wel of geen btw afdragen
Auteur | Bericht |
---|---|
Gast |
Geplaatst: woensdag 04 Juni 2008 23:47
Hallo ALlemaal, Ik hoop dat iemand me kan helpen. :cry: <Mij vraag is namelijk moet je nou wel of geen btw afdragen als je voor mensen met een pgb werkt. Ik was vandaag bij de belastingdienst en die meneer vertelde mij namelijk dat ik wel btw moet afdragen als ik voor een pgb houder werkt. Dit zou niet het geval zijn als ik voor een zorginstelling of ziekenhuis zou werken. Weet iemand of dit klopt want ik krijg steeds verschillende antwoorden. Alvast bedankt |
Pim |
Geplaatst: woensdag 04 Juni 2008 23:59
Beste gast, Het ligt eraan wat je aan inkomen hebt en wat je voor een VAR verklaring hebt. (VAR WUO - winst uit onderneming, VAR OW - Overige Werkzaamheden (naast een andere betrekking/ onderneming) of VAR werknemer) Je MOET ingeschreven zijn bij de KvK als je een eigen onderneming hebt en als zodanig (als freelancer bijvoorbeeld) je diensten verhuurt. Dan ben je bij een bepaalde grens verplicht om BTW te verrekenen en af te dragen. Een VAR verklaring is een rechtszekerheid voor je klanten. Maar je krijgt bij aanmelding bij de belastingdienst (ook verplicht) een melding op basis van je verwachtte inkomsten of je wel of niet BTW plichtig bent. Mochten deze inkomsten echter beduidend hoger zijn gedurende het jaar, dan is het erg verstandig hier tussentijds contact over te hebben met de belastingdienst. Deze kan namelijk boetes opleggen of je maatregelen opleggen waarbij je de administratie moet laten overleggen, wat enorm in de papieren kan lopen als je die niet hebt, niet goed hebt of heel slordig op orde hebt. Voor kleine ondernemers (tot een bepaalde inkomensgrens) of mensen die een VAR werknemer hebben geld de plicht voor BTW heffing niet. BTW is overigens een heffing die je moet heffen en iedere maand/ 2 maanden over moet maken aan de belastingdienst. Het kost wat extra administratie en je kunt kosten van de BTW aftrekken om er zelf nog een beetje van te profiteren, maar over het algemeen is het geen vetpot wat je er aan overhoud. |
Gast |
Geplaatst: donderdag 05 Juni 2008 00:17
Bedankt voor je reactie. Ik heb van die meneer een blaadje gehad om een var verklaring aan te vragen en die heb ik ingevuld en ga ik opsturen. Is het dan zo dat ik aan de hand van die gegevens bericht krijg hoeveel en wanneer ik btw mowt afdragen. Want die meneer van de bealsting diens heeft me dat helemaal niet gezegd dat er verschillende var verklarings zijn. HIj wist volgens mij ook niet precies waar hij he tover had want dat inschrijven bij kamer van koophandel dat is toch dat ik me als eenmanszaak moet inschrijven want dat is toch freelancer of niet. Ik vind het wel ingewikkeld ik ben bij kvk geweest en bij belastingdienst maar he tis mij nog steeds niet helemaal duidelijk. |
Pim |
Geplaatst: donderdag 05 Juni 2008 00:30
als je je inschrijft bij de KvK als eenmanszaak (freelancer is feitelijk hetzelfde, zelfstandige zonder personeel) dan krijg je automatisch een oproep om je in te schrijven bij de belastingdienst als ondernemer. De VAR verklaring is een bewijs van de belastingdienst dat je hebt aangegeven: 1. slechts een of twee werkgevers te hebben - VAR werknemer - geen BTW, wel afdracht van sociale lasten, en werkgeverslasten voor rekening en administratie van de klant. Je krijgt een bruto loon uitbetaald en deze word doorbetaald bij ziekte. 2. meerdere werkgevers hebben (tenminste 6) - VAR WUO - winst uit onderneming. Je moet nu zelf alle verzekeringen regelen, zelf alle sociale lasten afdragen en zelf ben je verantwoordelijk voor de belastingafdrachten. Maar je kunt 50% meer aan vergoedingen MINIMAAL vragen (sterker nog, moet wel om de kosten die je maakt te dekken). Je hebt dan nu ook een rechtsbijstandverzekering en een bedrijfsWA verzekering nodig alsmede een bedrijfsrekening. Je moet bovendien een goede administratie bijhouden van je prive en zakelijke uitgaven, en deze op verzoek kunnen overleggen. Heb je geen administratie of is deze niet kloppend, dan kan dat grote boetes opleveren. Bij ziekte geen doorbetaling, zelf verantwoordelijk voor eventuele verzekering hierover af te sluiten omdat voor werknemers GEEN regelingen zijn die je helpen bij ziekte. (alleen een zeer kale versie van de WAO) 3. naast een andere dienstbetrekking of bedrijf doe je dit erbij (slechts enkele uren per maand) - VAR OW (overige werkzaamheden). Geen afdracht van BTW, geen sociale lasten afdracht (want je doet dat al met je andere bedrijf/ dienstbetrekking) en dus netto vergoedingen die je ontvangt. |
Anne |
Geplaatst: donderdag 05 Juni 2008 01:20
Mostcare, wat je hier schrijft over BTW klopt niet! Verder gooi je ook een boel andere zaken door elkaar. Maar de vraag ging over BTW, dus hier een quote vanaf de site van per saldo (www.pgb.nl): Geen omzetbelasting (btw) En hier een link naar betreffende wetstekst: http://www.minfin.nl/binaries/minfin/assets/pdf/actueel/prinsjesdag-2006/bp2007-wettekst.pdf |
Geplaatst: donderdag 05 Juni 2008 10:14
Dus het is wel btw vrij volgens het laatste artikel. Ik vind het raar want ik ben gister geweest bij de belastingdienst en die meneer zei dat je voor pgb houders wel btw moet afdragen. Als ik jou bericht leest gaat dit over 2007 kan het zijn dat het veranderd is. Ik weet niet zo goed of die meneer van de belasting dienst het nou wel of niet wist volgens hem had ik eerst ook geen var verklaring nodig en toen weer wel. Ik neem aan dat jij ook voor pgb werkt dus draag jij wel of geen btw af. En als het zo is dat ik btw moet afdragen is dat dan 19%. Alvast bedankt. |
|
Anne |
Geplaatst: donderdag 05 Juni 2008 23:45
Ik kreeg zelf eerst ook van de belastingdienst te horen dat ik wel BTW-plichtig was. Vervolgens heb ik die meneer gewezen op de tekst die ik hierboven gelinkt heb en toen was het zo dat ik alleen BTW-plichtig gesteld werd voor mijn hulp bij administratieve zaken. Dat laatste kun je ondervangen door met de PGB-houder een overeenkomst voor ondersteunende begeleiding af te sluiten en daar de administratieve werkzaamheden (die vaak een onderdeel van de begeleiding zijn) onder te laten vallen. Dan staat er op je factuur alleen dat je ondersteunende begeleiding biedt. Ik heb vorig jaar wel aangifte omzetbelasting moeten doen, maar dat was zo weinig dat ik uiteindelijk niets hoefde te betalen. Er is sinds 2007 niets veranderd. Ik ben idd ook hulpverlener en geef o.a. hulp en begeleiding (OB en AB) aan PGB houders. Daarnaast werk ik als therapeut ook voor partikulieren, maar ook daarbij ben ik door de belastingdienst niet BTW-plichtig gesteld, wellicht omdat het om een vrij beroep gaat (?) En ja als je BTW moet berekenen, dan geldt het tarief van 19%. Hier nog een goede site om je BTW te berekenen: http://www.hagra.nl/NL/07btw.html |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk