1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

organisatie

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 21 Februari 2008 10:44
Ik lees zowel bij hulp gevers als bij hulpvragers op het forum veel dezelfde zaken, wel op een andere manier maar toch........ Ik ben hulpvrager maar wil hier toch iets over kwijt. Veel para-medische beroepen hebben zich verenigd in een beroepsvereniging, register of kring. Hierdoor is het voor iedereen duidelijk met wie je te maken hebt , wat je mag verwachten tegen welke prijs. Dat geeft een klant zekerheid en de mogelijkheid om als het nodig is bemiddeling in conflikten te vragen ( ik bedoel dan niet de normale moppers, maar als er echt iets is)
Verder geeft het jullie het voor deel op goedkopere opleidingen, verzekeringen enz. en je bent dan een sterkere gesprekspartner voor de grotere kantoren. Op die manier is het voor ons allemaal makkelijker om onze zelf gekozen zelfstandigheid te behouden.
Jolanda
Geplaatst: vrijdag 22 Februari 2008 11:02
ik denk dat juist de kracht van het pgb is: diversiteit! met je pgb heb je de keus om veel geld in weinig uren te zetten maar met een behoorlijke kwaliteit en service en 4 sterren zorg. maar je kan ook voor veel uren voor weinig geld omdat je een prima buurmeisje hebt wat net aan een geschikte opleiding is begonnen en graag ervaring wil op doen en wat bij wil verdienen. en beide situatie is op maat en van die kwaliteit die de zorgvrager wenst! je kan met weinig middelen en aankopen en locaties aan huis leuke zorg bieden alscde zorgvragers alles thuis heeft ,maar een ander wil een groot bewust bedrijf opzetten en ook service vanuit een locatie aanbieden: telefonische bereikbaarheid (werktijd buiten de werkuren) een pand, informatie, advies, keuze, kwaliteitsgarantie etc. ook hier is met beide situaties niets mis mee. en daarom is een normbedrag of richtlijn of verzekering ook zo verschillend. van deze luxe grote variatie in geld en kwaliteit kan je heel goed misbruik maken, is niet ingewikkeld. maar als we allemaal bewust en overwogen geld ontvangen als zorgverleners is dat een belangrijke gegegeven. geld bewust aannemen, dan kunnen we aantonen dat het pgb een zaak is die we zeer waarderen en gebruiken.
Geplaatst: zaterdag 23 Februari 2008 20:10
juist om de diversiteit te behouden denk ik dat het belangrijk is om ook als zelfstandige een sterke positie te hebben en behouden. Samen sta je sterker, maar het moet absoluut niet de onafhankelijkheid van iedere hulpverlener aan tasten. Dit is ook niet het geval bij andere beroepsverenigingen als het maatschappelijkwerk register of de kring van diëtsiten. Wel kan men hier informatie, advies en voordeliger produkten ( b.v. aansprakelijheidsverzekering) kopen. Wel de voordelen van elkaar, niet de beperking van een groter bedrijf
Jolanda
Geplaatst: zondag 24 Februari 2008 00:50
ik denk ook dat een collectieve branche of verzekering voor deze groep niet mogelijk is. bijvoorbeeld= als je rijschoolhouder bent, moet je bepalde toetsen halen, zaken regelen en aantonen, of als je een restaurant hebt moet je aantonen dat je kwaliteit levert: schoon en opgeruimd en gekoelde producten. zo is de zorg "in natura "een dienst die aan veel eisen moet voldoen, je bent niet zomaar een zorgleverancier. daar horen strenge regels bij met de daarbij horende torenhoge kosten. pgb zorg voldoet niet per definitie aan deze zorg, zelf slechte georganiseerde zorg kan door zorgvragers als goed worden ervaren! wat verwacht je dan van je branche? er is ook geen certifitaat voor onerkende taxichauffeurs of kappers. dat zijn mensen die je vertrouwt en waar je voor hun prijzen tevreden mee bent.ze zijn ook goedkoper want ze hoeven niet allemaal regels te voldoen. garantie is onmogelijk! zo denk ik ook met pgb zorg, de norm is niet te maken en niet te bewijzen en wat verwachten clienten van hun zorgaanbieder: sommigen alleen het praatje anderen willen juist op en top waar voor hun geld: en daarom willen ze een pgb om grip op de zaak te hebben. pgb zorg is niet te definieren, en behalve een klein deel dat juist met hun kwaliteit (en dus de prijzen) boven de "in natura"zorg uitsteekt is de gezamenlijk noemer vooral: niet volledig volgens de eisen der wet...en dat doet voor mij persoonlijk niks af aan de kwaliteit maar om een collectief te maken is volgens mij dan onmogelijk.
Annelies Geplaatst: zondag 24 Februari 2008 11:16
Wanneer je op internet rond kijkt kun je diverse organisaties, voor o.a. freelancers vinden.
Zo is er de AVV, die 2 jaar geleden is opgericht. Je kunt deze vinden op : www.alternatiefvoorvakbond.nl. Het is een alternatieve vakbond voor o.a. freelancers, flexwerkers en uitzendkrachten.
Ook kun je lid worden van de meer vakgerichte belangenverenigingen, zoals de V & VN, zie : www.venvn.nl. Ook via deze organisatie kun je met korting aan verzekeringen e.d. komen Dit gaat dan via samenwerking met de VVAA.
Al met al zijn er al diverse organisaties voor freelancers en professionals in zorg.

m.v.g., Annelies Blekman
www.thuisverpleegkundige.nl
Geplaatst: zondag 24 Februari 2008 19:25
als je een erkend diploma verpleging hebt dan kun je daar je voordeel mee doen! even als je als zelfstandige laten registreren. als je bij de kvk zo ook inschrijft. als verpleegkundige weet je precies je rechten en plichten en dat kun je zelf goed bewaken:die moet je bewaken! zo ook freelancer zijn. dat is een eenmanszaak, een vorm die je bij de kvk goed moet bestuderen, dan weet je ook wat hier uit je rechten en plichten zijn. maar bijvoorbeeld een leraar weet zijn bevoegdheid en beperking en wat er in een les-jaar van hem wordt verwacht. ook een winkelbediende weet zijn taak en beperkingen en zijn plicht. maar een pgb zorgverlener niet.... hoe hard je moet werken, je grenzen, je plichten, je kosten die je mag opvoeren, wat je nooit mag doen als zorgverlener. (mag een ondersteunende begeleider gras maaien?) wat is je minimale opleiding, wat is een redelijk bedrag? voor welke prijs? hoeveel kwaliteit hoort een logeermogelijkheid te hebben? moet je net als gastgezinnen inmiddels bezitten: ehbo? bhv? verklaring van goed gedrag? brandbeveiliging? mag een zorgverlener het zwemkaartje inclusief zijn prijs berekenen? etc et. je komt er (gelukkig) niet uit!!!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.