Diploma's
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 03 Juni 2008 20:08
Hallo Allemaal, :lol: Ik heb een vraagje ik ben 24 jaar en heb spw kinderopvang gedaan. Ik ben 4 jaar werkzaam geweest op een kinderdagverblijf. Ik wilde graag weten of ik met deze diploma ook dit werk kan doen en wat ik precies mag doen. Ik wil graag per 1 augustus gaan werken als zzp/freelancer. Wie heeft een paar tips/advies voor mij waar ik zeker op moet letten als ik dit wil doen. Ik heb zelf ook al wat onderzoek gedaan maar meer wat ik moet regelen zoals kamer van koop handel en belastingdienst. ALvast Bedankt :P Chantal van der wal |
|
Geplaatst: dinsdag 03 Juni 2008 21:09
hoi Chantal, ik zou in overleg met je huidige baas (die moet het weten) beginnen met bij 1 gezin 1x in de week je diensten aanbieden. dit zal waarschijnlijk onder pgb ondersteunende begeleiding vallen. (geen activerend) verzorgend zou kunnen en logeren ook als je dat wil, bij je thuis. door je hier bewust en positief in te zetten, zul je mogelijk als je hier duidelijk in bent best via dat ene contact of deze site een 2e klant bij kunnen komen. als je zo wat bijverdient krijg je inzicht in wat je nodig hebt om je werk goed te doen en hoeveel werk je kan en wilt verzetten. als je dan bijna meer tijd hier aan kwijt bent dan aan je andere baan dan kun je een beslissing maken om volledig er voor te gaan! je schrijft je in bij de kvk. je doet belasting advies op etc. met een eigen zaal heb je als voordeel: je bouwt in overleg met je klanten je eigen feestje: jou stijl, jou kennis, jou tijden, jou karakter en betrokkenheid! nadeel:per uur kun je wel 3x keer zoveel verdienen maar als je alle onkosten optelt en je denktijd, planning, papierwerk, scholing etc, verdien je per uur minder dan bij een baas... ik bedoel je verdient wel meer per week maar je draait dan ook veel en veel meer uren en de verantwoordelijkheid kan drukkend zijn maar dat is ook het boeiende! je neemt de klant en jezelf serieus. rustig aan, er komt veel bij kijken. met 4 klanten elkder of thuis ben je nog vrij van veel regels en betalingsplichten.. |
|
Geplaatst: dinsdag 03 Juni 2008 21:28
Bedankt voor je reactie :lol: Ik heb het al met mijn baas besproken en hij weet ervan. Ik ga dan via een uitzend bureau werken omdat het via me baan moeilijk is om minder te werken en ik wil juist geen vaste dagen hebben wanneer ik moet werken want dan wordt het zo lastig denk ik om iemand te vinden. Je zegt dat ik het er eerst naast zou moeten proberen maar ik snap dan niet helemaal hoe dit zit. Als ik een of twee klanten heb moet ik me dan niet inschrijven bij kamer van koophandel. Als ik met dit werk wil beginnen moet ik toch ingeschreven staan of niet omdat je zegt dat ik me eventueel ook later kan inschrijven. En klopt het dan als ik me inschrijf bij kamer van koophandel dat ik dan een eenmanszaak open. Want die meneer met wie ik een gesprek had die zei dat zzp of freelancer termen zijn maar dat dat onder eenmanszaak valt. Alvast bedankt. |
|
Geplaatst: dinsdag 03 Juni 2008 23:36
volgens mij (belasting wel navragen) mag je zonder ingeschreven staan bij de kvk altijd werken. je hoort gewoonlijk al je extra inkomsten aan te geven bij de belasting. je tekent een contract met een zorgvrager, en je gaat aan de gang! er zijn ook veel kvk die geen freelancer in de zorg willen inschrijven terwijl dat voor een verpleegkundige wel handig is. maar goed je kan zoveel werken als je wil! inschrijven heeft pas zin als je veel werkzaamheden doet die niet direct cliënt gebonden zijn. (je moet bijvoorbeeld van je inkomsten je administratie bijhouden, je regelt vervoer voor de cliënt, je geeft advies. dat soort dingen zijn interessant om freelancer te worden en alles uit te werken zodat je belasting voordeel hebt maar ook nog steeds belasting moet betalen! een bedrijf hebben en ingeschreven staan heeft voordeel als je personeel hebt of veel extra,s gaat regelen voor je werk (auto aan schaven, reclame werk, folders, kantoor etc.) voor een eenmanszaak in de zorg maak je zo meer werk er van en drukte dan dat nodig is. clienten werven en kijken of je de belasting zelf apart zet of dat je steeds een loondienst aangaat met een cliënt. (ook deze twee hebben voor en nadelen. (voor de cliënt zelf is loondienst nadeliger en voor jou als aanbieder iets aantrekkelijker.) |
|
Geplaatst: dinsdag 03 Juni 2008 23:43
OH ok ik begrijp het nu. Ik kan het werk gwoon doen en hoef hiervoor niet per se ingeschreven te staan bij kvk. Klopt het wel dat we btw vrij zijn in de zorg. En heb ik dan wel of geen btw nummer nodig. En als ik eventueel daarnaast voor een uitzendburaeu zo werken geef dit geen problemen verder. Alvast bedankt chantal |
|
Geplaatst: woensdag 04 Juni 2008 07:37
Cchantal je kan je geld als volgt krijgen vanuit het pgb: - bruto inclusief vakantiegeld en belasting per uur betaald - bruto exclusief vakantie (die krijg je 1x in het jaar) maar met belasting per uur betaald - netto (opting in) dan regel je met de zorgvrager bij de svb dat die alles voor je regelen zodat je een netto salaris ontvangt. - btw is voor diensten die buiten zorgaanbod aan pgb houders vallen en zul je dus niet mee te maken krijgen. |
|
Geplaatst: woensdag 04 Juni 2008 11:33
Ok Bedankt, Werk jij zelf ook voor mensen met een pgb. En welke van de drie vind jij het best/makkelijkst/voordelig. EN welke van de drie gebruik Groetjes Chantal |
|
Geplaatst: woensdag 04 Juni 2008 23:43
Hallo, Ik was vandaag bij de belastingdienst en die vertelde mij dat ik wel btw moest afdragen. Dit moet niet als je voor een zorginstelling werkt of ziekenhuis maar als je voor mensen met een pgb werkt dan moet je wel btw afdragen. Allemaal lekker ingewikkeld ook zei hij dat ik me moest insnschrijven bij kvk en een var verklaring moest aanvragen. Klopt dit nou wel of niet. |
|
Anne |
Geplaatst: donderdag 05 Juni 2008 01:11
Dat van de BTW klopt NIET!! Ook als je als particulier zorgverlener werkt voor een PGB houder hoef je geen BTW te berekenen en af te dragen, tenzij je administratieve hulp verleent aan de PGB houder. Er staat hierover een speciaal stukje op www.pgb.nl waar je de belastingdienst op kunt wijzen. [b:225c3f153b]van Per Saldo:[/b:225c3f153b] Link naar betreffende wetstekst: http://www.minfin.nl/binaries/minfin/assets/pdf/actueel/prinsjesdag-2006/bp2007-wettekst.pdf Verder is het inderdaad zo dat het sinds dit jaar vanaf 01/07/2008 verplicht is om je in te schrijven bij de KvK. Eerst hoefde dat niet als je voor PGB houders werkte of als je een vrij beroep beoefende, sinds dit jaar verandert dit. |
Geplaatst: donderdag 05 Juni 2008 14:10
Hoi Chantal en anderen, Dat verhaal van PGB klopt wel, maar als je voor particulieren werkt, dus geen PGB houders, wordt het anders. Over deze zorg/begeleiding moet ik wel 19% BTW rekenen. Nu ik een VAR-WUO heb, weten mijn opdrachtgevers zeker dat ze over het afgesproken bedrag geen verder heffingen hoeven te betalen. Vóór ik de VAR-WUO had, zorgde ik er voor dat ik niet meer dan drie dagen per week voor deze opdrachtgever werkte. (3-dagenregeling). Als je nog niet toe bent aan helemaal zelfstandig worden kun je je inkomsten ook opgeven bij de belasting als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. Want als zzp-er met VAR-WUO moet je min. 1225 uur per kalenderjaar werken voor je eigen bedrijfje en min. 3 opdrachtgevers hebben. Dit is wat ik er van begrepen heb |
|
Geplaatst: zondag 08 Juni 2008 18:57
'Want als zzp-er met VAR-WUO moet je min. 1225 uur per kalenderjaar werken voor je eigen bedrijfje en min. 3 opdrachtgevers hebben. Dit is wat ik er van begrepen heb' Dat is niet juist. Die 1225 uur heb je nodig om met succes de zelfstandigen aftrek te kunnen claimen, die een aantrekkelijke belastingvermindering voor ondernemers biedt. Maar je kunt heel goed ondernemer zijn met tien uur in de week of maar een opdrachtgever. De BTW-plicht wordt bepaald door je werkzaamheden en niet door je opdrachtgevers. De BTW-vrijstelling voor beroepen in de gezondheidszorg bestond al langer, blijkbaar is de definitie wat opgerekt. |
|
Geplaatst: maandag 09 Juni 2008 13:51
Aangezien je deze discussie voert op het forum voor PGB-houders: PGBzorg is écht wat anders dan kinderopvang, dus per definitie niet gemakkelijk en daardoor duurder. Daarom is het belangrijk je te verdiepen in de mensen, waar je voor denkt te gaan werken. Nadat je een idee hebt wat je kunt komen doen ( wat is je specifieke aanbod en voor wie? ) komen de prijs en de ondernemersvaardigheden; niet omgekeerd. |
|
Geplaatst: woensdag 11 Juni 2008 23:38
Hallo allemaal, Deze topic staat hier verkeerd. De topic is gestart door een zorgverlener. :!: Zijn er ook moderatoren op dit forum :?: |
|
Geplaatst: zondag 22 Juni 2008 10:17
Denk er goed over na, ik heb al geen goede ervaring om als free lance ergens binnen te komen, je hebt geen feedback of achterban als een pgb houder niet tevreden over je is. Via een werkgever is er tenminste een collega of baas die voor je in gesprek kan gaan als er dingen niet goed lopen. |
|
HZC Weert Comfortzorg |
Geplaatst: zondag 04 Januari 2009 22:56
als zorgaanbieder hoef je geen btw te berekenen , dit word je door de belastingdienst mede gedeeld door een formulier waarop staat dat je code 35 hebt dit houd in dat je btw vrij bent ... zorg is vrijgesteld van btw...maar bemiddelingskosten niet... alleen zorg die je geeft is vrijgesteld....ook zorg vanuit een pgb word geen btw gerekend !! en via de verantwoordingsformulieren die eind van het jaar naar de belastingdienst worden verzonden door het zorgkantoor weten ze meteen al wat je zoal verdiend hebt..... dus de aanslagen komen vanzelf bij je binnen....en met de jaaraangifte die je doet word alles rechtgetrokken !! groetjes hzc weert |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk