1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB beheren

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 07 Maart 2008 21:17
Sinds 1 januari mag het PGB voor PV VP OB en AB niet meer op rekening van onze thuiszorg-organisatie gestort worden.
:?: (Voor HV mag het weer wel.)
Vooral oudere mensen willen juist dat wij al die papierwinkel voor ze regelen.
Nu krijgen ze toch zelf het PGB budget en zijn hierdoor helemaal van slag.

De enige mogelijkheid lijkt vooralsnog te zijn dat ze dan zelf het bedrag naar ons overmaken.
Hebben jullie hier ook mee te maken en heb je ideen om dit op te lossen?
Geplaatst: zaterdag 08 Maart 2008 00:23
ik snap niet precies hoe die thuiszorg organisatie dat deed en waarom het nu anders is. maar je hebt natuurlijk de zin zorg: im deze stijl gaat het geld rechtstreeks van de zorgkantoren naar het bedrijf die de zorg levert. behalve de eigen bijdrage hoeven declienten zelf niets te doen! maar pgb is het zelfde geld allen dan kies je er als client voor dat je graag eerst zelf het geld wil ontvangen omdat je vooral zelf het geld wil beheren. natuurlijk zijn er meer redenen om voor deze vorm te kiezen maar pgb wil zeggen: ik wil zelf bepalen wie er bij mij werkt en voor welk salaris en welke tijden. dat geld hoort dan natuurlijk ook bij deze client op de bank te staan dat is het doel van pgb zorg. (want je kan binnen een dag van pgb naar in natura zorg switchen) dus dat geld hoort bij de client tot die besluit het over te maken na een dienst. maar natuurlijk zijn er meer mensen die wel de vrijheid van een pgb willen maar dit niet zelf allemaal willen of kunnen regelen en dan een pgb beheer bedrijf uitkiezen. zo gaat er wel geld af van je pgb maar je bent van wat gemak voorzien. jammer van je zorg geld maar soms wel begrijpelijk.
Nelleke Geplaatst: zaterdag 08 Maart 2008 09:27
Ik denk dat de maatregel genomen is omdat sommige thuiszorgbureaus schimmig met het geld omgingen: zo kon het gebeuren dat een gezin in de schoolvakanties nóóít hulp kreeg van het bureau waar hun PGB-geld naar toe ging... maar aan het eind van het jaar was toch het budget helemaal op!
En wanneer je als bureau met freelancers werkt moet je helemaal zorgen dat de klant vanaf zijn eigen bankrekening betaalt.

(in feite kunnen alphahulpen daarom dus nooit ondernemersaftrek krijgen, omdat die allemaal via één instelling betaald krijgen? denk ik?)

Kies je nu voor een PGB, dan kies je er ook voor om het zelf te beheren, of te laten beheren door familie of een boekhouder desnoods.

Vindt de klant dat te moeilijk? Dan is de keuze in thuiszorgorganisaties waar je zorg in natura kunt krijgen tegenwoordig veel groter dan vroeger. Er zijn in elke regio grote en kleinere organisaties die ZIN leveren, met ieder hun eigen voor- en nadelen.

Maar jij kunt het als zorgbureau natuurlijk wel zo makkelijk mogelijk maken voor je klanten: zorg voor duidelijke urenverantwoordingen en facturen!
Geplaatst: zaterdag 08 Maart 2008 12:38
Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit, dat het bemiddelingsbureau de kans loopt als werkgever te worden aangemerkt als de betaling van de hulpverlener via het zorgbureau verloopt.
Van een driedagenregeling bijv. is dan geen sprake.
Van een dienstverband is sprake wanneer aan drie voorwaarden voldaan is: Er is een gezagsrelatie, er wordt betaald en er wordt werk verricht.
Als aan twee voorwaarden voldaan is, wordt aangenomen, dat aan de derde voorwaarde voldaan is.
M.a.w.: Als je elders werkt, terwijl je opdrachten moet aannemen van het zorgbureau en ook van het zorgbureau betaald krijgt, wordt in principe loondienst met het zorgbureau aangenomen.
Zelfs als je een jaar na dato alsnog van mening bent, dat het om arbeid in loondienst ging kun je dat aanvoeren.
Als de rechter van mening is, dat het om loondienst ging, geldt dat.
Elke overeenkomst, die in strijd hiermede gesloten wordt is in strijd met de wet en daarom nietig van rechtswege!
In de praktijk komt deze situatie wel eens voor als de werknemer langdurig arbeidsongeschikt raakt en alsnog ziekengeld en WIA eist.

Als je het UWV van je gelijk weet te overtuigen, gaat die er achteraan, want die hebben dan premie tegoed van het "bemiddelingsbureau"!, terwijl jij met terugwerkende kracht verzekerd bent.
Geplaatst: dinsdag 21 April 2009 20:53
Volgens mij is er recentelijk een uitspraak dat er geen geld van een PGB op een andere rekening mag dan die van de budgethouder.
Geplaatst: zaterdag 25 April 2009 12:29
Hoi Ukkie,

Ik heb een pgb administratiebureau en heb vanaf het begin het anders geregeld dan dat jullie dit hebben gedaan en dit werkt prima.
Bij mij opent een budgethouder zelf een nieuwe rekening bij de bank waar het pgb dan op wordt gestort en ik krijg hier een machtiging van waardoor ik dus het budget kan beheren, maar de budgethouder krijgt de bankafschriften, zodat hij ook kan zien wat er met zijn geld gebeurt.
De zorgverleners sturen hun rekening rechtstreeks naar mij en ik controleer met de klant via mail of telefoon of het aantal uren klopt of de zorgverlener stuurt naast de factuur een urenbriefje op getekend door de budgethouder.
Verder doe ik alle administratie en stuur het verantwoordingsformulier eerst naar de budgethouder ter ondertekening voor het naar het zorgkantoor gaat. Ik teken niets, want het is mijn budget niet. Budgethouder blijft altijd verantwoordelijk, dus heeft ook recht op een open registratie. Ik vind het een goede maatregel, omdat er helaas inderdaad bureau's zijn die er misbruik van maken.
Michel Geplaatst: donderdag 10 December 2009 13:20
Wij 'parkeren' het budget eveneens op een andere rekening, maar dit wordt door de budgethouder zelf overgemaakt. Vervolgens verrichten wij de betalingen en de administratie aangaande het budget vanuit ons eigen kantoor. Hiervoor wordt maandelijks een compleet overzicht verstuurd aan de zorgverlener en budgethouder. De PGB is namelijk ooit ingesteld om het dichter bij huis te houden! en bureaucratie tegen te gaan. Dat zou goedkoper zijn en meer toch meer zorg bieden. Bovendien bood het de mogelijkheid voor de budgethouder om zelf te bepalen welke hulp hij/zij wenst.

door de lastige regelgeving en gebrek aan kennis werpen tegenwoordig steeds meer bureaus zich op als professionele zorgaanbieders. Zij wijzen vaak op het belang van professionele hulpverlening. Wat veel meer kosten met zich mee brengt. Wij zijn van mening dat niet alle zorg en ondersteuning professioneel hoeft te zijn. Daarom proberen wij samen met de budgethouder te zoeken naar hulp dicht bij huis.

Uiteraard zal er in veel gevallen hulp nodig zijn van deskundige hulpverleners. Maar het is wel goed om dat eerst in alle opzichten vast te stellen.

Voor bemiddeling en administratieve werkzaamheden maken wij gebruik van een constructie tussen zorgverlener en budgethouder waardoor het niet direct vanuit de PGB wordt vergoed. Dit gebeurt altijd in overleg met de budgethouder!
Marianne Geplaatst: vrijdag 01 Januari 2010 20:38
Hoi, ik adviseer altijd om het PGB op een aparte rekening te laten storten, zodat het nergens mee vermengd wordt. Dat werkt prima.
Geplaatst: zaterdag 02 Januari 2010 09:30
Ik ben het helemaal mee eens om het geld op een aparte rekenining te storten, ook adviseer ik om de boekhouding maandelijks goed bij te houden, zodat je kunt zien hoeveel je nog over hebt. Reken ook je eigen bijdrage en vrij besteedbaar bedrag uit, zodat je weet wat je over hebt en ook de hulpverleners eventueel een leuk eindejaarsuitkering kunt geven. Mijn ervaring is dat dit alles goed werkt en je veel waardering krijgt.
Gast Geplaatst: vrijdag 15 Januari 2010 20:41
Het is niet de bedoeling om een volledig P.G.B. budget over te maken naar een bureau die ook de zorg aan u leverd. Dit om fraude te voorkomen.
Men gaat er vanuit dat als u voor een P.G.B. kiest u ook zelf de administratie kunt voeren lukt dit niet dan kunt u deze uitbesteden aan de sociale verzekeringsbank. Deze doen het voor mensen met een AWBZ indicatie gratis en ook voor mensen met een WMO indicatie mits de gemeente waarin u woont een overeenkomst met de SVB heeft afgesloten. Anders wordt er geadviseerd te kiezen voor zorg in natura zodat u geen administratie heeft en enkel en alleen de eigen bijdrage aan het CAK betaald.
Natuurlijk zijn er ook zorgleveranciers die u budget keurig voor u beheren maar het aantal frauderende bureau's is aardig in de publisiteit geweest.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.