1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Kabinet wil 800 miljoen euro bezuinigen op de AWBZ

Auteur Bericht
Zorgbureau en praktijk Klaver4 Geplaatst: zaterdag 14 Juni 2008 17:56
Kabinet wil een AWBZ voor meest kwetsbaren en wil 800 miljoen bezuinigen

Het kabinet heeft op vrijdag 13 juni besloten hoe de toekomst van de AWBZ er uit moet zien en welke maatregelen genomen moeten worden om 800 miljoen euro te bezuinigen op de AWBZ.
Per Saldo zal zich tegen de maatregelen verzetten (zie ons bericht op deze website van 12 juni) maar onthoudt zich nog even van gedetailleerd commentaar op de berichten van het kabinet, omdat we volgende week met andere patiëntenorganisaties overleggen over onze gezamenlijke reactie en onze mogelijkheden voor actie. We beperken ons nu tot een bericht over de informatie die door het ministerie van VWS en de ministerraad naar buiten is gebracht.

In het nieuwsbericht van VWS staat: De AWBZ gaat zich meer toespitsen op de meest kwetsbaren. Met een pakket maatregelen wil het kabinet de houdbaarheid van deze volksverzekering waarborgen.
Enkele maatregelen die het kabinet voorstelt:

Er komt één functie begeleiding. Deze blijft alleen bestaan voor zware indicaties en voor mensen met beperkingen die zelfstandig wonen.
Het gebruik van de AWBZ door jongeren met een licht verstandelijke handicap wordt beperkt.
Voor alle AWBZ-functies, dus ook voor begeleiding, komt een eigen bijdrage; deze bestond al voor verpleging en verzorging.
In het persbericht van de ministerraad staat:

Ondersteunende en activerende begeleiding worden omgevormd tot één functie begeleiding. De aanspraak op begeleiding wordt beperkt. Nu heeft men recht op deze begeleiding in geval van "participatie" in de samenleving of als de "zelfredzaamheid" in het geding is. Begeleiding wordt vanaf 1 januari 2009 beperkt tot zelfredzaamheid: iemand krijgt alleen begeleiding als het risico dreigt dat iemand verwaarloost zonder deze begeleiding. De functie begeleiding blijft uitsluitend bestaan voor zware gevallen en voor mensen met beperkingen die zelfstandig wonen (om opname te voorkomen).

De grondslag psychosociaal verdwijnt uit de AWBZ. In 2008 is al besloten dat mensen met psychosociale problemen geen ondersteunde begeleiding meer vergoed krijgen via de AWBZ. Deze groep bestaat voor een groot deel uit dak- en thuislozen. Gemeenten bieden deze groep hulp in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Gemeenten zullen worden gecompenseerd voor opvang en integratie van deze groep.
Invoeren van een eigen bijdrage voor alle AWBZ-functies. Dus ook voor begeleiding. Daarvoor gold tot nu toe geen eigen bijdrage, terwijl voor andere functies al wel een eigen bijdrage geldt (zoals verpleging en verzorging).
Beperken gebruik AWBZ door jongeren met een licht verstandelijke handicap (LVG'ers).De indicatiestelling door bureaus jeugdzorg en het CIZ moet eenduidig worden om ongewenste instroom in de AWBZ en de jeugdzorg tegen te gaan. Met ingang van 1 januari 2009 moet er een nieuw indicatieprotocol zijn voor LVG'ers.

14 juni 2008

Nu ben ik erg benieuwd wat dit precies in gaat houden en wat er gaat gebeuren met indicaties die nog tot na 1 januari 2009 lopen.

Zelfredzaamheid geld alleen nog als reden om een pgb te indiceren: (iemand krijgt alleen begeleiding als het risico dreigt dat iemand verwaarloost zonder deze begeleiding.) dan vallen er erg veel clienten buiten de boot.

En wat gaat er met de indicatie tijdelijk verblijf gebeuren?

Is er ergens een instantie die deze informatie voor werkgevers die zorgverlenen via een PGB op een rijtje zet en vertaald wat het in de praktijk gaat inhouden? Je moet toch goede informatie kunnen blijven verstrellen naar je cliënten. Wat op zich al erg moeilijk is in de jungle van pgb regels.

Zorgbureau Klaver4
West Noord Brabant en Zeeland
Geplaatst: zaterdag 14 Juni 2008 19:50
http://www.pgb-vg.nl/
Geplaatst: maandag 16 Juni 2008 11:01
Verder heb ik begrepen dat er een eigen bijdrage voor minderjarigen komt.
Als ik de rekentool gebruik van Per Saldo kom ik bij even modaal al boven de €2000.- per jaar, hetgeen neerkomt op een netto maandinkomen in één keer voor deze groep.
Was het de PVDA niet, die in de vorige eeuw de mond vol had van "Botte bijlpolitiek"?
Geplaatst: maandag 16 Juni 2008 16:16
Blup! Het wordt dus pompen of verzuipen...
ik vrees dat het dit keer verzuipen gaat worden voor ons, aangezien ik al 11 jaar aan het pompen ben geweest.... :cry:

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.