1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

niet nakomen betaling.

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 03 Juni 2008 18:32
Hallo collega's
Heeft een van jullie ervaring met het niet nakomen van (een forse) betaling?
De zorgovereenkomst is in goed overleg beindigd, maar de laatste betaling blijft uit. Betalingen verliepen gedurende de overeenkomst ook altijd al wat problematisch, frequent herinneren hielp uiteindelijk wel. Maar nu is de overeenkomst afgerond en lijkt het erop dat schriftelijk en tel. contact hierover geen resultaat gaat hebben. Welke stappen kan ik ondernemen. Wat is zinvol? vriendelijk blijven en blijven bellen of inschakelen van een incasso, inlichten zorgkantoor? Hebben jullie goeie ideeen?
Geplaatst: dinsdag 03 Juni 2008 19:36
Als de client heeft getekend, dat de uren, waarvoor U betaling tegoed heeft door U gewerkt zijn, heeft U een goede basis voor een vordering.
U kunt hem/haar dan een aangetekende brief sturen, met de rekening.
U stelt in de brief, dat U betaling binnen 14 dagen verwacht en dat U bij niet betaling na afloop van de betaaltermijn de wettelijke rente in rekening gaat brengen, vermeerderd met kosten van invordering.
Indien betaling uitblijft kunt U alsnog een incassobureau in de arm nemen of meteen naar de kantonrechter.

Als de client niet heeft getekend, geldt dezelfde procedure. Alleen zult U dan meer werk, dus kosten krijgen om Uw vordering te bewijzen.

Vooraf is het goed om je te realiseren, dat je van een kale kip niet kunt plukken.
Geplaatst: dinsdag 17 Juni 2008 21:15
Hallo!
Ik zit helaas met hetzelfde probleem; mijn werkgeefster beweert problemen te hebben met het zorgkantoor en heeft daarom niet het geld gekregen om mij uit te betalen. (zij betaalt haar personeel zelf uit) ze heeft mij daar nooit iets van verteld tot ik vroeg waar het geld bleef. Ze zei dat er problemen waren en dat ze erachteraan zou gaan. Ik weet niet of ze dat gedaan heeft, maar ik heb het meerdere malen gevraagd en steeds beloftes dat ze het van haar eigen geld vooruit zou betalen, maar ook dat deed ze niet. na 4 maanden zit ik nog steeds zonder geld en ondanks de goede relatie tussen ons, vertrouw ik haar niet meer. Ik kende haar al voor ik bij haar ging werken dus dacht ik dat het wel goed zat. Ik heb gewoon een contract.
Mijn moeder heeft bij haar andere 2 werknemers geïnformeerd of zij ook problemen hadden en dat was inderdaad het geval. (ik ben pas 16 dus ik doe het niet zelf en mijn moeder kent die mensen ook goed)
Ik zou graag blijven werken bij mijn werkgeefster, omdat ik het erg naar mijn zin heb, maar als ik haar niet kan vertrouwen wat geld betreft weet ik niet of het verstandig is. kan iemand mij helpen, want ik wil het liefst gewoon fijn bij haar verder werken en op een fijne manier er over kunnen praten met haar. Ik moet het nog met haar bespreken. please help me!!
Ron Geplaatst: dinsdag 17 Juni 2008 21:24
Ik weet niet precies wat je afspraken zijn met de cliënt:
Heb je een goed contract waar alle rechten en plichten in staan.
Heb je schriftelijke bewijzen met handtekeningen van de cliënt hoeveel uren je hebt gewerkt en wanneer.
Ik lees dat je cliënt al langer in gebreke is gebleven.
Toch ben je blijven werken.
Dit is op zich niet slim.

Ik kan je aanraden om aangetekend een brief te sturen met een vordering waarin gespesificeerd staat wat je hebt gewerkt en wat je tegoed hebt.
Ik hoop dat je schriftelijke bewijzen hebt anders wordt het al moeilijk

Tot betaling zou ik de hulp/ zorg stopzetten.
Dit in de brief vermelden :wink:
Geplaatst: woensdag 18 Juni 2008 13:27
Het blijft moeilijk, als een hulpvrager zijn budget niet op tijd krijgt is het vaak niet te doen om rekeningen uit eigen zak te betalen. Tegelijkertijd hebben hulpverleners ook recht op betaling voor geleverde diensten.

Een mogelijke oplossing zou bij nieuwe clieënten kunnen zijn te gaan werken met een buro dat de rekeningen voor je verstuurt. Jij geeft het gewerkte aantal uren aan en zij verzorgen dan de rekeningen en betalen jou gewoon uit. Deze kantoren brengen hiervoor wel kosten in rekening bij jou. Daarvoor in de plaats heb je zekerheid en een goede administatie voor de belastingdienst. Dat scheelt dus veel werk.

Wat de kosten hiervoor precies zijn weet ik niet meer. In het verleden hebben we er naar gekeken en viel het ons wel mee. Wij vonden wel dat onsympatiek kan overkomen naar onze clieënten daarom hebben wij er uiteindelijk niet voor gekozen. Hulpverlening valt en staat nu eenmaal met vertrouwen hebben in elkaar.

Jolanda
Geplaatst: woensdag 18 Juni 2008 15:40
Hallo!!

ik heb een contract en alles is geregeld, maar het probleem is dat mijn werkgeefster haar PGB zelf uitbetaald en zelf de uren bij houdt. Ze zegt af en toe tegen mij hoeveel ik heb gewerkt, maar ik heb daar geen handtekeing voor hoeven zetten. Ook heb ik verder een goede relatie met mijn werkgeefster (kennis) en voelt heterg naar om didelijk te maken dat ik twijfels aan haar heb wat geld betreft. Ik ben ook pas 16. Ik wilde een tijdje afwachten hoe het zou gaan, omdat ze wel steeds een goede reden gaf waarom ik dat geld nog niet heb, maar ik begin meer en meer twijfels te krijgen. Ik heb het er met mijn ouders ook over gehad en zij hebben ook gezegd dat ik voorlopig niet moet werken en dat doe ik ook niet meer, maar toch... Ik wil dolgraag bij haar blijven werken (nadat ze betaalt heeft) Ze heeft nog tot komende zaterdag en anders gaan we drastische maatregelen nemen. Maar het grootste probleem nu is: hoe ga ik het haar vertellen zonder onze relatie te verslechteren?? :?:
Geplaatst: woensdag 18 Juni 2008 15:42
Hoi Jolanda.

Ik weet daar van en het is tegenwoordig gratis (mijn ouders regelen hun PGB ook op die manier)
Geplaatst: woensdag 18 Juni 2008 16:23
Het maakt niet uit of Uw werkgeefster wel of geen geld van het zorgkantoor ontvangt. Zij heeft een overeenkomst met U en die moet ze gewoon nakomen.

Op de werkbriefjes die moeten worden ingevuld voordat werkgever betaalt moet ook de werknemer tekenen
Zo niet dan klopt de administratie van Uw werkgeefster niet en zal zij bij controle PGB moeten terugbetalen.

Gek genoeg vraagt het servicecentrum PGB geen handtekening van de werknemers op de werkbriefjes, waardoor niet meer vast staat, dat er overeenstemming is over het feitelijk gewerkte aantal uren.

Overigens lijkt het mij, gezien Uw minderjarigheid, tijd voor een goed
gesprek tussen Uw ouders/voogd en Uw werkgever!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.