hoe freelance opzetten?
Auteur | Bericht |
---|---|
Coen |
Geplaatst: zaterdag 12 April 2008 09:44
beste forummers ik werk nu zo'n 4 jaar in de zorg voor mensen met een PGB, en ik krijg steeds meer vraag voor freelance werk. nu zit ik er over te denken om dat op te starten, en dat moet allemaal vrij eenvoudig gaan. ik zit niet met concurrentie beding ofzo. hoe is dan de normale gang van zaken? KvK, belastingkantoor, klaar? of werkt het niet zo gemakkelijk? en wat zijn andere zaken waarmee ik rekening moet houden? ik hoor graag snel van jullie. groeten, Coen Smulders |
Nelleke |
Geplaatst: zaterdag 12 April 2008 10:31
Inschrijven Kamer van Koophandel is straks voor iedereen verplicht, dus doen. VAR aanvragen bij de belastingdienst, wel zo handig. Wil je straks gebruik maken van ondernemersvoordelen, check dan de site van de KvK en de belastingdienst voor de criteria. Regel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Hou je administratie bij! Check ook deze site: http://www.zzp-nederland.nl/artikel/zzp-de-zorg en deze: http://www.zzpweb.com/ |
Annelies |
Geplaatst: zondag 13 April 2008 16:17
Beste Coen, Wannneer je meer specifiekere informatie wilt hebben over werken als freelancer in de zorg, ik heb daar een digitaal boek over geschreven. ( 165 blz. ) Hierin staat ook informatie, die je niet zo snel elders zult aantreffen. Wanneer je meer wilt weten over dit boek, kijk dan even op mijn profiel. (op oranje vlakje klikken ). Hier vindt je ook mijn email adres, om verdere info hierover te vragen. m.v.g., Annelies Blekman |
Coen |
Geplaatst: maandag 14 April 2008 11:34
annelies, alvast bedankt, ik denk dat ik zeker van je aanbod gebruik ga maken. nu had ik echter nog een vraag...... ik werk nu in loondienst. dat loon krijg ik bruto betaald. aan het einde van het jaar vul ik de belastingpapieren in, en dan betaal ik die aanslag ineens. als ik als freelancer werk krijg ik per maand of per kwartaal een aanslag. los van elkaar werken beide methodes best goed. maar..... als ik beide doe. moet ik dan ook maandelijks een stuk loonheffing betalen van het werk wat ik doe in loondienst? als dat zo is, dan is het namelijk nog niet interessant om een freelance onderneming te starten. |
Annelies |
Geplaatst: maandag 14 April 2008 17:30
Beste Coen, Of je nu na 1 jaar, achteraf, inkomstenbelasting moet betalen. Of dat de werkgever per maand loonheffing inhoudt. Dat is vaak niet de beweegreden om freelancer te worden. Vaak wordt het verschil wel gecompenseerd. Door de belastingdienst. Namelijk door het heffenn of terug betalen van heffingsrente. Dat zet de belastingdienst wel op je aanslag. Vaak is de reden dat het een financieel voordeel geeft. Bijvoorbeeld in de vorm van kosten aftrek. Zo doe ik nu een bijscholing, die redelijk duur is. De kosten hiervan kan ik geheel aftrekken. Wel is het belangrijk dat je weet wat je doet. En dat je weet hoe je goed moet starten als freelancer of zelfstandige. Dat kan later voorkomen, dat je zaken moet corrigeren. Met veel tijdsverlies en/ of extra kosten. Ook is het handig wanneer je de VAR-WUO wilt verkrijgen. Dat je weet wat bijv. belangrijk is in je presentatie als zelfstandige in de zorg. Waar de belastingdienst op let. Door veel te praten met andere andere freelancers, met belastingadviseurs en door mijn eigen ervaringen heb ik dit boek geschreven. Hierdoor hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden... m.v.g., Annelies Blekman |
Gast |
Geplaatst: zondag 20 April 2008 16:18
Hallo Coen, op diverse fora kom ik vragen zoals die van jou tegen. Om die reden ben ik gestart met een kenniscentrum voor beginnende zzp-ers. Op deze pagina kun je alles lezen wat je weten moet over het mooie vak van zzp-er; ((xxxxx) edited by moderator. De forum is niet bedoeld voor websites en email adressen. Hier is het profiel voor. Wil je dus dat mensen jouw website bekijken of je email adres zien, verwijs dan door naar je profiel. Daar mag je reclame e.d maken.) Succes met je beslissing! |
Coen |
Geplaatst: zondag 20 April 2008 22:32
dank u, dank u ;) nee ik heb besloten niet freelance te gaan. het is gewoon nog niet rendabel. ik denk dat ik de zaken goed geregeld heb zoals ze nu gaan. |
Geplaatst: maandag 21 April 2008 13:14
Hallo Coen, op diverse fora kom ik vragen zoals die van jou tegen. Om die reden ben ik gestart met een kenniscentrum voor beginnende zzp-ers. Op mijn website kun je alles lezen wat je weten moet over het mooie vak van zzp-er. Kijk in mijn profiel. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk