgerekend via de ANWB-site en dit zou voor mijn autogebruik (Renault Clio) 32.1 eurocent per km betekenen aan werkelijk gemaakte onkosten. Je begrijpt dat het verschil in gemaakte onkosten en de vergoeding dan aardig kan oplopen in een jaar.
Let wel !!! de uitkerende organisatie noch de vrijwilliger hoeft hier verder geen belasting over te betalen. Met vriendelijke groet.
Marcel Geplaatst: vrijdag 22 Juni 2012 14:46
Als ZZP-er geld geen CAO je bent gewoon je eigen werkgever, ook de gene die werkovereenkomst hebben zijn hun eigen werkgever. Het lig aan het contract wat je hebt aangegaan. Maar het staat vrij een hoger kilometer kosten te vragen, hoewel dit voor de ZPP-er geen financieel voordeel oplevert omdat als hij boven de 19 cent die nu vrijgesteld zijn door de belastingdienst over het gehelen bedrag belasting moet betalen omdat 33 cent inkomen is. Ik zelf ken een zorg verlener die 50 cent vraagt voor dag besteding BEG-D dus VV dat is natuurlijk een zware belasting op PGB terwijl ze minder hoeft te doen dan autorijden zijn dat gewoon extra inkomen terwijl ze voor woon werk RK 19 cent vragen. Maar ja dan moet je wel VV geïndiceerd hebben anders moet je 50 cent zelf betalen.

Ik zelf ben met woon-werkverkeer ander gaan doen omdat de bedragen soms opliepen tot ruim 20 % van het zorg budget. Ja en bovendien zijn we nu allemaal zo verwent dat men reiskosten vergoed krijgen, in mijn periode toen ik werkte moest ik kaar de eerste klant en vanaf de laatste klant zelf de kosten betalen. De betere jaren heeft de werkgevers meer vervoerkosten gaan betalen omdat het moeilijk was je personeel te houden. Terwijl het rond de 70 en 80 jaren normaal was je eigen reiskosten te betalen. Dan praten we over Woon werk WW wat nu RK heet

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.