pensioen
Auteur | Bericht |
---|---|
Annelies |
Geplaatst: zondag 03 Februari 2008 11:05
Op het forum kom ik allerlei belangrijke onderwerpen tegen. Behalve de volgende. Namelijk het opbouwen van een pensioen. Wie van jullie denkt wel eens aan het opbouwen van een eigen pensioen ? Bij welke ZZP-er of werknemer bij een PGB-budgethouder speelt dit wel eens in de gedachten ? Wie heeft er al plannen om een pensioen op te bouwen ? Of heeft hier al stappen in ondernomen ? Gelukkig is er per 1 januari ´08 een nieuwe wet aangenomen. Hiermee verwacht het kabinet meer concurrentie. Namelijk op het gebied van lijfrentes en een nieuwe soort pensioenvoorziening. Dit kan positief zijn voor mensen, die niet deel kunnen nemen aan een collectieve pensioenvoorziening. m.v.g., Annelies Blekman, www.thuisverpleegkundige.nl |
Maurice |
Geplaatst: zondag 03 Februari 2008 13:04
Inderdaad een onderwerp waar een langetermijnvisie voor nodig is. Zelf ben ik vanaf januari ZZP'er en na contact met PGGM blijkt dat je daar de eerste drie jaar kan kiezen voor vrijwillige voortzetting van je pensioensopbouw. Mits je natuurlijk via je oude werkgever daar je pensioen geregeld hebt. Bijkomend voordeel van de vrijwillige voortzetting is dat er een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij zit. Natuurlijk legde je werkgever vroeger een deel van het pensioen in. Dit moet je nu uiteraard helemaal zelf doen. In de offerte die men je stuurt zie je wat je per maand in moet gaan leggen en wat dat straks per jaar aan ouderdomspensioen op zal leveren. Misschien voor andere mensen die net starten een goede mogelijkheid om te kijken wat het in je eigen geval kan betekenen! Met vriendelijke groet, Maurice Stultiens |
Anne |
Geplaatst: zondag 03 Februari 2008 14:00
Ik ben daar mee bezig geweest. Ik werk deels als ZZP'er en deels via opting-in voor mijn eigen zoon. Omdat er vorig jaar nog erg veel onduidelijkheden waren bij het SVB servicentrum over pensioenopbouw, heb ik eerst via een lijfrentepolis een bedrag per maand opzij gezet. Eind 2007 heeft een tussenpersoon voor mij zich erin verdiept en uiteindelijk ben ik toen in december begonnen met een pensioenregeling die loopt via svb servicecentrum, omdat ik voor mijn zoon via opting-in werk. Mochten mijn inkomsten als zzp'er op een gegeven moment hoger worden dan kan ik de lijfrentepolis (die nu tijdelijk is stopgezet) weer activeren en zo nog meer opbouwen voor later. Helaas heb ik door ziekte en arbeidsongeschiktheid nooit eerder een pensioen op kunnen bouwen en ben ik met mijn 40 jaar dus erg laat begonnen, maar dat is des te meer reden voor mij geweest om hier achteraan te gaan. Ik laat mijn pensioenregeling nu lopen via DE Goudse, de lijfrentepolis liep via reaal. |
Geplaatst: maandag 04 Februari 2008 10:43
Waarschijnlijk heb je hier goed over nagedacht. Nadeel: twee overeenkomsten, twee maal kosten. De nieuwe regeling per 1-1-2008 lijkt mij wel wat. Sparen voor je pensioen in één pot en dan zo rond je pensionering één tijdelijke of levenslange lijfrente kopen. Dat is dan één maal provisie. |
|
Annelies |
Geplaatst: zaterdag 09 Februari 2008 15:39
Het blijkt inderdaad, dat bij een pensioenfonds, zoals het PGGM en het ABP, de pensioenvoorziening het meest rendabel is. Er blijkt maar een klein van de inleg gebruikt te worden voor de kosten. m.v.g., Annelies Blekman, www.thuisverpleegkundige.nl |
Geplaatst: woensdag 11 Juni 2008 20:01
Zoals Annelies aangeeft is pensioen opbouwen als zelfstandige een niet veel besproken onderwerp. Een enorm deel van de zelfstandigen begint er ook in een latere fase pas aan. Beseft echter wel dat verzekeraars als PGGM slechts een rendement aanbieden van zo'n 3%. De kosten zijn inderdaad laag, maar de opbrengsten ook niet hoog. Met constructies via banksparen is er inmiddels al een hoger rendement op te halen. Zeker als je bereid bent om geld vast te zetten. Tenslotte kunnen de echte 'durfals' ook een constructie overwegen met risico beheerst beleggen waarin je probleemvorming dempt. Ik heb daar zelf goede ervaringen mee. Mocht je geinteresseerd zijn in aanvullend advies hierover, bezoek dan binnen mijn profiel mijn sites. |
|
Geplaatst: donderdag 12 Juni 2008 14:44
Kent U ze nog: De winstversnellers, de Duisenbergregeling en nu de woekerpolissen? De les hieruit is: Een contract per product en niet een contract per 3-4 producten samen, die je ook nog eens voor jaren bij dezelfde bank moet afnemen, waardoor de concurentie wordt uitgeschakeld. Bij stoppen: nog meer kosten. Dan weet je zeker dat je rendement onder dat van een gewone spaarrekening uitkomt en dat de maatschappij Uw belastingvoordeel ( de rendementsheffing) in eigen zak steekt. De PGGM belegt niet alleen in liquiditeiten, maar ook in aandelen en obligaties! Voor een echte pensioenverzekering moet een verzekeraar een ( minimaal) rendement garanderen. Bij gecombineerde beleggingsproducten kun je niet controleren of je dat ook gaat krijgen: Beleggingen fluctueren, je weet niet wat er feitelijk wordt ingelegd. Als een levenverzekering is inbegrepen stijgt automatisch de premie als de opbrengsten tegenvallen, waardoor de inleg verder daalt! Dus weet wat je doet en als je niet helemaal begrijpt wat je doet, laat het dan! |
|
Geplaatst: zaterdag 19 Juli 2008 17:04
Helemaal mee eens. Je moet ook zeker weten wat je doet voordat je hiermee aan de gang gaat. Ik bedoel overigens in mijn bovenstaande post niet dat je een pensioenproduct met beleggingen moet aanschaffen voor jezelf, want daar is inderdaad veel te veel over te doen. Ik geef aan dat je beter of kunt sparen of echt zelf een constructie opzetten met aandelen. Waarbij je dus zelf echt de beurs opgaat en dat niet iemand voor je laat doen, zoals een pensioenverzekeraar. Dat kwam niet helemaal duidelijk naar voren. Maar goed, als ik kijk naar spaarrekeningen met 5% rente op het moment, dan weet ik wel hoe ik mijn geld wegzet. Daar kan menig belegger (inclusief ikzelf) in de huidige economie een puntje aan zuigen. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk