Geheimhoudings plicht zorgverlener
Auteur | Bericht |
---|---|
Cailin |
Geplaatst: maandag 28 April 2008 19:05
Hallo, Even een vraagje. Ik heb laatst een zorgverleenster moeten ontslaan omdat zij tot 3 maal toe mijn privé leven op straat heeft gegooid. De 1ste 2 keren ben ik zo aardig geweest haar een waarschuwing te geven, bij de derde keer was bij mij de maat vol. Mijn vraag: Heeft iemand anders dit ook wel eens meegemaakt? En wat voor stappen kun je er tegen ondernemen? DE zorgverlener tekent tenslotte het contract waarin ook geheimhouding staat, wat ik echter niet weet is of dit ook rechts waarde heeft? |
Geplaatst: dinsdag 29 April 2008 08:52
Allereerst wil ik kwijt dat het me verschrikkelijk lijkt dat iemand die in je huiselijke sfeer komt en die je vertrouwt, je prive-leven publiek maakt. Zoiets mag simpelweg niet gebeuren. In de relatie tussen client en hulpverlener is de hoofdregel dat de hulpverlener de plicht heeft de privacy van de client te beschermen. In het strafrecht is overtreding van de geheimhoudingsplicht strafbaar gesteld. Er zijn uitzonderingen op deze regel, bijvoorbeeld als een ander door de geheimhouding in gevaar komt. De straf is maximaal 1 jaar of een geldboete. "In de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) en de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) staan bepalingen over geheimhouding." U kunt er meer over lezen op: http://www.kiesbeter.nl/Patientenrechten/Content/Geheimhouding/ Ik vermoed dat de betrokken zorgverlener ook onder deze wet valt: "Zorgverlener: Heeft u een gezondheidsprobleem dan kunnen allerlei mensen en instanties u daarbij helpen. U kent hen onder allerlei namen: de arts, het ziekenhuis, het verpleeghuis, de verzorgende, de fysiotherapeut, de assistente enzovoort. We noemen deze de hulpverlener of zorgverlener. Ook de mensen die bij een hulpverlener werken – bijvoorbeeld de receptioniste of de kok – noemen we ‘hulpverleners’. Het gaat dus om iedereen die zorg biedt of die bij een zorgaanbieder werkt." Verder horen aanbieders van zorg een klachtenprocedure te hebben (WKCZ). Zelf ben ik als zelfstandig werkend therapeut bijvoorbeeld aangesloten bij de beroepscommissie voor counsellors. Voor mij is dat overigens geen verplichting, omdat ik geen zorgaanbieder ben. Iedere zorgverlener is verplicht zich aan te sluiten bij een dergelijke beroepscommissie die klachten behandelt. Maar het feit blijft dat zij sowieso contractbreuk heeft gepleegd en dat geeft u het recht het contract te beeindigen. Mocht u vedere juridische stappen overwegen, dan biedt het strafrecht daar dus volgens mij, maar ik ben geen jurist, een rechtsgrond toe. Wel is een 'roddel' natuurlijk minder zwaar dan je persoonlijke levensverhaal in de krant zetten. Succes! |
|
Geplaatst: dinsdag 29 April 2008 10:40
Voor een procedure is het niet alleen van belang of betrokkene het contract geschonden heeft, maar ook of en welke schade van materiële en immateriële aard U geleden heeft. |
|
Cailin |
Geplaatst: woensdag 30 April 2008 16:56
Allebei hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik heb besloten na de vakantiedagen dit voor te gaan leggen bij de rechtswinkel. De betreffende zorgverleenster heeft echt dingen die prive zijn naar buiten gebracht. Dingen die ik haar in vertrouwen verteld heb. Ik ga de link eens goed door lezen, en er volgende week werk van maken. |
Geplaatst: dinsdag 27 Januari 2009 11:37
Hoi allemaal, Er zit mij iets dwars over de manier waarop ik door de middelbare school (REC4) van mijn zoon wordt benaderd. Mijn zoon zit daar voor het eerste schooljaar en half 2009 loop zijn indicatie af. Om het dossier voor de herindicatie compleet te maken heb ik diverse officiële documenten zoals psych. verslag, diagnose PDD-NOS en dossier Bur. Jeugdzorg met indicatie PGB en recente verslagen over de thuissituatie aangeleverd. Dit is nodig om daar op school te mogen blijven. (Onze zoon gaat al vanaf zijn 2e naar spec. onderwijs.) Maar nu komt de school met de eis dat ik ook nog een verslag van onze pgb zorgverlener (student) moet indienen over ons privéleven omdat onze zoon anders waarschijnlijk geen indicatie meer krijgt!? Dit gaat mij te ver. Omdat ik al 2 kinderen heb met PDD ligt er al veel vertrouwelijke info van ons gezin bij diverse instellingen zoals GGZ en Bur.Jeugzorg, MEE etc. Dus het verslag van een student die wij nog maar sinds kort kennen en die nog nooit in zijn leven in de geestelijke gezondheidszorg heeft gewerkt zou van doorslaggevend belang zijn? :?: Ik krijg sinds oktober telefoontjes van de school en vorige week heeft de "directeur himself " :shock: mij gebeld met de boodschap dat als ik niet meewerk dat ik dan maar een door hun opgestelde brief moet ondertekenen. Deze brief heb ik inmiddels in huis en uiteraard teken ik deze NIET. Ik vind dit compleet respectloos naar ons gezin en zeker omdat wij volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens recht hebben op bescherming van onze gegevens en privacy. De zorgverlener heeft ook voor GEHEIMHOUDING getekend in de arbeidsovereenkomst. Wie heeft hier een reactie op? |
|
Geplaatst: dinsdag 27 Januari 2009 18:44
Uit Uw profiel maak ik op, dat het om activerende begeleiding gaat. Om dat met PGB verlengd te krijgen moet een begeleidingsplan worden ingeleverd. Nu activerende begeleiding afgeschaft is, is rapportage met dat doel niet meer nodig. Mogelijk willen ze inzage in dat plan. Formeel lijkt mij dat onjuist, omdat U de opdrachtgever bent en de PGB houder de controle uitoefent over de kwaliteit. Voor het verlengen van een REC 4 indicatie gaat deze commissie m.i. wel ver. Na zoveel jaar moet de problematiek wel bekend zijn. Zo niet dan lijkt mij een kinderpsychiatrisch onderzoek meer op zijn plaats dan het verhaal van een werkstudent. |
|
Geplaatst: zondag 01 Februari 2009 20:36
Bedankt voor je reactie, ben blij dat er nog mensen zijn die begrijpen waar het over gaat en het doel van de PGB niet uit het oog verliezen. Ik heb inmiddels genoeg kennis opgedaan om te weten dat de medewerkers van de betreffende school absoluut niet op de hoogte zijn van de wettelijke eisen mbt herindicatiestelling. Het voordeel daarvan is dat je als ouder gedwongen wordt om zelf op onderzoek uit te gaan. En met succes! En om boven alles de waardigheid van je gezin en privéleven veilig stellen. |
|
Geplaatst: zondag 01 Februari 2009 20:51
Inderdaad:Met PGB voer je zelf de regie. Niet iedereen is daar al aan gewend en al helemaal niet bij de REC-4 indicatiecommissies! |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk