1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

agressie

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: dinsdag 06 Mei 2008 11:21
Wat is wijs?
Ik ga een kind begeleiden die regelmatig erg boos kan worden en zich agressief kan uiten naar anderen. Dit kind dient dan fysiek begrenst te worden in veiligheid voor zichzelf en anderen.
Is het wijs om hier een soort contract over op te stellen met ouders waarin beschreven staat dat zij hier acoord mee gaan? Ook om mezelf in te dekken en te zorgen dat ik niet in de problemen kom?
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij tips geven?
Geplaatst: dinsdag 06 Mei 2008 19:08
ja zeker! je moet op dit soort zaken een algemene richtlijnen hebben. niet de regels naar 1 persoon aanpassen, maar een duidelijke inzichtelijke richtlijn dat je bij een 2x waarschuwen toch echt genoodzaakt bent om te stoppen met zorg verlenen. vraag de ouders en een extern deskundige hoe om te gaan met het kind tav negatief gedrag. ook bijvoorbeeld zijn docent. maar weet ook dat het hoort bij een kind met een gedragsprobleem. gedrag is pas een probleem als het over normale grenzen gaat: brutaler, bozer, negatiever, het hoort ook bij de indicatie om het pgb te krijgen en dus voor de zorgverlener dat hij zeker weet dat het gedrag confronterend is. meestal dwingen andere ogen al behoorlijk!
ViaNeo Geplaatst: dinsdag 06 Mei 2008 19:42
Dus bijvoorbeeld de richtlijnen op papier zetten met daarbij de grenzen en de mogelijk handelingen (begrenzingen) die daar op kunnen volgen. Ik zou er dan zelf voor kiezen om dit in een soort contract te beschrijven en te laten ondertekenen door ouders ter goedkeuring.
Nog andere tips?
Geplaatst: woensdag 14 Mei 2008 19:50
ik denk dat je verplicht bent om een plan op te zetten. dit hebben wij ook in de ggz. als je het niet meer verbaal kunt oplossen en je moet het kind fixeren.(alleen vasthouden is ook fixeren) moet dit besproken zijn met de ouders. anders mag je het wettelijk niet doen.
ook bestaan hier trainingen voor. voor de veilig heid van jouw en je client. bv de agressie regulatie training.
Gast Geplaatst: woensdag 14 Mei 2008 21:36
marui, er is wel verschil tussen jullie clienten en die van een pgb aanbieder! de ggz is een situatie van moeten en van therapie en stuctuur. helemaal goed en erg nodig... de meeste aanbieder vanuit het pgb daar mag een client naar toe! de sfeer en de vrijetijdsbesteding is veel vrijer en minder strak! vanuit het pgb mag en kan je niet met strenge regels werken, als het kind het niet leuk vind of boos wordt stoppen de ouders er wel mee. het is een optie, een aanbieder en ze kunnen verder kijken als het niet lukt. dus regels zijn wel nodig maar ik merk weinig tot niets van aggresie met 75 kinderen en die hebben bijna allemaal een ggz achtergrond. ouders zijn ook bang dat hun kind autoritair of boos zal wezen, maar door de ontspannen vrije sfeer valt dit heel erg mee.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.