1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Spelregels

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 03 April 2008 15:28
Hallo, ik werk nog voor een instelling en zit in de orienterende fase om als freelancer aan de slag te gaan. Dit heb ik ook in mijn omgeving verteld en nu heb ik al een aanvraag binnen van een vriend, een alleenstaande vader met een verstandelijk gehandicapt zoontje. Hij werkt in ploegen en zou mij dan elke dag in willen zetten, de ene week maar 10 uur, een week van 35 uur en één week waarin ik blijf slapen omdat mijn hulp nodig is ivm de nachtdienst van vader, dit zou dan 45 uur in die week zijn maar ik ga ervan uit dat ik de helft daarvan uitbetaald krijg dat is in mijn huidige werk ook zo. Als ik hierop in ga is dat voor lagere tijd (minimaal 3 jaar) en nu weet ik niet of de spelregels dat toe laten. Mag ik voor langere tijd aan één cliënt verbonden zijn en hoeveel cliënten moet je hebben? Zit daar een minimum aan?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen of anders waar ik met dit soort vragen naar toe kan. Als jullie verder nog tips hebben graag!
Alvast mijn dank, Berna
Geplaatst: vrijdag 04 April 2008 10:53
Als freelancer moet je meerdere opdrachtgevers per jaar hebben.
Als U hierop ingaat, gaat U dat waarschijnlijk niet redden.
Wat U beschrijft is gewoon loondienst met alle sociale verzekeringen, die erbij horen. U werkt dan namelijk op meer dan 3 dagen per week.
Daar is niets mis mee, maar het leven van een freelancer is echt anders.
Geplaatst: vrijdag 04 April 2008 16:05
Dankjewel voor je reactie, als ik dan toch een aantal kleinere opdrachten erbij doe dan heb ik toch meerdere opdrachtgevers, of begrijp ik het dan verkeerd? Ik hoop dat je me mijn domme vragen niet kwalijk neemt, zoals ik al zei ben ik me pas aan het oriënteren. Gr Berna
Geplaatst: maandag 07 April 2008 15:12
Bij de belastingdienst moet U eerst een verklaring aanvragen, dat U freelancer bent. Zie de voorwaarden daarvoor.
Ik weet niet of Uw hoofdbaan dan ook als freelance beschouwd wordt.

Financieel is het voor Uw werkegever en U aantrekkelijk om Uw hoofdbaan in loondienst te verrichten. Via de SVB is Uw werkgever dan gratis verzekerd voor het ziekterisico en wel voor twee jaar!
Ook bent U dan verzekerd tegen werkloosheid en voor de WIA.
Als U deze kosten in Uw freelancetarief moet verwerken komt U per uur
op een flink hoger uurloon bij hetzelfde netto inkomen, anders gezegd: Uw werkgever kan zo meer uren afnemen voor hetzelfde PGB.
U kunt bij loondienst een vast maandloon afspreken, ongeacht het aantal uren, dat het hele jaar wordt doorbetaald.

Nog iets anders: Het gaat mij niets aan, maar ik vroeg mij bij Uw verhaal af of en hoe er vervanging voor U geregeld wordt; voor U het weet maakt U geheel deel uit van het huishouden en wordt Uw vervanging langzamerhand Uw zaak.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.