1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Zorgverle. accepteert tussentijdse beëindiging contract niet

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 12 Juni 2008 00:05
Hallo allemaal,
Met heel veel moeite mijnerzijds heb ik na een half jaar het contract met mijn zorgverlener beëindigd. Ik heb geen gebruik hoeven maken van de maand opzegtermijn, omdat zij uiteindelijk akkoord is gegaan.
2 Mei was haar laatste werkdag.

Nu heb ik via deze site een nieuwe zorgverlener gevonden.

Zij woont bij mij in de wijk en we zien elkaar nog wel eens. Zij blijft aan mij trekken met vragen wat de nieuwe zorgverlener anders doet dan zij, wat hij verdient enzovoorts, enzovoorts. Ik heb vriendelijk en onvriendelijk aangegeven dat zij daar niets meer mee te maken heeft.

Vandaag stond zijn op de stoep. Heb haar koffie gegeven. Zij was in tranen, naar eigen zeggen overspannen, omdat mijn nieuwe zorgverlener meer geld zou krijgen per uur dan zij heeft gekregen.

Om een lang verhaal kort te maken: ik moet er over nadenken en het liefst met terugwerkende kracht haar salaris verhogen en wat ik dan te weinig betaald heb aan haar betalen. Mijn nieuwe zorgverlener moet ik ontslaan of in elk geval minder gaan betalen. Ie elk geval niet meer dan ik aan haar heb betaald.

Anders zou ik geen greintje rechtvaardigheidsgevoel hebben, geen geweten etcetera en zou zij contact opnemen met het zorgkantoor om
over mij te gaan klikken dat ik de nieuwe zorgverlener teveel betaal.

Ik heb over deze situatie ruggenspraak gehouden. Het advies was om sowieso mijn rug recht te houden. Zij zal anders namelijk nooit ophouden.
De oorzaak van haar opstandigheid is waarschijnlijk dat zij eigenlijk de tussentijdse beëindiging niet van harte accepteert. En daarom het contact tussen mij en de nieuwe zorgverlener gaat saboteren.

Ik kan haar € 100,-- of € 200 of € 300,-- extra geven van mijn PGB, maar dat geld ben ik dan kwijt en kan ik niet meer aan zorg besteden. En tevreden zal zij sowieso niet zijn. Ze zal het misschien als schuldbekentenis zien en in de toekomst proberen opnieuw mijn zorgverlener te worden.

Dit dwingende en bepalende in haar gedrag was precies de reden dat ik
het contract met haar voortijdig heb moeten beëindigen. Ook over de invulling was veel discussie. We konden ook wandelen en naar het concert - dat was ook activerend -, maar ik had daar zelf helemaal geen zin in en zag en zie ook niet hoe dat mijn leven verbetert. Het is meer zo, dat het leuker is voor de zorgverlener dan om met veel moeite te proberen binnenshuis of in de vorm van dagbesteding/vrijwilligerswerk iets tot stand te brengen. Ik vind het van de zotte om - omgerekend in oude nederlandse guldens - iemand NLG 23.90 x 2.20 te betalen voor een wandeling van 7 kilometer, waarbij ik zelf ook nog de benzine betaal om naar het bos te rijden. Waarbij zij de wandelroute uitzocht en we vervolgens standaard de weg kwijtraakten na 4 kilometer. Dat was dan mijn schuld, omdat ze ook nog op mij moest letten tijdens het wandelen. Ja, maar het was mijn geld niet.

Mijns inzien is het ongelukkig om de PGB-houder met de bepaling van het uurloon op te schepen. De zorgverleners/ster zijn gehaaid, kennen soms
de mogelijkheden beter en proberen hun eigen loon vast te stellen.

Het is niet zo moeilijk om als je éénmaal een zorgrelatie tot iemand hebt, om dan druk uit te oefenen op de PGB-houder, zodat deze zoveel mogelijk uurloon gaat uitbetalen.

Kwalijke zaak. Goed dat mensen in de reguliere gezondheidszorg verzekerd zijn. Stel je voor dat je aan jouw huisarts zelf een uurloon moest voorstellen. Die zegt dan natuurlijk 'wat heb jij ?' 'Geef dat dan maar aan mij en dan maak ik je beter'.

De SVB geeft als richtlijn het minimumloon. Dat lijkt mij verstandig. Je kunt natuurlijk ook met een heel verhaal komen dat het om gespecialiseerde zorg gaat, waar je hooggekwalificeerd voor moet zijn.
Tja, bij welk uurloon houdt dat dan op ? Balkenende-norm ? Is politiek moeilijker dan de zorg voor kinderen met ADHD ?
Inmiddels heb ik een lichte tegenzin ontwikkelt tegen het PGB. Mensen hebben ook al tegen mij gezegd 'je bent best behoorlijk gehandicapt, ja je kan nog veel meer uren krijgen'. Moet ik blij zijn met dit soort opmerkingen ?

Mijn alleréérste PGB-jaar eindigt op 15 oktober dit jaar. En ik zie niet uit naar een verlenging.
Mijn ouders en kennissen hebben mij de éérste 20 jaar van mijn leven
op natuurlijke wijze opgevoed, zonder dat ik nog een diagnose had.

Daardoor heb ik gewoon de Lagere School en het VWO kunnen doen. Zonder medicatie, zonder extra begeleiding en met goede cijfers.

Ik ga deze mevrouw morgen voorstellen om nog een keer samen te gaan eten ergens op mijn kosten en dat ze het daarna verder maar bekijkt. Ik heb in de herfst 2007 met haar een contract opgenomen en een uurloon afgesproken dat boven het minimumloon ligt. Daar is zij mee akkoord gegaan. 2 Mei 2008 was de laatste werkdag. Er is in totaal ongeveer 45,6 uur zorg verleend. Ik ga daar nu geen extra loon bovenop het contractloon voor geven.

Als iemand op dit forum nog een suggestie, een idee of een opmerking heeft. Dan lees ik dat graag terug. Liefst morgenochtend al.

Goedenavond,
:)
Zoekzorgverlener/ster
Geplaatst: donderdag 12 Juni 2008 08:17
Jij hebt precies het zelfde probleem als wat iedereen heeft met heeft het pgb! hoe is het in hemelsnaam mogelijk om tot een goed en juiste waardering in geld te komen? dat heeft met gevoelens van betrokkenheid en respect te maken. en dat terwijl je iemand in je zeer privé omstandigheden vraagt. een zeer gevoelige situatie en eigelijk moet je de kwaliteiten van een ondernemer want je moet heel veel weten van belasting, contracten en voortgangsgesprekken. afspraken over gedrag durven maken. zakelijk zijn over je privé leven! dan werk in nog bij een stichting en per uur ben ik bijvoorbeeld ook nog eens duurder en als klant (zorgvrager) kan ik me heel goed voorstellen dat je niet kan begrijpen en inzien waarom bij die bedrijven de prijzen nog eens hoger zijn en waarom die onderling zo verschillend zijn en wat je mag verwachten voor je geld? hoeveel garantie en service, diploma,s etc. hebben ze dan? dat terwijl je juist ondersteund wil worden door het pgb. ik begrijp je onzekerheid om de oude hulpverlener nog te betalen.. ik begrijp dat het heel hard en negatief overkomt als je haar niet compenseert maar ik zou het bizar vinden!! niet 1 baas komt je nog geld na brengen na een contract, never nooit! ik weet dat het volledig tegen je gevoel indruist en dat je je schaamt in je eigen buurt maar je zult zien dat dit gevoel en situatie bijna altijd gebeurt als je iemand uit je vrienden kring of eigen buurt vraagt! ik wil als zorgaanbieder ook geen kinderen van kennissen of buurt of ouders die ik meer ken dan alleen van gezicht!! je vergooit je pgb voor jezelf niet naar een zielig persoon die nog verhaal komt halen, echt niet! doorbijten en er van leren. of voor de zekerheid zorg in natura doen. succes!!
Geplaatst: donderdag 12 Juni 2008 08:30
Nog 1 keer samen praten, misschien helpt het. Maar daarvoor uit eten te gaan? Geef je dan niet een te gezellige indruk.

Ik jou schoenen denk ik dat ik het laatste gesprek zou voeren met iemand anders erbij. Wie dat moet zijn kan je in overleg met je ex. regelen zodat jullie het over de keuze van die derde persoon samen eens zijn. Hierdoor kan er geen onduidelijkheid meer ontstaan over wat er wel en niet gezegd is. En is ook duidelijker dat jullie hulpverleningsrelatie echt voorbij is.

Jammer genoeg zijn niet alle conflicten op te lossen.

Hopelijk heb je hier iets aan,
Sterkte

J. de Vries
Geplaatst: donderdag 12 Juni 2008 11:09
8) Hallo allemaal, 8)
Dank voor jullie (snelle) reacties.
Ik heb e.e.a. gisteravond ook nog in de tenniskantine besproken en heb de forumberichten doorgelezen. Veel is herkenbaar.

De "goedkope buurvrouw" van € 12,-- of € 13,-- bruto per uur heeft duidelijk voor- en nadelen.

Een uurloon in een beëindigd contact achteraf verdubbelen is wat mij betreft onbespreekbaar. Dat is in feite wat zij vraagt.

Ik weet dat achter deze zorgverlener ook een heel eigen verhaal schuil gaat - ik ken haar tenslotte al heel lang en heb ondanks mijn handicap wel enige mensenkennis -. Als ik haar haar verhaal laat vermengen met het zakelijke contract tussen ons wordt het een modderpoel. Ze voelt zich kwetsbaar en snel tekort gedaan, wat met name met de scheiding van haar man ( bijna 30 jaar geleden ), waarmee ze een zoon heeft - te maken heeft. Geen enkel geldbedrag zal die kwetsbaarheid wegnemen bij haar. Ook al betaal ik haar achteraf € 100,-- per uur.

Ik wil haar privé wel helpen of steunen in haar kwetsbaarheid, maar ga dat niet met het zakelijke vermengen.

@ JdeVries, Ik heb haar toch een etentje aangeboden om op dat moment echt een punt te zetten achter onze PGB-relatie van een half jaar. Zodat ik echt verder kan met de nieuwe zorgverlener.

Nog geen reactie gehad. Als zij mij gaat aanklagen of juridisch een verdubbeling van haar uurloon over de periode oktober 2007 t/m 2 mei 2008 gaat opeisen, lijkt me dat vrij kansloos. Ik merk het dan wel.
Wat mij betreft is in dat geval ons persoonlijk contact - dat al bestond voor de PGB-relatie - voorbij. Misschien is het sowieso voorbij nu, omdat ze zich door mij gekwetst voelt.

Mijn voorkeur voor de toekomst gaat uit naar een zakelijke relatie met een professionele zorgverlener, die ook wat meer mag verdienen per uur. Niet de aardige buurvrouw van om de hoek, die het voor minder doet. Uiteindelijk had deze vrouw ook geen enkele ervaring met het begeleiden van mensen met een autisme-spectrumstoornis. Dat mag ook tot uiting komen in het uurloon.

Nogmaals bedankt,
:wink:
Zoekzorgverlener/ster

P.S. Ouders en vrienden zijn onbetaalbaar, mwahahahahaha
Geplaatst: donderdag 12 Juni 2008 15:09
"Als ik haar haar verhaal laat vermengen met het zakelijke contract tussen ons wordt het een modderpoel."

Als U zich helemaal aan het contract heeft gehouden is er niets aan de hand. Zij heeft geen zaak en U moet zorgen, dat zij door Uw evt. toegeeflijkheid geen zaak krijgt.

Ter overweging: Wellicht had U haar beter eerst ziek kunnen melden wegens "overspannenheid". Uw betaalplicht was dan vanzelf na 6 weken opgehouden. Van een paar Euro loonverschil word je niet overspannen.

Als U zich aan de regels van het PGB en de AWBZ heeft gehouden, staat het zorgkantoor hier buiten.
Anne Geplaatst: donderdag 12 Juni 2008 21:52
Met verbazing heb ik je verhaal gelezen. Ik begrijp niet waar deze ex-zorgverlener de brutaliteit vandaan haalt om met dergelijke eisen te komen? Ik zou er echt geen woorden meer aan vuilmaken en zeker geen energie meer in steken als ik jou was. En dan dreigen met een melding aan het zorgkantoor? Laat me niet lachen! Je had afspraken met haar, die staan in een contract, dat contract ik met wederzijds goedvinden beeindigd om wat voor reden dan ook en beiden hebben ingestemd om niet de maand opzegtermijn in acht te nemen. Er valt weinig te melden bij het zorgkantoor, die doen hier NIETS mee!
Dit is echt de wereld op z'n kop, deze zorgverlener was er voor jou en niet andersom! Jij hoeft je niet aan te passen aan de zorgverlener, de zorgverlener moet zich aan jou aanpassen! Jij hebt zo te lezen al veel te veel toegestaan en het verbaast me niets dat je besloten hebt er een punt achter te zetten bij deze zorgverlener.
Laat je a.j.b. niet zo onder druk zetten!

Wat betreft het inhuren van bekenden/buren/vrienden/familie etc... het kán werken, maar vaker nog werkt het niet. Ik merk zelfs met zorgverleners die hier komen solliciteren en voorheen een vreemde voor mij waren dat het soms lastig is om privé en werkomstandigheden te scheiden, omdat de aard van het werk maakt dat een zorgverlener in jouw privésituatie komt werken en er dan al snel dingen door elkaar gaan lopen.
Heb ook met twee zorgverleners meegemaakt dat zij zich gingen opstellen als familievriend/gezinslid en daar is het dan ook vreselijk op stukgelopen! Sindsdien probeer ik een meer professionele houding aan te houden t.o.v. de zorgverleners die er in ons gezin werken.
Zelf ken ik de andere kant ook, ben ook zorgverlener en zal me altijd aanpassen aan de wensen van de PGB houder/cliënt, ik ben er voor haar/hem en niet andersom!
Geplaatst: woensdag 18 Juni 2008 10:00
Ik weet uit ervaring dat het lastig is een uurtarief te bepalen, maar zelf ga ik uit van 12,50 - 15,00 per uur, inclusief vakantiegeld en vakantietoeslag. Het is boven het minimumloon, maar als een zorgverlener betrouwbaar is en verantwoordelijkheidsgevoel heeft, vind ik dat dat ook wel mag. DAt stukje mag ook beloond worden.
Wees vooral duidelijk naar de zorgverlener toe: wat verwacht je, dat jij het voor het zeggen hebt en dat overleg altijd mogelijk is, maar dat de hulpvrager toch nog altijd bepaalt wat er gebeurt.
Soms ontkom je er niet aan vervelende dingen te moeten bespreken: dat hoort bij het werkgeverschap. Je zou dat aan iemand anders als zaakwaarnemer aan kunnen stellen zodat die al die zakelijke dingen kan regelen, en de hulpvrager zelf niet in een spagaat raakt tussen afhankelijk zijn van de zorgverlener en ondertussen ook dit soort zakelijke dingen te moeten regelen.
Laat ergernissen of kleine dingetjes niet sudderen: maak meteen met de zorgverlener de afspraak dat van beide kanten, ook al is het maar iets kleins, dingen die je hinderen, storen of verbazen, besproken worden. Vaak zit het 'm ook in de communicatie of het voor elkaar invullen van gedachten.
Duidelijk zijn, duidelijk blijven, proeftijd afspreken en af en toe om de tafel gaan zitten: tot nu toe heeft dat bij mij goed gewerkt.
Geplaatst: woensdag 18 Juni 2008 23:47
:D POEKIE50,
Bedankt ! Ik ga het toepassen in de nieuwe relatie met de nieuwe zorgverlener.
Prettie dag nog,
:D
Zoekzorgverlener/ster

P.S. Ik heb woensdag 18 juni 24 minunten getelefoneerd met de vorige zorgverleenster. Het leverde alleen stress op.

Daarom denk ik dat ik geen contact meer met haar moet hebben zonder dat er een derde persoon bij is. Het blijven heilloze welles-nietes discussies. Zij blijft elke keer aan mij trekken voor informatie over mijn verhouding tot de nieuwe zorgverlener, die ik hier op nationalehulpgids.nl gevonden heb. Hoeveel verdient hij, wat doet hij. Etcetera.
Ik vind dit een inbreuk op mijn leven.

En ze blijft extra geld vragen voor haar werk, dat allang voorbij is.
Daarom is het goed dat er contracten zijn, waarin afspraken schriftelijk vastgelegd worden.
Zij is schriftelik akkoord gegaan met een bruto uurloon van € 11,00 en zij is ook akkoord gegaan met de beëindiging van het contract met 2 mei als laatste werkdag.

E.e.a. is voor mij aanleiding geweest om nu nog duidelijker naar haar te zijn. Of ze naar de rechter wil gaan en mij verder met rust wil laten. Ik wil sowieso geen contact meer met haar.
Geplaatst: donderdag 19 Juni 2008 09:05
8) Hallo allemaal, 8)
Ik weet niet of ik nog een record aantal hits ga scoren met dit topic.
:o
Maar zelf heb ik er nu weinig meer aan toe te voegen.
De vorige zorgverleenster vindt het jammer dat haar contract voortijdig beëindigd is - weliswaar met haar goedvinden - en heeft hierdoor ook inkomstenderving. Wat in haar situatie niet prettig is.

Zo is het leven nu éénmaal. Ik ben vandaag naar de juridische afdeling van het CWI geweest en heb het het contract laten zien.
Zij menen dat er geen juridische zaak ligt. Het contract klopt. Dat de vorige zorgverleenster mij nu niet meer aardig vindt en probeert toch nog aan extra loon te komen, is iets tussen mensen.
Geplaatst: zaterdag 21 Juni 2008 09:17
8) Hallo allemaal, 8)
Zorgverleenster blijft bezig. Eergister had ik weer een brief in mijn brievenbus. Ik heb haar nu een maand doorbetaald na de beëindiging van het contract, om voor haar de overgang naar een periode met loonderving te versoepelen.
De laatste drie maanden van het contract ben ik alleen nog bezig geweest om haar te ontlopen, te bedenken hoe ik van het contract kon afkomen en het haar naar de zin te maken door tegen mijn zin te gaan wandelen. De laatste maand ben ik in gesprek over de financiële compensatie, omdat de beëindiging niet geaccepteerd werd.
Ben er nu echt helemaal klaar mee. Uiteindelijk is het PGB niets voor mij denk ik. Ik haat het echt, als mensen zich met mij bemoeien in mijn privé-sfeer.
Nelleke Geplaatst: zaterdag 21 Juni 2008 10:09
Wat een toestand, jammer dat je haar na beïndiging van het contract toch nog hebt betaald... Maar nu moet de kous echt af zijn, je hebt niets verkeerd gedaan, en als zij achteraf niet tevreden is met haar loon had is ze gewoon niet slim geweest toen het loon in eerste instantie ter sprake kwam.

Gooi alle toekomstige brieven ongelezen in de prullebak, en maak haar duidelijk dat je niet meer met haar in gesprek wilt over deze kwestie. En hou je daar ook aan. Juridsch heeft zij geen enkel recht, zolang je maar het minimumloon hebt betaald zit je goed. Maar zorg ervoor dat ook in jouw eigen hoofd de kous af is: twijfel niet aan je eigen handelen en beschouw de zaak als afgesloten, ook al vindt zij dat niet.
Anne Geplaatst: zondag 22 Juni 2008 13:53
Ik zou willen adviseren om brieven ongeopend retour te sturen, dan is de boodschap duidelijker. Ik hoop dat ze na verloop van tijd dan gaat begrijpen dat er echt niets meer te halen valt. Verder kun je (maar dat moet je wel zien zitten) als ze je blijft lastig vallen, aangifte doen van stalking. Of je zover wilt gaan is natuurlijk geheel aan jou.
Veel sterkte!
Geplaatst: maandag 23 Juni 2008 11:12
"Ik zou willen adviseren om brieven ongeopend retour te sturen"

Beter is te antwoorden, dat de brief in goede orde is ontvangen en dat de inhoud U geen aanleiding geeft tot een nadere reactie.
Geplaatst: maandag 23 Juni 2008 14:34
Jammer dat je hierdoor bent gaan twijfelen over de geschiktheid van pgb voor jou. Dit probleem is niet jou probleem maar het probleem van je hulpverlenster. Helaas hebben veel pgb gebruikers problemen met hun hulpverleners. Volgens mij heeft dit te maken met onduidelijkheid aan beide kanten. Het is in mijn ogen verschrikkelijk jammer als we het daarom het pgb op gaan geven terwijl we ook met elkaar kunnen gaan zoeken naar een betere manier om de verhoudingen duidelijk te maken.

Als opsteker; ik heb vele huisdraken versleten maar heb nu een echte huisengel gevonden. Ze zijn er echt!!!!!!!!!!!!!

Jolanda
Laura Geplaatst: vrijdag 28 November 2008 09:32
belachelijk gewoon
jij bepaald wat iemand zijn of haar salaris is,ook ik heb mensen in dienst de 1 verdient 10 euro per uur de ander 25 en heb er zelfs 1 van 30 euro,ze klagen nooit zit altijd boven het minimum loon.
zolang jij het minimun betaald,kan ze je niets maken.
ze heeft toch een contract eerder getekend?

dit hadden ze bij mij niet gedaan,want dan zocht ik wel een ander.

groetjes annemarie
Foveo Geplaatst: woensdag 17 December 2008 20:00
Het probleem is eigenlijk helemaal geen probleem.
JIj bent opdrachtgever en jij bepaalt wat je wilt betalen aan een hulpverlener.
Als die hulpverlener er achteraf moeite mee heeft dan is dat haar probleem en niet het jouwe.
Daarnaast heeft zij niets te maken met het betalingsbeleid wat jij voert.
Niet doen dus, ook niet uit eten gaan maar zakelijk blijven hierin!
Geplaatst: donderdag 18 December 2008 12:53
Beste Foveo,

Je hebt helemaal gelijk. Maar waar een hulpverlener ( als het goed is) de hulp zakelijk ziet is het krijgen van hulp voor een hulpvrager iets wat heel diep in kan grijpen in het prive leven. Hier ligt de dubbelheid van ons werk, dit is wat het moeilijk maar ook zo voldoening gevend maakt.

Maar als hulpvrager die afhankelijk van de hulp is kan deze dubbelheid ook heel erg problematisch zijn. Ik zit in de dubbelrol van hulpverlener en hulpvrager en als hulpvrager zie ik dat het heel moeilijk is om te voorkomen dat de noodzaak voor hulp je eigen autonomie aantast. Er ontstaat een relatie met je hulpverlener die verder gaat dan de geboden hulp, je brengt nu eenmaal veel tijd samen door. Moeilijke tijden deel je vaak met je hulp en als de hulp dan het verschil tussen prive en werk niet meer ziet heb je een groot probleem waar moeilijk uit te komen is.

Ik denk dat het belangrijk is om pgb-hulp te professionaliseren, het werken met hulpverleningsdosiers en rapportages zullen, denk ik, de hulpverleners meer over de gang van zaken laten nadenken. Zeker als er sprake is van een langdurige werkrelatie.

Jolanda

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.