hulpdesk beginnen in wageningen,wie betaald mij?
Auteur | Bericht |
---|---|
Petra |
Geplaatst: donderdag 10 April 2008 21:00
:D hallo , allemaal, ik ben bezig om in de gemeenten wageningen een hulpdesk op te zetten van ouders voor ouders door ouders.Dit moet gerunt worden door ervaren ouders ,maar ook door de jeugd.Deze hulpdesk is speciaal voor ouder en kind met beperking ,dus ben je ouder of een kind met beperking ,dan kan je naar de hulpdesk kamen. Heb alleen een vraagje aan jullie ,ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :?: Ik ben onderanderen bezig om te functioneren tussen scholen en ouders ,ik heb al gesprek gehad met de gemeenten wageningen en scholen en de jongerenraad uit wageningen ,zorgbelanggelderland helpt mij hierin mee. Alleen wie gaat mij uitbetalen hoe krijg ik dit voor elkaar,kan via pgb maar bij deze hulpverlening gaat dat niet echt,want de mensen hebben de wegen al bewandelt en hebben mij dan niet nodig,wel andere mogelijkheden die ik wil gaan doen bij de hulpdesk die zouden evt wel uit pgb kunnen ,maar hoe kan ik dit het beste doen :?: ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ,alvast heel erg bedankt groetjes petra |
Geplaatst: vrijdag 11 April 2008 08:42
hallo Petra, ik ben bang dat je er via een instantie niet een bedrijf van kunt maken...hopelijk voor jou ben ik te pessimistisch! het is namenlijk een tak die direct onder de gemeentetaken ligt via de wmo. de oude wvg (Wet Voorzieningen Gehandicapten) had wel wat verantwoordelijkheden maar niet zo breed is als nu. de gemeente,s weten dat opvoeding, ouderzorg, verslaafden, jeugd, probleemgezinnen, hun eigen verantwoordelijkheid is. we zijn van landelijke regels een jaar geleden over gegaan naar gemeentes omdat die veel beter zelf in kunnen schatten welke problematiek bij hun vooral zichtbaar is en welke mogelijkheden en beperkingen zij in hun omgeving hebben. omdat deze nieuwe wmo (Wet Maatschapppelijke Ondersteuningen) is dus veel ruimer! hier moeten ze nog totaal ingroeien en bovendien is het een voor of nadeel dat de gemeente zelf bepaalt wat volgens hun een voorkeur heeft wat betreft ondersteuning. en wat ook veel mensen beangstigd met de wmo. de wmo wil eerst dat mensen hun problemen en zorgen in hun natuurlijk netwerk proberen op te lossen. zo hebben ze nu al het pgb huishoudelijke hulp in hun pakket, maar voor je hulp krijgt moet je vragen beantwoorden over of er familie, kennisen of buren beschikbaar zijn. nu mijn idee over opzetje: dit zullen ze eerst binnen hun eigen vakmensen oplossen: consultatiebureau,s wijkverzorgers, welzijnsverenigingen. mijn ervaring is dat ze niet zomaar een zelfstandige de kans geven om dit betaalt te doen! ze moeten lang met je samen werken of je aansluiten bij de plaatselijke welzijnsvereniging dan willen ze nu wel graag mensne die zich bezig houden met opvoeding. het is hun taak nu!!! maar dan kom je voor een paar uur in dienst van de gemeente..valt te proberen. |
|
Geplaatst: vrijdag 11 April 2008 08:43
Negen prestatievelden De Wmo omschrijft de maatschappelijke ondersteuning in negen prestatievelden. Deze prestatievelden worden ook wel beleidsterreinen genoemd. De prestatievelden zijn: het bevorderen van sociale samenhang en leefbaarheid in dorpen, wijken en buurten; op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met het opgroeien en ondersteuning van ouders met problemen met opvoeden; het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning; het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers; het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijke verkeer en het bevorderen van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem; het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem ten behoeve van het behoud van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijk verkeer; maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang en huiselijk geweld het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg, met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen het bevorderen van verslavingsbeleid. |
|
Petra |
Geplaatst: vrijdag 11 April 2008 20:22
hoi,bedankt voor je antwoord, ik was er al bang voor ,ik mag van de gemeenten wageningen wel bij de bijeenkomsten zijn van centrum jeugd en gezin die in 2011 in elke gemeente moet staan.Dat heb ik in ieder geval voor elkaar en over twee weken heb ik een gesprek met een raadslid van de stadspartij in wageningen die doen heel veel vor de jongeren in wageningen ,dus ik geef het niet op nog hahhaa maar vervelend is dat je steeds van kastje naar de muur wordt gestuurd.Ze vinden het allemaal een geweldig idee ,maar geld besteden eraan ho maar! Dat is zo jammer,ik heb zelf ook drie kinderen met een beperking ,dus weet wat het is voor de ouders en kinderen,ik wil ze helpen dus ga doorzetten .Alleen eve zien wie gaat je helpen erbij? groetjes petra |
Geplaatst: zondag 13 April 2008 20:22
hoi Petra jij schrijft-------Alleen wie gaat mij uitbetalen hoe krijg ik dit voor elkaar,kan via pgb maar bij deze hulpverlening gaat dat niet echt,want de mensen hebben de wegen al bewandelt-------- dat ben ik niet met eens! ik merk dat de vragens minstens evenveel zijn als er al zorg is! wat ik doe: ik huur een pand voor dagbesteding, woensdagmiddag opvang en voor weekend opvang. en nu ga ikzelf misschien met vrijwilligers of incidenteel collega,s een avond in de week open avond houden. mischien gaan we ook ondertussen knutselen of met de mannen pokeren. en zo spontaan tot een gesprek komen. het moet niet het mag!!! alleen al dat ze zich veilig voelen, begrepen en gewaardeerd is al genoeg! maar we kunnen ook eens een deskundige uitnodigen maar een gesprek waar ouders steun van hebben en zich beter voelen is al winst! en dat betaal ik dus indirect van het pgb. door de tarieven zo te laten zijn voor de andere diensten kan ik op locatie dit dan wel met hulp van vrijwilligers of alleen aanbieden. (ik wordt dus betaald voor de andere diensten en dit is mijn service die mij tijd kost maar niet meer geld omdat ik het zelf doe en geen dure werkuren inzet. |
|
Petra |
Geplaatst: donderdag 17 April 2008 20:40
hoi sharedan, bedankt voor je antwoord en ik heb het misschien verkeerd geformuleerd,want tuurlijk hebben ze de hulp en begeleiding nodig ,met de wegen bewandelen bedoelde ik eigenlijk hetgeen waar ik mij voor wil inzetten ,het is altijd een vraag na de zorg ,inmiddels zit ik bij een initiatiefgroep om een hulpdesk waar te maken en we zijn met een ondernemersplan bezig die bijna klaar is om subsidie aan te vragen bij de provincie gelderland :lol: wij als ouders hopen en gaan ervoor dat deze er komt.ik wil je erg bedanken voor je antwoorden :lol: groetjes petra |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk