1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

verzekeraar en andere starters vragen

Auteur Bericht
Jetta Geplaatst: zaterdag 19 Januari 2008 11:24
Dag allemaal,
ik ga starten als freelancer voor verpleging, verzorging en begeleiding. Ik heb momenteel een klant maar zij wil wel dat ik een aansprakelijkheidsverzekering heb. Waar kan ik deze het beste afsluiten want ik kom er niet echt uit. Ik ga een uurtarief vragen van 35 euro en een VAR ROW omdat ik momenteel nog maar een klant heb. Dit gaat wel uitbreiden...
Heeft iemand nog tips voor mij of moet ik iets anders doen? Ik sta geheel open voor alle suggesties!
Groeten Jet :D
Marij Geplaatst: zaterdag 19 Januari 2008 12:04
Kijk eens op www.zzp.nl
Hier vind je veel info over zelfstandig werken in de zorg.
gr. Marij
Nelleke Geplaatst: zaterdag 19 Januari 2008 12:37
Je bent automatisch verzekerd via de collectieve aansprakelijkheids- en zaakschadeverzekering van de SVB. Geldt ook voor freelancers met een VAR-WUO. Wel heb je een eigen risico van 125 euro per gebeurtenis.
Jetta Geplaatst: zondag 20 Januari 2008 12:09
Dat is alweer meer info! Bedankt!
De klant waarvoor ik nu ga werken vraagt wel om een aansprakelijkheidsverzekering maar ik zal haar ook wijzen op de verzekering via de SVB.
Als iemand anders nog goede tips heeft op welk vlak dan ook voor starters.... Ik ben enorm nieuwsgierig en sta open voor tips. :D
Ik ga morgen naar de belastingdienst en naar de KvK.
Groeten Jet
Annelies Geplaatst: zondag 20 Januari 2008 12:56
Hallo Jet,
Ik lees dat erg enthousiast bent om te starten als freelance zorgverlener. Maar ik lees dat je het ook hebt over een VAR-ROW.
Misschien is het toch een overweging om direct aan een VAR-WUO aanvraag te denken. Door je enthousiasme zul je mogelijk toch snel meerdere cliënten verwerven.
Wanneer je eerst een VAR-ROW aanvraagt, kan de aanvraag van VAR-WUO, op een later tijdstip, mogelijk wel eens lastig worden.
m.v.g., Annelies Blekman,
Anne Geplaatst: zondag 20 Januari 2008 20:43
Nou ik weet niet hoe anderen het voor elkaar krijgen om een VAR-WUO te krijgen!! Ik krijg nu voor het tweede achtereenvolgende jaar toch een VAR-ROW, terwijl ik om een WUO heb gevraagd. Terwijl ik afgelopen jaar 9 verschillende cliënten heb gehad, bij de belastingdienst wel qua omzetbelasting als bedrijf wordt aangemerkt (ik verleen ook diensten waar ik BTW moet berekenen), ik een enorme investering heb gedaan voor mijn eigen praktijkruimte etc... Ik heb alleen nog niet zo heel erg veel verdiend én ik werk nu nog voor een groot deel voor mijn eigen zoon. Ik heb alle vervelende dingen die een zelfstandige ook heeft zoals geen recht op doorbetaling bij ziekte, geen afdracht van sociale lasten en dus ook geen recht op ww en wia etc.... (dit omdat ik via een overeenkomst v. opdracht met inwonend familielid werk en daarnaast dus als zzp'er). Ik werk NIET via een bemiddelingsbureau, zoek mijn cliënten zelf, maak zelf facturen en moet er zelf achteraan als mensen niet betalen.
Vertel me eens, wat doe ik nu fout??? En wanneer krijg je dan wel een VAR-WUO???
Nelleke Geplaatst: zondag 20 Januari 2008 21:45
Zonne, mail me maar even, dan stuur ik je een kopie van mijn VAR-aanvraag waarop ik een VAR-WUO kreeg.

[email protected]
Jetta Geplaatst: maandag 21 Januari 2008 11:38
Weer bedankt, nog net de verklaring aangepast en ga nu voor de WUO.
Ik hoop alleen dat ik voldoende klanten krijg. Ik wil namelijk niet de schoolvakanties werken en ook niet teveel buiten de schooltijden om. Ik heb dus nogal wat noten op mijn zang 8)
Hoop nog meer tips te krijgen! Helpt in el geval wel.
Groeten Jet
Geplaatst: maandag 21 Januari 2008 12:10
jetzorg, ik weet niet precies wat je wil doen, maar wat ik wel weet dat buiten school tijden en vakanties juist pgb tijd is! overdag kan iedereen naar een werkvoorziening of school of bezigheidstherapie. de zorg thuis is vaak s,morgens tussen 7.00 en 9.00. en s,middags vanaf 15.00 tot 21.00 weekenden ne vakanties. dat zijn de tijden waarin pgb personeel het moeten verdienen.
Jetta Geplaatst: maandag 21 Januari 2008 12:46
Voor kinderen klopt dit ook.
Maar ik heb veel ervaring met volwassenen die overdag zorg willen ontvangen.
Groeten Jet
Taco Geplaatst: maandag 21 Januari 2008 17:16
Zonne: voor de aanvraag van een VAR WUO kan je op diverse plekken op internet handleidingen krijgen, zoals hier: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/inkomstenbelasting/var/handleiding

Het mooist is op alle aangegeven punten de meest optimale antwoorden te geven, echter, de belastingdienst heeft hier niet altijd álle gunstige antwoorden voor nodig (m.a.w. als het met je verdiensten, werkuren en aantal klanten goed zit, kunnen ze 'onvoldoende' investeringen wel door de vingers zien).

Ik krijg nu voor het tweede jaar een var WUO (binnen enkele dagen na aanvraag al).

Het hangt verder van je overtuigingkracht af of de belastingdienst je een ondernemer vind voor de belasting, mocht je (achteraf) geen var WUO krijgen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.