1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB in het buitenland

Auteur Bericht
Jose Geplaatst: donderdag 27 Maart 2008 09:55
Mijn client heeft verzorging zonder verblijf in natura en OB als PGB. In de toekomst wil mijn client overwinteren in het buitenland, buiten europa. In dat betreffende land kan hij verzorging inkopen bij een zorginstelling. Kan de client deze kosten van zorg via PGB financieren?
Geplaatst: donderdag 27 Maart 2008 14:00
Als je niets zegt kan er veel!
Echter: Bij verblijf in het buitenland val je onder de zorgverzekering van het land waar je bent en ben je verzekerd voor zaken, waar de plaatselijke bevolking voor verzekerd is. Tenminste als het om een verdragsland gaat. Wel elk kwartaal in Nederland persoonlijk een E=-verklaring komen ophalen.
De Nederlandse AWBZ is in het meeste buitenland niet van toepassing, dus je PGB vervalt bij langdurige vestiging in het buitenland.
M.a.w.: Overwinteren is voor Uw cliënt prima, zolang het maar korter is dan 3 maanden uit en thuis.
In andere gevallen moet Uw cliënt een aparte ziektekostenverzekering afsluiten, waarbij het de vraag is of de verzekering voor het buitenland een zieke accepteert.
Mijn advies dus: Korter dan 3 maanden gaan en verder nergens over praten.
Bij het zorgkantoor is een lijst vekrijgbaar, waarop staat wat het maximale uurtarief is, dat in dat land vergoed wordt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.