1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Nieuw voor mij,het PGB!

Auteur Bericht
Geplaatst: zaterdag 12 April 2008 14:59
Omdat dit een hele nieuwe wereld voor mij is,en er nog heel veel onduidelijk is,heb ik een vraag.
Ik heb een indicatie voor een pgb voor 2 tot 3.9 uur,en heb een advertentie gezet voor hulp!
Nou is mijn vraag,wat moet diegene die bij jou komt werken,zelf afdragen aan de belasting?
Het is niet eenvoudig om iemand tevinden,en ik kreeg de vraag,wat er dan afgedragen moest worden?

Ik hoop wat duidelijkheid tekrijgen,wie geeft mij advies?

Groetjes.
Nelleke Geplaatst: zaterdag 12 April 2008 18:22
Het hangt erg af van de persoonlijke situatie hoeveel belasting iemand zal moeten gaan betalen. (wat is het overige inkomen, zijn er kortingen, hoeveel is het inkomen per jaar)

Doorgaans moet men rekening houden met 40 procent van het inkomen. Je moet er ook rekening mee houden dat als je niet in loondienst bent en het daar al het maximale afdraagt, je nog extra 5,1 procent inkomensafhankelijke bijdrage ziektekostenverzekering moet betalen aan de belastingdienst.

Maar de heffingkortingen zijn voor mensen met een kleine baan heel gunstig:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsugaatwerken/alsugaatwerken-02.html#P61_2435
Geplaatst: dinsdag 15 April 2008 14:04
Indien Uw gemeente een contract heeft met servicentrum PGB kunt U kiezen voor de opting-in regeling.
De SVB rekent de belasting en ZVW-premie uit en houdt die in, zodat Uw werkener elke maand een nettosalaris krijgt en daarmee navordering in de loop van het volgend jaar voorkomt.
Gast Geplaatst: dinsdag 14 Juli 2009 20:49
Ik ben ook nieuw met de pgb van mijn dochter.

Ik lees dat ik 1,9 uur obalg krijg en 4 dagdelen obdag
wat houdt dat precies in? hoeveel mag ik nu opmaken 1,9 uur per week of 4 dagdelen?
Ik wil dan mezelf als zorgverlener inhuren
Pim Geplaatst: donderdag 16 Juli 2009 19:50
Beste Gast,

OB alg staat voor ondersteunende begeleiding algemeen (niet specifiek gemaakt).
Er is berekend dat de zorgvraag die uw dochter heeft met tussen de 0 en 1,9 uur per week professionele hulp (aan huis) voldoende begeleid kan worden, naast de normale hulp en begeleiding die ouders geven aan hun kind, mocht deze niet de handicap hebben.

Het tarief dat is vastgesteld is echter meestal voldoende voor 1 uur daadwerkelijke uurvergoeding voor een ZZP-er. Professionele hulp van een instantie is echter ruim twee keer duurder. ZZP-ers rekenen zelf af met de belasting, zorgen zelf voor verzekeringen en afdracht van de verplichte zorgverzekeringswet. Daar staat een hoger uurtarief tegenover. Zoals boven aangegeven kunt u er ook voor kiezen dat u door de SVB de sociale lasten en loonbelasting-verplichtingen laat uitvoeren en zo iemand in loondienst neemt. Het is aan u om daar een keuze in te maken. Let wel dat u bij het in dienst nemen van een persoon verplicht bent deze door te betalen bij ziekte en vakantie. Een zelfstandig ondernemer (ZZP-er) betaald u alleen voor de daadwerkelijke uren, met aan u als u eventueel wat meer wilt betalen.

OB dag is ondersteunende begeleiding middels een dagactiviteiten opvang.
Deze vergoeding is bedoeld voor 4 dagdelen dat uw dochter extra ondersteuning kan krijgen in groepsverband op een activiteitencentrum.

Het is echter toegestaan om uw PGB uit te geven aan hulp die u zelf verleent. Ook is het toegestaan om uw gehele budget op te maken aan ondersteunende begeleiding thuis, of geheel aan het laten gaan van uw dochter naar een activiteitenbegeleiding in groepsverband.
Let wel dat u voor verantwoording die u achteraf moet doen over facturen en betalingsbewijzen moet beschikken (betalingsbewijs is ook een bankafschrift).
Dus als u zelf de hulp verleent, en uzelf daar als compensatie van het inkomensverlies dat u leid dus betaald, moet u daar wel facturen en betalingsbewijzen voor kunnen overleggen. Het is dan ook raadzaam om in zo een constructie gebruik te maken van een aparte rekening.

Een klein deel van het budget mag u ongespecificeerd gebruiken om te besteden aan kosten of leuke dingen die verband houden met het PGB. Daar hoeft u geen verantwoording over af te leggen.

Uiteraard kunt u veel van deze informatie ook terugvinden op http://www.persaldo.nl

met vriendelijke groet,
Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.