1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Geen VAR meer nodig vanaf 1-1-2009

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 17 Juni 2008 15:29
Goed nieuws vandaag collega's.
Het convenant voor ZZP-ers in de thuiszorg is onderweg. Minister Bos heeft in hoofdlijnen uitgelegd waar we naar toe gaan als ZZP-ers in de thuiszorg.

Zorgverleners die AWBZ zorg leveren in de thuiszorg hoeven geen VAR verklaring meer aan te vragen van 1 januari aanstaande. Wat de exacte voorwaarden zijn waaraan je moet voldoen als zorgverlener is nog niet duidelijk, maar feit is dat de strekking van de boodschap gunstig is voor de zelfstandige zorgverleners in de thuiszorg. Het convenant wordt in september/oktober gepubliceerd zo is de verwachting.

VAR verklaringen worden inmiddels weer behandeld door de belastingdienst .
Voor zover de wet het toelaat moet er afgezien worden van naheffingsuitslagen uit het verleden. Dat zou betekenen dat discussiestukken over het al dan niet terecht hebben van een VAR WUO zoveel mogelijk voorkomen gaan worden.
We wachten het precieze convenant af. De eerste tekenen zijn echter zeer gunstig te noemen.

De bron van dit nieuws is mijn blog. Mag niet vernoemd worden op deze pagina, maar staat wel binnen mijn profiel.
Barbara Geplaatst: donderdag 28 Augustus 2008 12:25
Het ziet er naar uit dat het per 1 januari 2009 zo gaat worden:

Iedere ZZP'er zal rechtstreeks, dus zonder tussenkomst van een bureau, zaken moeten doen met zijn eigen client PGB-houder. Dus faktureren naar zijn eigen clienten en zijn geld ontvangen van de PGB-houders.

ZZP'ers die zaken doen met tussenkomst van een bureau, en de faktuur naar het bureau sturen, die de ZZP'er vervolgens betaalt, zal per 1 januari 2009 niet meer mogelijk zijn. De belastingdienst zal de ZZP'er beschouwen als zijnde in dienst van het bureau (feitelijk is dat nu al zo)?

Als ZZP'er mag je ook niet-PGB-houders zorg verlenen. Dus clienten die alle kosten volledig zelf en rechtreeks aan jou als ZZP'er betalen. Maar let op: dan moet je wel een BTW-nummer hebben en BTW in rekening brengen.
Taco Geplaatst: donderdag 28 Augustus 2008 22:13
Wat je zegt, als er een tussenpersoon is, en je werkt uitsluitend via deze tussenpersoon, is het verkrijgen van een VAR-WUO nu ook een probleem. Maar als je 1 van je 6 klanten op deze manier bedient, en het bijv. 15 % van je inkomen beslaat, lijkt het mij nog steeds geen probleem. Tenzij jouw bron anders vermeld?
Nelleke Geplaatst: vrijdag 29 Augustus 2008 10:03
Dat je BTW moet heffen wanneer iemand geen PGB heeft is niet altijd waar. Het hangt er vanaf welke diensten je levert.

Van de site van de belastingdienst:

De levering van goederen en diensten die zijn vrijgesteld van btw, zijn te verdelen in een aantal categorieën. Globaal genomen zijn de volgende prestaties vrijgesteld van btw:

de levering van onroerende zaken, ouder dan 2 jaar
onderwijs
diensten in de medische sector door (para)medici en psychologen
diensten door sportverenigingen aan hun leden
sociaal-culturele diensten en producten
financiële diensten
kinderopvang
zorgdiensten en huishoudelijke verzorging
diensten door componisten, schrijvers en journalisten
fondswerving door vrijgestelde organisaties
Geplaatst: zondag 07 September 2008 12:53
- De BTW vrijstelling geldt in de tekst van Nelleke globaal gezien en dan vind ik de nadruk vooral op dat 'globaal' liggen. Niet geïndiceerde zorg is naar mijn mening nog steeds niet standaard vrijgesteld van BTW. Tenzij je natuurlijk BIG geregistreerd bent, dan kun je terugvallen op je vrije beroep vrijstelling.
- De rol van bemiddelingsbureaus blijft een discussiestuk. Het is inderdaad iets beter te verkopen aan de fiscus als je 15% van je werkzaamheden bij een bemiddelingsbureau weghaalt, maar de hoeveelheid werk is niet het enige waar de fiscus moeite mee heeft. Het 'introductiegesprek' van het bureau, het opleggen van tarieven van het bureau en het factureren van het bureau aan de client zijn struikelblokken. Ondernemerschap vertaalt de fiscus onder andere in eigen voorwaarden stellen en financieel risico lopen, dus werken via een traditioneel bemiddelingsbureau kan, maar blijft altijd enigszins discutabel. Laten we hopen dat er per 1-1-2009 duidelijkheid is.
Carolien Geplaatst: maandag 22 September 2008 20:02
Wat bedoel je hiermee? Mag ik als zzper dan niet meer "volledige" zorg verlenen bij mijn cliënten zonder andere mensen de cliënt te laten begeleiden? :(

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.