1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Dankbaarheid???

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 24 Juni 2008 12:46
Ik blijf moeite hebben met het begrip "dankbaarheid"als het gaat over hulpverlening.

Zelf ben ik hulp-afhankelijk en hulpverlener.
Mijn visie is:
Wordt de hulp betaalt dan is er een zakelijke relatie en kan er geen sprake zijn van dankbaarheid. Een dienst wordt geruild tegen geld, kan je vergelijken met het kopen van een brood. Volgens mij heeft niemand het ooit over dankbaarheid t.o.v. de bakker het is gewoon zijn werk!!!

Onbetaalde hulpverlening,
dan wordt het wat moeilijker maar toch. Als ik cliënten heb die mijn hulp niet kunnen betalen en al heel vaak in de kou zijn blijven staan kan ik voor mijn gevoel geen nee meer zeggen en ook geen rekening sturen. Sommige mensen zijn al jaren bezig om hulp te vinden die echt helpt.
Ook hier is dankbaarheid voor mij niet op zijn plaats: a. ik kies er zelf voor en b. ( veel belangrijker) het geeft mij een oneindig rijk gevoel als ik iemand heb kunnen helpen. Het is dus simpel weg goed voor mijn gevoel van eigenwaarde. Een vorm van ruilen, jij hulp en ik een goed gevoel.

Als laatste sprak ik laatst een eigenaar van een groter hulpverleningsbedrijf en hij vertelde dat zijn medewerkers hun werk beter deden en de emotionele druk van het werk beter aan konden als zij toestemming kregen om sommige cliënten gratis te helpen. Zo zie je maar commercieël denken heeft niet altiijd voordeel.

Ik hoop dat we met zijn allen op den duur anders gaan kijken naar dankbaarheid en er gelijkwaardiger relaties gaan ontstaan.

Jolanda
Taco Geplaatst: dinsdag 24 Juni 2008 23:43
Leuke post,

als ik je zo lees, zie ik dat jij dankbaarheid gelijk stelt aan ongelijkwaardigheid. Ik zie dat anders. Ik zie dat je als mens voor allerlei goede dingen in je leven dankbaar kunt zijn. Dat maakt je niet ondergeschikt hoor ;)
De personen bij wie ik werk geven regelmatig rechtstreeks (en via anderen) aan dat ze mijn inzet waarderen, daar is niets mis mee, erg positief allemaal. IK ben dankbaar voor het werk dat ik mag doen, want er is niets fijners dan iets kunnen betekenen voor je medemens. En er je brood ook nog mee verdienen!
De betaling is een zakelijk aspect, maar maakt de relatie met je klant niet zakelijk, het is de bedoeling die (professioneel) persoonlijk te houden.

Ach, een ieder zijn idee over het werken in de zorg.
Jelly Geplaatst: vrijdag 04 Juli 2008 00:26
Dag J. de Vries,

Ik denk dat als een zorgvrager dankbaar ís over de hulp of begeleiding die je biedt dat dat een gevoel is. En die uit een client. Of daar nu wel of geen geld tegenover staat. Mensen zíjn dankbaar... of niet.
Ik ben altijd weer blij als mensen hun dank uiten; het maakt me blij. Ze hoeven het niet te doen. Maar het maakt me wel blij. En ook dat is een gevoel. Verder hoef je daar niet bij stil te staan denk ik. Het zijn gevoelens. En die heb je of die heb je niet.
Ik denk dat je een dankbaar gebaar beter aan kan nemen en er blij om zijn. Het is een cadeau die je niet zou hoeven weigeren. Sterker nog... wees er blij mee!
Je werk tenslotte met mensen en niet met geld.

Kortom, gun jezelf die cadeautjes!

Heel hartelijke groet, Jelly
:wink:

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.