Rugzak kinderen begeleiden uurloon?
Auteur | Bericht |
---|---|
Hansje |
Geplaatst: donderdag 21 Februari 2008 12:14
Een school heeft me benaderd om twee kinderen met een " rugzakje" te begeleiden. De kinderen hebben sociaal emotionele problemen, en kunnen niet goed " meekomen" met de rest van de klas. Ikzelf heb spw4 gevolgd, en zit nu in het derde jaar van de opleiding pedagogiek(HBO) en moet nog 1 jaar. Ik heb een lijst met werkervaring, en begeleid ook kinderen thuis. OP dit moment houd ik het uurloon van 20 euro per uur aan, ouders vinden dit prima, dit alles via het PGB. Nu loop ik tegen het volgende aan: de school ziet mij als een onderwijs assistent, en wil me volgens deze CAO gaan betalen terwijl ik dit niet ben naar mijn mening. Ik heb dit ook duidelijk aangegeven. Ik heb het gevoel dat ze me " goedkoop" willen krijgen en inzetten voor dingen die een Ambulante begeleider doet ( die qua uurloon hoger zit). Beeld ik het me nou in?? Wat vinden jullie? |
Geplaatst: donderdag 21 Februari 2008 14:43
Waarschijnlijk gaat het om kinderen met een ZMOK of ZMLK indicatie. Het is vast wel mogelijk te achterhalen welk bedrag er per kind met dit rugzakje gemoeid is, zodat je weet welk budget er in principe is. Dit maakt het mogelijk te schatten wat de school kan betalen. Voor salariering in het onderwijs geldt datgene wat je doet meer dan je diploma. Een onderwijsassistente werkt onder leiding en verantwoordelijkheid van de leerkracht. Een gediplomeerd onderwijsassistente heeft ook niveau 4. Verder is van belang of jij het activiteitenplan maakt én uitvoert of dat je alleen uitvoert onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke wat de verantwoordelijke heeft uitgestippeld. Als je op die school direct onder de directie valt en zelfstandig werkt ligt een hogere inschaling voor de hand. PGB loon is waarschijnlijk per keer en all-in. In het onderwijs krijg je normaal per maand betaald, excl. vakantie en vakantiegeld. Ook als je ziek bent krijg je doorbetaald. Grofweg komt €20.- per uur uit een PGB overeen met €14.- in loondienst. ( bron: per saldo) Tot slot: Als de CAO dat niet verbiedt is het salaris onderhandelbaar, zeker als je als freelancer wordt ingehuurd. |
|
Gast |
Geplaatst: donderdag 21 Februari 2008 18:08
hoeveel geld het rugzakje biedt is niet zo belangrijk,want van dit geld moeten ook de materialen en huur betaald worden. er zal wel een bepaald functieprofiel voor deze begeleiding staan ,maar assisitent klinkt mij voor rugzak medewerker ook wel wat te laag in de oren! je helpt juist overstijgend boven wat de juf of meester kan bieden. maar school mag een grens trekken maar jij hebt zeker ook een punt dat je een salaris vraagt wat bij je functie past! proberen: of ze gaan akkoord en dan heb je een leuke baan of ze zeggen nee. dan heb jij je trots op je respect voor je kunnen maar geen werk.succes! |
Hansje |
Geplaatst: donderdag 21 Februari 2008 22:13
Het was een vervelend gesprek dat telde ook, ik was overrompeld. Er werd vaag gedaan over mijn uurloon (ik ben van de anti vaagheid, dus ik ging juist erop door). Na afloop had ik een naar gevoel, en meer het idee dat ze een loopje met me hadden genomen! Zelf ben ik via via erachter gekomen wat het uurloon is, dat vind ik echt slecht. Als school hoor je toch aan te geven in een solicitatie wat voor budget/uurloon er voor is gereserveerd? Het zal erg leerzaam zijn, maar ja er moet ook brood op de plank komen... Hmm toch maar even in de voorjaarsvakantie alles op een rijtje zetten... :? |
Sander |
Geplaatst: vrijdag 22 Februari 2008 17:20
Wat leuk om op een school via PGB kinderen te begeleiden, lijkt me geweldig! Wel jammer dat ze zo vaag doen over je uurloon. Ik denk dat het vreemd is om je te zien als onderwijsassistent want een onderwijsassistent heeft totaal andere verantwoordelijkheden. Je begeleid immers een kind (of meerdere) met een bepaalde problematiek. Je doelen of taken zijn dus heel anders. Wat ik me afvraag of je in dienst komt van de school als je dit gaat doen of in de dienst van bijvoorbeeld de ouders van het kind die je gaat begeleiden? Succes in ieder geval Sander |
Hansje |
Geplaatst: vrijdag 22 Februari 2008 19:42
Volgens mij word ik via de school ingehuurd...Dat is het goedkoopst. Er waren nog mensen voor mij die de baan hadden afgeslagen. Persoonlijk heb ik erop aangedrongen dat ik uit het PGB zou worden betaald. Dat gaf meteen al een probleem, een van de kinderen heeft geen PGB terwijl hij last heeft van een zware vorm van ADHD... Ik mag nog wel uitkijken dat ik straks niet alle " rugzakjes" moet gaan begeleiden op die school... :-). Ik ben er nog steeds niet uit. :? |
Geplaatst: vrijdag 22 Februari 2008 19:46
het rugzakje bestaat ook nog niet zo lang! het lag al jaren in de planning maar het loopt pas een paar jaar. ik denk ook dat ze redelijk vrij zijn om te bepalen om welke salariering het gaat. het is een extra zorg onder toezicht van de leraar of lerares. dit kan zeer divers zijn. een kind in een rolstoel verzorgen, een kind bij de les houden in de klas maar ook individueel een zwak vak aanleren of in een klein groepje de lesstof herhalen. waarschijnlijk kijken zei ook naar welke niveau de begeleider moet hebben, lbo. mbo of hbo. en ze zullen daarnaast (terecht) natuurlijk ook zuinig met het geld om gaan want van het rugzakje moeten ook de gewenste materialen gekocht worden. |
|
Gast |
Geplaatst: zaterdag 23 Februari 2008 10:30
Ik kan begrijpen dat de school zuinig met zijn geld moet omgaan,het is geen vetpot. Maar ga dan geen mensen inhuren onder de mom van " jij bent een onderwijsassistent" , terwijl ik de kinderen oa sociale vaarigheden moet aanleren, wat weerbaarder moet maken etc. Dat heb ik nog niet kunnen vinden onder de functiebeschrijving van een onderwijsassistente! Ze zijn niet eerlijk geweest en daar baal ik van. Ik ben niet de beroerste, wil gerust tegen een gereduseerd tarief aan de bak ( omdat ik inderdaad nog een jaar moet op mijn opleiding, en volgens mij is het erg leerzaam) maar ga niet dingen lopen verzwijgen :x , want dan krijg ik wel mijn twijfels. |
Anne |
Geplaatst: zaterdag 23 Februari 2008 16:28
Ik heb nog nergens kunnen lezen wat precies je taken op die school dan zouden zijn, afhankelijk daarvan is het wel of niet reëel om je als onderwijsassistent in te schalen. Daarbij is een rugzakje NIET hetzelfde als een PGB. Een rugzakje is een geldbedrag dat de school krijgt voor een kind dat extra hulp en ondersteuning nodig heeft en ik kan me zo voorstellen dat ze daar veel meer van moeten doen dan alleen jou betalen! Ik denk dat je voor jezelf de afweging moet maken of je dit werk leuk genoeg vindt om er voor een lager tarief te gaan werken of dat je vasthoudt aan je eigen tarief en daarmee riskeert dat je alsnog niet aangenomen wordt. Een vergelijking maken tussen wat je als freelancer aan uurloon vraagt en wat je in loondienst zou verdienen is niet heel erg realistisch, omdat je in loondienst recht hebt op allerlei faciliteiten als doorbetaling bij ziekte, ww, wia etc, als freelancer niet, dus zul je daarbij in je uurloon dit soort kosten moeten verdisconteren. Er even van uitgaande dat je als onderwijsassistent in loondienst zou komen bij de school. Verder lees ik dat je nog bezig bent met je studie, dan kun je niet verwachten dat je evenveel gaat verdienen als iemand die al afgestudeerd is. |
Sander |
Geplaatst: zaterdag 23 Februari 2008 18:57
Het zou het beste zijn als je tot een compromis kan komen. Wellicht een wat hoger loon dan een onderwijsassistent, maar wat lager dan je standaard tarief. Ik blijf vinden dat je andere taken hebt dan een onderwijsassistent. Het zou (lijkt mij) ook uitmaken wát precies je taken / verantwoordelijkheden zijn. Afhankelijk van die taken kun je ook voor jezelf goed bepalen wat je reeël vindt. Het lijkt me een leerzame ervaring. Hoop voor je dat je eruit komt met de school. Vertrouwen in elkaar is daarbij ook belangrijk denk ik. |
Geplaatst: zondag 20 September 2009 23:33
Neem eens contact op met mij, ik werk als onderwijsassistente op een basisschool met rugzakleerlingen. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk